Inlägg från: Anonym (qwerty) |Visa alla inlägg
  • Anonym (qwerty)

Vad ligger en normal lön på?

En normal lön är det antal år man är i tusenlappar. Tjänar man under det är man låginkomsttagare.

• Anonym (qwerty)
    Anonym (???) skrev 2015-03-17 21:33:17 följande:
    Okej, så någon som är ett/ett par år från pensionen bör då tjäna över 60000 kr?? Annars är man låginkomsttagare?
    Man är en looser då ja, korrekt.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Rekt) skrev 2015-03-17 22:29:29 följande:

Pinsamt att stava fel på "loser" när man ska klanka ner på folk ;)

Puss

Lilla vän
    Sometimes it's just not good enough to be a plain loser. You need to be a looser.

• Anonym (qwerty)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-17 23:50:45 följande:
    Varför vara nedvärderande och kalla de sjuksyrra/syrra?
    För att det faktiskt är så folk utanför vården som kallar dem för syrror.

Precis på samma sätt som förskollärare blir dagisfröken.
    Magister (Majje) har blivit lärare.
    Lokalvårdare - Städare
    Vem som helst som jobbar på kontor - kontorsråtta (oavsett om det är VD, sekreterare eller CFO.
    Tunneltågförare/Lokförare - lokchaufför 
    Lantmästare - Bonde
    Fastighetsmäklare - Mäklare
    Farmaceut - apotekare
    Originalteckanre - Originalare
    Barista - Cafébiträde
    Hovmästare/Serveringspersonal - Servitris
    Jurist - Advokat
    Ordningsvakt - Väktare
    Fritidspedagog - Fritidsledare
    Badmästare - badvakt
    Brandingenjör - Brandman

och så vidare, och så vidare i all oändlighet
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Qwe) skrev 2015-03-17 23:57:26 följande:
    Har du liten snopp? Folk som har det brukar försöka hävda sig på annat sätt! Föredrar liten snopp framför arrogans vilken dag som helst!
    Ooookej, så vilket sätt försöker folk med liten snopp hävda sig då?
    Jag själv? tackar som frågar. Jag, mina två bröst och min vagina föredrar min mans stora snopp, alla dar i veckan!
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (:O ? !) skrev 2015-03-18 10:48:04 följande:
    Alltså jag har aldrig läst nåt liknande.. Jag tar helt förgivet att du saknar utbildning
    Jösses
    Men herregud. Försöker du missförstå mig med flit eller?
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (C) skrev 2015-03-18 06:32:14 följande:
    Vad menar du egentligen? Att jurist och advokat är samma sak? Att ordningsvakt och väktare är samma sak? Har du någonsin hört en bonde kalla sig lantmästare? Isf skulle hen kalla sig lantbrukare.

Jag jobbar i vården och säger syrra, såsom de flesta här där jag bor gör.
    Har du någonsin hört någon (vem som helst) kalla en ordningsvakt för väktare eller lokalvårdare för städare eller fastighetsmäklare för mäklare eller jurist för advokat eller tunneltågförare för tågchaufför eller förskollärare för dagisfröken?
  • Anonym (qwerty)
    Sweet Sofia skrev 2015-03-18 16:09:25 följande:
    Lantmästare är inte heller samma som bonde. Och Badmästare är något helt annat än badvakt nuförtiden.

Fritidspedagog är inge detsamma som fritidsledare. Barista är långt ifrån detsamma som Cafébiträde.

Och Hovmästare är inte detsamma som Servitris/Serveringspersonal.
    Precis som att en röntgensjuksköterska inte är detsamma som syrra.

När vi ser någon bakom en disk i ett café kallar gemene man denne för ett cafébiträde, fastän hen egentligen är en barista.
    Skulle du se någon ta betalt i kassan i din simhall - badvakt, fastän denne eventuellt är badmästare.
    Skulle det vara kort om folk på en restaurang och hovmästaren komma ut med mat till er - Servitris (som egentligen kallas för serveringspersonal).
    Åker man förbi en man som kör en stor traktor så antar man att det är en bonde man åker förbi, inte en lantmästare.

Så, är det nervärderande när en lokalvårdare kallas för städare eller en tunneltågförare för tunnelbaneförare eller en aktiemäklare som förknippas med fastigheter eller en jurist som blir kallad för advokat?
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (100+) skrev 2015-03-18 14:59:11 följande:
    Herrejösses. Du har SÅ fel på många av de där yrkesnamnen. Orkar inte ens peka ut alla fel...
    Orka
Svar på tråden Vad ligger en normal lön på?