Inlägg från: Sweet Sofia |Visa alla inlägg
  • Sweet Sofia

Vad ligger en normal lön på?

Anonym (qwerty) skrev 2015-03-18 00:29:19 följande:

För att det faktiskt är så folk utanför vården som kallar dem för syrror.

Precis på samma sätt som förskollärare blir dagisfröken.

Magister (Majje) har blivit lärare.

Lokalvårdare - Städare

Vem som helst som jobbar på kontor - kontorsråtta (oavsett om det är VD, sekreterare eller CFO.

Tunneltågförare/Lokförare - lokchaufför 

Lantmästare - Bonde

Fastighetsmäklare - Mäklare

Farmaceut - apotekare

Originalteckanre - Originalare

Barista - Cafébiträde

Hovmästare/Serveringspersonal - Servitris

Jurist - Advokat

Ordningsvakt - Väktare

Fritidspedagog - Fritidsledare

Badmästare - badvakt

Brandingenjör - Brandman

och så vidare, och så vidare i all oändlighet

Ja, det är sant men fortfarande nedvärderande .

Fast Farmaceut är ett samlingsnamn för både apotekare och receptarie.

Och jurist är inte samma som advokat. För att ens få kallas advokat krävs att man är medlem i advokatförbundet och då faktiskt ÄR advokat.

Brandingenjör är inte samma som brandman.

Inte heller ordningsvakt och väktare är samma.
  • Sweet Sofia
    Anonym (qwerty) skrev 2015-03-18 00:29:19 följande:

För att det faktiskt är så folk utanför vården som kallar dem för syrror.

Precis på samma sätt som förskollärare blir dagisfröken.

Magister (Majje) har blivit lärare.

Lokalvårdare - Städare

Vem som helst som jobbar på kontor - kontorsråtta (oavsett om det är VD, sekreterare eller CFO.

Tunneltågförare/Lokförare - lokchaufför 

Lantmästare - Bonde

Fastighetsmäklare - Mäklare

Farmaceut - apotekare

Originalteckanre - Originalare

Barista - Cafébiträde

Hovmästare/Serveringspersonal - Servitris

Jurist - Advokat

Ordningsvakt - Väktare

Fritidspedagog - Fritidsledare

Badmästare - badvakt

Brandingenjör - Brandman

och så vidare, och så vidare i all oändlighet

Lantmästare är inte heller samma som bonde. Och Badmästare är något helt annat än badvakt nuförtiden.

Fritidspedagog är inge detsamma som fritidsledare. Barista är långt ifrån detsamma som Cafébiträde.

Och Hovmästare är inte detsamma som Servitris/Serveringspersonal.
  • Sweet Sofia
    Anonym (T) skrev 2015-03-18 16:10:36 följande:

Varför skulle det vara nedvärderande? Är du så jäkla fisförnäm att ett vardagligt uttal är kränkande för dig?

Det är nedvärderande. Oavsett om det är vardagligt eller inte.
  • Sweet Sofia
    Anonym (qwerty) skrev 2015-03-18 17:09:16 följande:

Precis som att en röntgensjuksköterska inte är detsamma som syrra.

När vi ser någon bakom en disk i ett café kallar gemene man denne för ett cafébiträde, fastän hen egentligen är en barista.

Skulle du se någon ta betalt i kassan i din simhall - badvakt, fastän denne eventuellt är badmästare.

Skulle det vara kort om folk på en restaurang och hovmästaren komma ut med mat till er - Servitris (som egentligen kallas för serveringspersonal).

Åker man förbi en man som kör en stor traktor så antar man att det är en bonde man åker förbi, inte en lantmästare.

Så, är det nervärderande när en lokalvårdare kallas för städare eller en tunneltågförare för tunnelbaneförare eller en aktiemäklare som förknippas med fastigheter eller en jurist som blir kallad för advokat?

