• Maria Theres

    Bråk och otillräcklighet. Hjälp!

    Har en dotter på 4 år, snart 5, och en nyfödd son på 10 dagar. Jag behöver tips på hur man kan hantera situationen när vi ska ut och storasyster testar allt för att göra tvärtemot? Vi förbereder och pratar och kommer överens innan om hur vi ska göra men sen blir det som sagt tvärtom. Jag är väldigt nära bristningsgränsen ibland och vill inte börja skrika hemska saker till henne.. höjer man rösten så blir hon ledsen på en gång, ibland spelat ledsen för att fördröja utgången ytterligare och vill då ha tröst vilket hon såklart får. Det kan alltså ta en halvtimme att komma ut.. När vi väl är ute är det inga problem. Efteråt pratar vi om hur vi ska göra nästa gång, att vi pratar med henne också men det blir ju likadant igen :( Det är fruktansvärt när man har en tid att passa och då blir det ofta fel. Jag känner att jag kan inte påbörja allt en timme innan man ska ut. Jag blir superstressad i de här situationerna och bebisen ligger inte lugnt och väntar heller utan han är ju så liten och vill vara ständigt nära (såklart). Jag känner att jag inte räcker till för något av mina barn.

  • Svar på tråden Bråk och otillräcklighet. Hjälp!
  • Alexi

    Jag måste nog bara säga att ta det lugnt! Du har varit tvåbarnsmamma och din dotter storasyster i TIO dagar, klart det är kaotiskt och inte flyter! Har ni mycket tider att passa så här direkt? Kan pappan ta stora?

  • Dixie

    vad är det som tar tid? 

    är det att dottern inte klär på sig?

    kanske dags att vara lite mer drastisk, en 4åring kan ju ta på skor och jacka själv - säg till en kvart innan ni ska gå, nu är det dags att ta på dig kläderna, jag tar på mig själv och lillasyster, du får ta på skor och jacka själv och sen går vi! När det gått en kvart, gå ut genom dörren!

  • Maria Theres

    Alexi - Ja, 11 dagar idag kom jag på men det är ju strunt samma. Det har varit en del läkarbesök pga mjölkstockning bland annat. Jo pappan kan ta stora tills han börjar jobba igen, 6 mars, men för att jag ska kunna göra mig i ordning för att gå ut måste han ta bebisen först som inte vill läggas ned.

    Dixie - Hon drar ut på allt. Säger att hon inte kan klä på sig själv och vill ha hjälp (ibland blir det fel också och då blir hon väldigt frustrerad och ledsen och ibland gör hon fel medvetet för att trotsa(?)), hon ska bara leta efter det och det, leka ned det och det, säga hejdå till sin gosis, dricka någonting, äta någonting osv, osv..

    Vi har provat det där med att gå ut genom dörren men då får hon panik och vrålar rakt ut. Sen säger hon att vi är dumma, att hon är ledsen och att vi måste trösta henne.

  • Alexi
    Maria Theres skrev 2015-03-16 09:47:40 följande:

    Alexi - Ja, 11 dagar idag kom jag på men det är ju strunt samma. Det har varit en del läkarbesök pga mjölkstockning bland annat. Jo pappan kan ta stora tills han börjar jobba igen, 6 mars, men för att jag ska kunna göra mig i ordning för att gå ut måste han ta bebisen först som inte vill läggas ned.

    Dixie - Hon drar ut på allt. Säger att hon inte kan klä på sig själv och vill ha hjälp (ibland blir det fel också och då blir hon väldigt frustrerad och ledsen och ibland gör hon fel medvetet för att trotsa(?)), hon ska bara leta efter det och det, leka ned det och det, säga hejdå till sin gosis, dricka någonting, äta någonting osv, osv..

    Vi har provat det där med att gå ut genom dörren men då får hon panik och vrålar rakt ut. Sen säger hon att vi är dumma, att hon är ledsen och att vi måste trösta henne.


    Men har det varit så här hela tiden eller bara sen bebisen kom? För det är ju en gigantisk omställning att få syskon, tänk på det. Hon kanske känner sig jätteavundsjuk, bortskuffad, bortprioriterad och allt det. Vill känna att hon får hjälp precis som bebisen osv. 
  • Maria Theres

    Alexia - Det är mer sedan bebisen kom. Klart att det är en omställning och jag förstår att det är väldigt mycket för henne att hantera. Det är därför jag känner mig så otillräcklig. Jag vill ju kunna vara med henne men bebis vill ständigt ligga vid bröstet. Pappa gör roliga saker med henne men måste ju också sköta markservicen. Nu är hon på dagis och träffar sina kompisar men from torsdag blir hon hemma till 6 mars åoch därefter blir det 15 timmar på dagis igen.

  • Flickan och kråkan

    Jag tänker på att du ska försöka att ta det lite lugnare. Om ni båda är hemma som föräldrar så förstår jag inte riktigt varför det är ett problem att äldsta tar lång tid på sig?

    När du senare är själv så gör er i ordning på längden. Ska hon till förskolan exempelvis vid 9 så börja göra er i ordning vid 07 eller ännu tidigare (vad som fungerar utan att ni får stressigt). Ta på en strumpa här. Ät en halv macka där. Ta på en strumpa till och kanske en tröja. Ät resten av smörgåsen, se lite morgon-tv och amma bebisen etc. Har ni ingen fast tid så låt det ta tid. Det spelar ju liksom ingen roll om ni kommer iväg klockan 10 som du tänkt eller klockan 11 . Om bebisen blir gnällig påklädd för at det är varmt, så låt storasyster som "segar" göra sig i ordning först.

    Var ute mycket nu i det fina vädret. Man kan sitta och amma bebis samtidigt som en 4-åring gräver i sandlådan, klättrar eller liknande. Sällskapsspel är kul, fungerar med bebis i famnen. Skaffa ett bra bärredskap så att du kan ha bebisen nära, men ändå ha händerna fria för att assistera ett storasyskon som plötsligen bara inte kan .

  • Alexi

    Fast pappan får väl strunta i markservicen just nu då. Barnen måste ju gå först. Den markservice han måste göra kan han väl involvera henne i?

  • Flickan och kråkan

    Glömde: Skaffa en vanlig stor madrass och lägg den någonstans där ni vill vara. Där kan bebis ligga precis intill, eller i ditt knä eller amma i din famn, samtidigt som du och storasyster leker med något på madrassen.

Svar på tråden Bråk och otillräcklighet. Hjälp!