• thelka28

12 år, borta :-(

Hej, jag är en kille på 12 år. Jag har inte en ända person jag kan lita på förutom min mamma men, jag vill inte berätta allt för henne även om hon är det bästa jag vet. Jag har sökt upp fakta om depression på 1177 och har flera av symtomen som riktar sig mot depression.

Skolan tycker jag inte om just nu, jag har inga "äkta" kompisar och min lärare trycker ner mig. Om vi börjar med kompisarna så har jag ca 4-5 kompisar som är okej. Ingen av de är speciellt snälla utan imiterar min röst och mitt kroppsspråk mm. Jag försöker säga ifrån men det blir inte riktigt av. Jag har en kompis som jag verkligen tycker om, för lite mindre än ett år sedan bodde vi grannar men nu har hon flyttat ca 4 mil bort. Hon är min absolut bästa vän, jag vet inte om jag är hennes men hon är iallafall min bästa jag någonsin har haft. Hon är den enda personen som har samma intresse som jag. Nu när hon har flyttat saknar jag henne otroligt mycket, vi var inte ihop utan var bara väldigt bra vänner. Jag tycker det känns som att en annan kille i min klass som hon varit/är kär i försöker komma henne närmare och det gör mig svartsjuk eftersom jag inte har någon annan vän Rynkar på näsan

Om vi går vidare till min lärare så ligger det till såhär att hon brukar slänga ur sig taskiga kommentarer, göra elaka blickar mm. mot mig, det är tydligt! 
    Hon bjuder ofta på godis/efterrätter till klassen och då får jag oftast mindre än de elever som hon tycker om. För ett tag sedan ringde min mamma till henne och berättade vissa saker, då blev det bättre och hon försöker vara snällare nu.

Hemma har jag det egentligen toppenbra men det finns även synder här. Min pappa och jag har inte en bra relation alls, vi bråkar mycket och han skriker. Jag är självklart jätte ledsen över detta och önskar att jag hade en ordentlig pappa som gjorde saker med mig och min syster och som inte är så lat att han knappast hjälper till hemma utan bara tittar på sin mobil. Min mamma har varit sjukskriven under en längre period p.g.a att hon gick in i väggen inom läraryrket och har för precis ett tag sedan börjat jobba igen. Jag är orolig att det ska hända något med henne eftersom hon är det viktigaste i hela mitt liv och jag skulle inte kunna leva utan henne.

I huset jag bor har vi i familjen flera aggressiva grannar runtomkring. De förstör våra häckar, sätter ut stora fällor med syftet att fånga in våran lilla hund mm. Jag är rädd för de alla och håller mig därför alltid på avstånd

Utseende & Vikt Jag tycker inte alls om mitt utseende och inte heller min kropp. Mitt ansikte har vissa leverfläckar jag har grön/bruna ögon mm. Jag skulle egentligen vilja ha ett rent ansikte och blå ögon. Min kropp är jag inte nöjd med eftersom jag har ganska breda armar, stora lår, en utåt putande mage mm Gråter

~

Jag känner att jag skulle vilja bort från rikedomen, vara extremt fattig, nästan inte få någon mat, leva förr i tiden mm. Jag är rädd och får hjärtat ända upp i halsen om jag t.ex ska gå hem ensam från bussen efter skolan. 

Om kvällarna kan jag nästan aldrig somna utan ligger och gråter och biter mig själv för att jag aldrig kan somna. Tillslut kommer mamma och pappa och ska gå och lägga sig, då brukar jag få gå in och lägga mig på golvet i deras rum.

~

Jag hoppas att någon har orkat läsa ända hit, texten blev lite lång :/
    Jag mår inte bra alls, jag försöker att inte äta men det är svårt. Ingen i skolan vet om mina problem för ingen av de förstår hur det känns när man försöker förklara, den enda personen som vet är min mamma.GråterRynkar på näsanGråter
    Hejdå! hoppas att du har en bra dag...
  • Svar på tråden 12 år, borta :-(
  • Anonym (En mamma)

Jag hör att du inte mår bra. Så här ska du inte behöva ha det! Jag tycker att du ska gå till skolsköterskan eller skolkuratorn eller någon annan vuxen (någon från fritids, en tränare, annan lärare tex) och berätta om allt det här, så att du kan få hjälp att få det bättre. För du kan få det mycket bättre!

Om det inte känns riktigt bra med sköterskan eller kuratorn så kan du ringa eller gå till ungdomsmottagningen. Såväl skolsköterskan som kuratorn och de på ungdomsmottagningen finns där för din skull.

Om det skulle kännas jobbigt att berätta för någon föreslår jag att du tar med dig och visar det du har skrivit här.