MMöjligen om man är totalt obildad.
  • Sweet Sofia
    Anonym (NN) skrev 2015-03-20 15:30:25 följande:

Det handlar inte bara om att bli invald till advokatsamfundet. Man måste gå Advokatsamfundets utbildningar och även betala en hel del för medlemskapet det gör att visa erfarna och duktiga jurister som inte vill arbeta med just brottmål väljer att stå utanför samfundet.

För att få bli invald måste man numera ha gått deras Advokatutbildning, har för mig den är på två år.
  • Sweet Sofia
    Sweet Sofia skrev 2015-03-20 17:15:14 följande:

För att få bli invald måste man numera ha gått deras Advokatutbildning, har för mig den är på två år.

Anonym (NN) skrev 2015-03-20 15:30:25 följande:

Det handlar inte bara om att bli invald till advokatsamfundet. Man måste gå Advokatsamfundets utbildningar och även betala en hel del för medlemskapet det gör att visa erfarna och duktiga jurister som inte vill arbeta med just brottmål väljer att stå utanför samfundet.

Dvs Advokat är man bara och har bara rätt att kalla sig efter att man blivit invald i Svenska Advokatsamfundet.

Förr behöve man inte genomgå Advokatutbildningen
  • Sweet Sofia
    Anonym (NN) skrev 2015-03-20 20:08:10 följande:

Du citerade mitt inlägg men jag förstår inte vad det är du försöker säga?

Vill man bli advokat krävs att man genomgår samfundets utbildningar, dvs advokatexamen samt att man blir godkänd för inval bl a efter att andra jurister man har mött i rättssalar etc fått möjlighet att yttra sig. Sedan betalar man en avgift för sitt medlemsskap. Advokat är alltså en skyddad titel vilket jurist inte är.

Ja. Om du läser lite till så ser du att jag skrivit att man INTE får kalla sig advokat utan att ha blitt invald i Svenska Advokatsamfundet (efter att man genomgått Advokatutbildningen) innebär skyddad titel.

För herransmassa år sedan så behövde inte genomgå Advokatutbildningen för att bli invald.
  • Sweet Sofia
    Anonym (NN) skrev 2015-03-20 20:08:10 följande:

Du citerade mitt inlägg men jag förstår inte vad det är du försöker säga?

Vill man bli advokat krävs att man genomgår samfundets utbildningar, dvs advokatexamen samt att man blir godkänd för inval bl a efter att andra jurister man har mött i rättssalar etc fått möjlighet att yttra sig. Sedan betalar man en avgift för sitt medlemsskap. Advokat är alltså en skyddad titel vilket jurist inte är.

Tillägg:

Med medlem menas ledamot i Advokatsamfundet.

Krav:

Genomgå ca 5 års juridisk utbildning och ta juridisk examen.

3 års praktiskt kvalificiersd tjänstgöring, som biträdande jurist vid en Advokatbyrå eller jurist vid egen praktik.

Sedan 2004 måste man ta en Advokatexamen, utbildning som avslutas med muntlig examenation. Den var inte på 2 år som jag trodde utan verkar vara en termin eller två.

Söka inträde, granskas av styrelsen. Förutom kraven ovan krävs att man har ordnad ekonomi, vara redbar och i övrigt vara lämplig för advokat yrket.

Andra jurister/advokater som man möt behöver inte yttra sig. Är inget krav.

Sedan finns det en massa fortbildningar man kan ta.

Kan inte se att det är något medlemsskap eller något högt sådant. Och kan inte erinrade att jag har hör något om det av de nära släktingar som är advokat och ledamot i Advokatsamfundet.mw
  • Sweet Sofia
    Anonym (NN) skrev 2015-03-20 20:48:11 följande:

Och menar du att jag har påstått något annat?

Nej. Tror du bara att folk kommenterar för att de menar motsatsen?!
  • Sweet Sofia
    Anonym (NN) skrev 2015-03-20 20:50:27 följande:

Det är inte fråga om en 2-årig utbildning eller en eller två terminer det handlar om flera kortare utbildningar oftast i internatform.

