Inlägg från: petersson |Visa alla inlägg
  • petersson

Vad ligger en normal lön på?

En låg lön är en lön man knappt klarar sig på och en hög lön är när pengar ackumuleras på lönekontot trots att man ej sparar och trots att man unnar sig det man vill

• petersson

Vad e ssk

Sweet Sofia skrev 2015-03-16 11:51:00 följande:

En låg lön är när lönen är låg i förhållande till utbildning och ev ansvar etc

En ssk i Sverige får runt 25-26 000kr före skatt (kan bara mindre med) vilket är alldeles för lågt med tanke på utbildning och ansvar. Men man klarar sig på det.

Vad e en ssk förnågot? Sjuksyrra? Om något är lågt är ju subjektivt. Annars får man väl ta till scb:s definition för låginkomsttagare
  • petersson
    Sweet Sofia skrev 2015-03-16 12:23:33 följande:

Ssk = Sjuksköterska.

Dock skulle jag inte påstå att en sjuksyrra e Låginkomsttagare
  • petersson
    Sweet Sofia skrev 2015-03-16 12:37:40 följande:

Sjuksyrra?

Sjuksköterska däremot är ett lågbetalt yrke om man ser till utbildningen och ansvaret som följer med legitimationen.

Sjuksyrra och sjuksköterska e samma sak. Tydligen ssk med haha. Tror bestämt man även kallar det syrra.
  • petersson
    Anonym (tänkte du inte fel där?) skrev 2015-03-16 12:56:17 följande:

Snacka goja. Folk med lägre löner kan också ha "pengar ackumulerade på kontot". Det handlar ju om vilken levnadsstandard man väljer. Hur mycket man slösar ex.vis. En snubbe på lyxfällan för några år sen hade 70 000 kr i månadslön. Men låg back varje månad.

Jo precis men ska man jämföra sig med andra eller sitt behov. ;)
  • petersson
    Sweet Sofia skrev 2015-03-16 12:57:16 följande:

Heter varken sjuksyrra eller syrra.

Ssk är förkortning av sjuksköterskæ. Så heter leg. Sjuksköterska eller leg. SSK.

Men bägge används normalt sett om sjuksyrror eller hur. Eller menar du att det är fel och att man inte får säga så eller vad?
  • petersson
    Sweet Sofia skrev 2015-03-16 16:10:24 följande:

Nej. Varken sjuksyrra eller syrra används.

Haha ok i sthlm är det väldigt vanligt iaf. Även inom yrket.
  • petersson

Jag har isf en hög lön nu men skulle jag utbilda mig skulle den bli medel. Om man ska ta hänsyn till utbildning. Låter ju sjukt

Svar på tråden Vad ligger en normal lön på?