Vad ligger en normal lön på?
Medellönen ligger väl på ca 29000 och medianlönen en bit under (medellönen dras ju upp av att ett fåtal har riktigt höga löner). För dem som har jobbat några år anser jag att under 25000 är en låg lön, mellan 25-40000 är en okej lön och över 40000 är en hög lön (här tänker jag främst på folk med högskoleutbildning så om man inte har det anser jag att siffergränserna blir lite lägre). I mina siffror räknar jag bara grundlön dvs exklusive eventuella OB-tillägg och liknande.
Jag själv är gymnasielärare men arbetar på högstadiet, har sex års utbildning och tre års erfarenhet i yrket. Jag tjänar 27500 och är inte nöjd med det i förhållande till längden på min utbildning. Jag hade 23500 som ingångslön och det var ett hån (de ville t.o.m. ge mig så lågt som 22000) så sedan bytte jag kommun och fick upp min lön något. Tyvärr kan det vara svårt för ämneslärare att byta jobb regelbundet så som man gör inom andra yrken för att få upp sin lön så man får vara på hugget när det dyker upp något om man är mån om sin löneutveckling. Inom ma/no är det enkelt numera eftersom det är låg konkurrens om jobben på de flesta orter, medan exempelvis för mig som har svenska och tyska är problemet att det oftast bara finns en tysklärare per skola och då är det inte så ofta sådana tjänster kommer ut i närområdet. Dessutom vill man ju inte byta till en skola med beryktat sämre arbetsmiljö bara för att få upp sin lön. Detta tror jag är en av orsakerna till att ämneslärare har så låg lön relativt längden på utbildningen.