Nej, Advokatexamen utbildningen innehåller tre delkurser. Delkurs 1 med 12 tillfällen/träffar, delkirs 2 med 9 tillfällen/träffar och deökurs 3 med 9 tillfällen/träffar. Läses på en termin. kan även läsas över flera terminer. Sedan en slutlig muntlig examen, som också är en träff.

Allt stå på Advokatsamfundets hemsida.
  • Sweet Sofia
    Sweet Sofia skrev 2015-03-20 21:03:43 följande:

Nej, Advokatexamen utbildningen innehåller tre delkurser. Delkurs 1 med 12 tillfällen/träffar, delkirs 2 med 9 tillfällen/träffar och deökurs 3 med 9 tillfällen/träffar. Läses på en termin. kan även läsas över flera terminer. Sedan en slutlig muntlig examen, som också är en träff.

Allt stå på Advokatsamfundets hemsida.

Sorry, går över ett år inte en termin. Och examenation en är 5 träffar/tillfällen.
  • Sweet Sofia
    Anonym (Advokatissan) skrev 2015-03-20 22:37:50 följande:

"Advokatutbildningen" består såvitt jag minns av 3 tillfällen a 2,5 dagar på ett kurshotell (god mat!). Då utbildas man främst i de etiska regler som gäller för advokater. För att klara dessa kurser behöver man bara vara närvarande (nog så svårt för jurister iofs som alltid har klienter och ärenden som rycker i en ). Sen kan man boka in sig till den muntliga examinationen om de etiska reglerna. Det är möjligt att klara av allt detta på en termin men kurserna blir ofta fulla så man får hänga på låset för att få plats. Det är dock möjligt att börja gå kurserna direkt när man börjar jobba så då har man 3 år på sig. Sorry för OT. Vad får du 12 tillfällen i från mm -har de ändrat reglerna ? (Var några år sen jag gick dem)

Då har det nog ändrats för enligt Advokatsamfundets hemsida idag är det 9 respektive 12 tillfällen och examenation på 5 tillfällen.
  • Sweet Sofia
    Anonym (Advokatissan) skrev 2015-03-20 22:37:50 följande:

"Advokatutbildningen" består såvitt jag minns av 3 tillfällen a 2,5 dagar på ett kurshotell (god mat!). Då utbildas man främst i de etiska regler som gäller för advokater. För att klara dessa kurser behöver man bara vara närvarande (nog så svårt för jurister iofs som alltid har klienter och ärenden som rycker i en ). Sen kan man boka in sig till den muntliga examinationen om de etiska reglerna. Det är möjligt att klara av allt detta på en termin men kurserna blir ofta fulla så man får hänga på låset för att få plats. Det är dock möjligt att börja gå kurserna direkt när man börjar jobba så då har man 3 år på sig. Sorry för OT. Vad får du 12 tillfällen i från mm -har de ändrat reglerna ? (Var några år sen jag gick dem)

Kan ju inte vara mer än 11 år sedan du gick icohmed att det bara funnits i 11 år...
  • Sweet Sofia
    Anonym (Advokatissan) skrev 2015-03-20 22:56:58 följande:

Nej, hade det varit mer än 11 år hade jag nog inte heller skrivit att det var NÅGRA år sen jag gick kurserna...

Iaf om du går in på samfundets hemsida och läser under "att bli advokat"/advokatexamen så ser du att det fortfarande är som jag beskriver det, dvs inga 12 tillfällen utan 3*2,5 dagar...(12 tillfällen låter mycket och jobbigt vilket få jurister skulle hinna/orka med tror jag -att ta en mini-semester till Fågelbro a tre gånger är ju bara trevligt )

Vart läser du? För det stå 12 tillfällen på första delkursen....
Svar på tråden Vad ligger en normal lön på?