Du verkar vara en fin person. Just nu är det mycket runt omkring dig som inte är bra. Om du ber om hjälp hos någon i din närhet kan det bli bättre - och du är verkligen värd att ha det superbra!

• Emmeliina

Hej!

Vill börja med att säga hur fantastiskt det är att du faktiskt själv känner att du inte mår bra och att du kommit fram till att såhär kan du inte ha det. Sen är det så otroligt tråkigt att det finns en känsla av utanförskap i skolan, där du spenderar mycket tid. Vad du behöver är någon att prata med, som du kan bolla dina tankar med och få råd på hur/vad du kan göra. Se om du kan få kontakt med skolkuratorn eller sjuksköterskan på skolan så kan de säkert hjälpa dig med att få hjälp. Om du känner att du har en bra relation med din mamma kan du säkert berätta för henne också, hon bryr sig säkert om dig och vill inte att du ska känns såhär heller och vill säkert inget annat än att hjälpa dig att må bättre.

Önskar dig verkligen lycka till och var inte rädd om att be om hjälp. Det behöver ALLA människor någon gång i livet.

• Anonym (Usch)

Jag är 30 och har känt som du sedan jag var drygt 10. Särskilt det där med att vilja vara fattig/leva förr i tiden. Det vill jag fortfarande. Det går att uppnå också men i princip bara genom att ha pengar. Det du behöver är ett välbetalt jobb du kan göra online. Sök på det, sikta Stenhårt på det, utbilda dig till det, sen kan du göra vad du vill. Jag vet att det låter oförstående, men efter 20 år är det det enda jag ångrar. Just att jag inte hade ett Mål som kunde göra mig självständig. Idag måste man ha pengar tillochmed för att leva ensam i ett skjul i skogen, för tillochmed marken  beskattas och kräver bygglov. Inte bara i Sverige, utan i nästan hela världen. Så hitta något du kan få en bra inkomst för hemifrån (jurist, programmerare, konstnär - den typen av saker) sedan kan du bli fri och göra vad du vill.

Jag vet att det inte alls är svaret på dina problem just nu men livet är verkligen mycket längre än det känns när man är 10-20 och risken är att man ger upp redan i din ålder och därmed raserar sitt vuxna liv. Ha ett mål. Sikta på det. Bli fri och självständig. Det är vad jag önskar att någon talat om för mig när jag var i din ålder. 

Du är ju uppenbarligen väldigt intelligent och verbal så du har alla möjligheter bara du har ett mål! Lycka till, oavsett vad du beslutar dig för.

• Ramborg

De som skrivit i tråden har kloka råd.

Jag vill tillägga: DET BLIR BÄTTRE.

När man är mitt i skoltiden känns den oändligt lång. Tiden fram till sommarlovet känns tex som hur lång som helst. Därför känns det som händer i skolan som livsavgörande viktigt, och att skoltiden aldrig kommer ta slut.

Men när man väl har klarat sig igenom den så inser man. Livet är så mycket mer än det du upplever just nu. Resten av ditt liv väntar på dig när du har vuxit upp. Det gäller bara att höja blicken och se att det finns någonting bortanför det du upplever just nu. Fundera på vart du vill i ditt liv. Vad vill du göra, var vill du bo, när du en dag kan välja själv?

Förresten är grön/bruna ögon snyggast på en man. Snyggare än blå.

42.
  • puss02

jag är precis som du. men tvärt om. skicka ett pm till mig om du vill prata <3 stay strong

• Linastrumpan

Lilla vän, jag lider med dig och jag känner igen mig så mycket i det du skriver. Jag upplevde liknande saker när jag var i din ålder. Jag blev väldigt mobbad i skolan, hade en pappa som bråkade och skrek på mig mest hela tiden, hade ytterst få vänner och kände mig ledsen nästan jämt. Min räddning var när skolans nya kurator gick runt och hälsade på alla klasser. Jag minns att vi hade geografi och jag gick i femman. Sen dröjde det inte länge förrän jag pga en händelse med mina mobbare blev ditkallad för samtal. Sen träffade jag henne en gång/v ända fram tills jag slutade nian. Hon räddade mitt liv, hon fick mig att se saker hos mig själv som jag inte själv såg. Hon lärde mig kanske inte älska mig själv men i alla fall acceptera och tycka att jag är okej.

Önskar du kunde anförtro dig åt någon vuxen och om du inte vågar det så kan du tex ringa BRIS eller liknade så du kan få någon att prata med. Vill du skriva till mig så får du gärna göra det. Jag mår idag bra, arbetar som sjuksköterska och är mamma till två barn 9år och 6år så jag kan trösta dig med att du kommer med största sannolikhet att må bättre så småningom.

Kram till dig

Svar på tråden 12 år, borta :-(