Inlägg från: Sweet Sofia |Visa alla inlägg
  • Sweet Sofia

Vad ligger en normal lön på?

petersson skrev 2015-03-16 11:45:57 följande:

En låg lön är en lön man knappt klarar sig på och en hög lön är när pengar ackumuleras på lönekontot trots att man ej sparar och trots att man unnar sig det man vill

En låg lön är när lönen är låg i förhållande till utbildning och ev ansvar etc

En ssk i Sverige får runt 25-26 000kr före skatt (kan bara mindre med) vilket är alldeles för lågt med tanke på utbildning och ansvar. Men man klarar sig på det.
  • Sweet Sofia
    petersson skrev 2015-03-16 12:18:52 följande:

Vad e ssk

Vad e en ssk förnågot? Sjuksyrra? Om något är lågt är ju subjektivt. Annars får man väl ta till scb:s definition för låginkomsttagare

Ssk = Sjuksköterska.
  • Sweet Sofia
    petersson skrev 2015-03-16 12:25:43 följande:

Dock skulle jag inte påstå att en sjuksyrra e Låginkomsttagare

Sjuksyrra?

Sjuksköterska däremot är ett lågbetalt yrke om man ser till utbildningen och ansvaret som följer med legitimationen.
  • Sweet Sofia
    petersson skrev 2015-03-16 12:50:02 följande:

Sjuksyrra och sjuksköterska e samma sak. Tydligen ssk med haha. Tror bestämt man även kallar det syrra.

Heter varken sjuksyrra eller syrra.

Ssk är förkortning av sjuksköterskæ. Så heter leg. Sjuksköterska eller leg. SSK.
  • Sweet Sofia
    petersson skrev 2015-03-16 13:26:14 följande:

Men bägge används normalt sett om sjuksyrror eller hur. Eller menar du att det är fel och att man inte får säga så eller vad?

Nej. Varken sjuksyrra eller syrra används.
  • Sweet Sofia
    Anonym (DSK) skrev 2015-03-16 21:01:16 följande:

Jag är distriktssköterska. Tjänar 30 800 på heltid. Antagligen räknas det som en ganska normal lön men för mig är det mycket. Jag har tidigare haft betydligt lägre lön. Visst är det svårt detta vad som är bra eller dåligt. Man kanske får jämföra sig med andra som arbetar inom samma område med ungefär samma erfarenhet för att få en bild av om man tjänar bra eller dåligt.

Det är väl en rätt låg län för Dsk....
  • Sweet Sofia
    skpklm skrev 2015-03-17 12:57:04 följande:

Väninnan förhandlade sig till 29 000 när hon byter jobb nu i vår;  distriktssköterska i femtioårsåldern med ganska lång erfarenhet.

Att få 29000kr som Dsk är inte att förhandla sig till....
  • Sweet Sofia
    Anonym (NN) skrev 2015-03-17 13:37:59 följande:

Och det vet du för att du känner personen i fråga eller för att du gör ett antagande utifrån statistik för lönebilden för en Dsk. som du uttrycker dig låter det som om du påstår att personen ljuger.

En Dsk som förhandlar sig till så lite som 29 000kr är skrattretande. Den personen är en snål arbetsgivare glad att ha.
  • Sweet Sofia
    Anonym (T) skrev 2015-03-17 18:16:11 följande:

Men asså. I var och varannan tråd där sjuksyrror (åh förlåt, sjukSKÖTERSKOR) nämns så är du där och påpekar lagar och regler och är skitnödig med orden. Kan du inte bara lägga av?

Jaa det heter sjuksköterska och förkortas SSK. Men i vardagligt tal och bland MÅNGA så säger man sjuksyrra. Finns nog ingen som inte vet vad det är. Precis som undersköterskor ofta går under förkortningen "uskor".

Lägg av bara och ta ut pinnen ur röven va...

Varför vara nedvärderande och kalla de sjuksyrra/syrra?
  • Sweet Sofia
    Anonym (qwerty) skrev 2015-03-17 20:11:44 följande:

En normal lön är det antal år man är i tusenlappar. Tjänar man under det är man låginkomsttagare.

Då har jag definitivt hög lön om man ska räkna så, har åtskilliga mer tusenlappar i lön än vad jag är i ålder
Svar på tråden Vad ligger en normal lön på?