• Anonym (Kejsarsnitt)

    Vill aldrig föda vaginalt igen!

    Hej familjeliv. Jag är mamma till en snart femårig tjej och jag och min man vill hemskt gärna ha fler barn, MEN, jag är så rädd för att föda igen. Själva förlossningen gick jättebra senast, jag sprack lite men det läkte bra. Däremot så har jag fått ansträngningsinkontinens och en annan typ av inkontinens, slidväggsframfall och även själva livmodern har glidit ner lite och jag känner bara att NEJ, jag vill inte föda vaginalt igen.

    Redan innan förra förlossningen var jag extremt rädd för komplikationer på barnet, jag var även rädd för en sfinkterruptur. Dessa rädslor har även ökat eftersom jag fick komplikationer som jag inte ens visste man kunde få omedelbart efter en förlossning.

    Min barnmorska tog mig inte på allvar vid efterkontrollen och sa att det bara var att knipa på. Men nu har jag knipit i snart fem år och inte tusan är det bättre. Dessutom fick jag en förlossningsdepression efter förra förlossningen som jag kände hade stort samband med de fysiska komplikationerna. Detta gjorde att jag hade väldigt jobbigt med anknytningen till min dotter första året.

    Tror ni det går att få igenom ett kejsarsnitt baserat på dessa anledningar? Jag känner att jag inte vågar bli gravid riktigt, även om vi så gärna vill ha ett till barn.

  • Svar på tråden Vill aldrig föda vaginalt igen!
  • Jean89A

    Ja absolut kan du får de, om du säger att du är jätte rädd. Visst de kommer vara en viss övertalning på läkarna. Men de kan inte heller tvinga dig föda vaginalt om du är rädd.

  • Annica71

    Klart du kan få planerat snitt.

    Min första förlossning höll på 17 timmar och slutade med snitt. Inget allvarligt som hände mer än att jag inte öppnade mig helt och inför min andra förlossning sa jag bara att jag vill inte gå igenom 17 timmars kämpande igen som ändå slutar med snitt..


    Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • Anonym (Kejsarsnitt)

    Skönt att höra att det är möjligt. Tycker dock att tanken på att de kan neka känns vidrig, kommer ju spendera hela graviditeten fullkomligt panikslagen eftersom jag läst att de som får igenom snitt får det sent i graviditeten. Usch. Önskar jag kunde se in i framtiden och veta beslutet redan nu så kunde jag därefter bestämma om jag ska bli gravid igen eller inte.

  • Jean89A
    Jean89A skrev 2015-03-17 13:27:50 följande:

    Om du känner dig rädd så kan du få årsrapport aurora eller va de heter.


    Haha oj va fel de står få hjälp och prata om de på aurora.
  • Anonym (Kejsarsnitt)
    Jean89A skrev 2015-03-17 13:31:35 följande:
    Haha oj va fel de står smile1.gif få hjälp och prata om de på aurora.
    Jo jag vet. Men vet inte hur det skulle kunna hjälpa. Oavsett hur många samtal jag har med någon så inser jag att jag aldrig är garanterad att inte spricka massor eller få värre men om jag skulle föda vaginalt, och jag kommer heller aldrig kunna få en garanti på att barnet kommer ut utan men heller. Jag har det jobbigt nog med mina problem nu så tänker inte riskera att det blir värre. Jobbar dessutom inom vården själv nu och är såklart brutalt mycket mer medveten om alla risker osv nu än vad jag var då. Sen kan jag ju få komplikationer av ett kejsarsnitt med men jag är mer billig att ta dessa. Åh blä. Fy vad jobbigt det är.
  • che71

    Hej!
    Jag känner som du. Förlossningsrädd sen tonåren, så pass att jag inte ens vågade tänka mig att försöka få barn i mååånga år...men så i hög (förstföderske)ålder tog längtan över. Efter nästan 4 år o 6 missfall o utredning i Aten o en massa mediciner var jag så äntligen gravid igen. Jag sa direkt på inskrivningssamtalet att jag var rädd o behövde Aurorasamtal. Men först sent i graviditeten fick jag remiss o fick komma dit. Jag förklarade alla mina rädslor, de "gamla" om att spricka o skadas o bli inkontinent, de "nya" rädslorna att barnet skulle fastna o skadas eller dö (efter alla missfall o sista chansen) samt min höga ålder, min Crohns (livrädd för sfinkterruptur o att inte kunna hålla tätt) m.m
    Jag fick inte KS!
    Jag fick också komma till läkare o förklarade allt jag var rädd för, men erbjöds bara några extra kontroller i slutet o en lovan om att inte behöva gå över tiden.
    Det slutade (trots att jag kämpade på med bara lustgas för att jag hoppades kunna slippa allt detta) med värkstimulerande dropp o yttre press o sugklocka o bebisen kom ut med pannan först (med ett jätteläskigt blåmärke/svullnad över pannan som i o för sig läkte fint o inte gav men)
    Det var en mardröm o jag sprack en hel del,men läkaren sydde bra o det verkade läka o vi var förstås överlyckliga över att äntligen ha fått barn. Men efter några veckor upptäckte jag en bula i underlivet...det visade sig vara ett främre slidväggsframfall, samt nedsjunken livmoder.
    Det tog 9 månader innan vi ens vågade ha sex (jag hade besvär o tyngdkänsla hela tiden o kissnödighetskänsla trots ihärdiga knipövningar)) Det blev inte bättre några månader efter amningsstopp, som läkaren sa, så till slut skickade gynläkaren mig till Bäckenbottencentrum för att träffa uroterapeut o där fick jag en prolapsring. Den hjälper inte så mycket, men vissa dagar känns det bättre, kanske för att det nästan är 11 månader sen förlossningen. Men jag är så ledsen att jag blev nekad KS o att de inte gjorde akut KS då på slutet. Jag förstår inte varför jag nekades, jag tycker att jag hade många starka skäl.
    I mitt fall var det ju definitivt inte bättre att föda vaginalt, varken för mig eller min bebis.
    Nu är jag rätt gammal  ur "föda barn synvinkel" o det blir nog ändå inte fler barn. Men pga detta med framfallet är det ju rätt kört att ens försöka bli gravid, vi har bara haft sex 2 gånger sen förlossningen. Läkaren säger bara att det inte behöver opereras men jag har ju besvär (även om det är lite bättre nu) o oroar mig för lyft, känner av det varje gång jag lyfter mitt barn.
    Hur ska det gå att jobba igen (jobbar inom vården o det är tunga lyft)?!
    Hur ska det gå att lyfta bebis längre fram, när det blir tyngre tex. upp i gunga eller barnstol, osv?!
    Tänk om jag kissar på mig?
    Mitt knip är dåligt säger uroterapeuten, o jag har svårt att knipa rätt. Är rädd att något mer är sönder, musklerna?!
    Så jag vågar inte föda vaginalt, inte förut o definitivt inte efter min förlossning.
    Jag skulle vilja fråga den Bm o den läkare som pratade bort mina rädslor o nekade mig KS om de verkligen tycker att detta är OK, att man hela tiden ska oroa sig för o känna av sitt underliv, nästan 1 år efter förlossningen, om det är ok att inte ha ett sexliv, att känna skav o tyngd o obehag osv
    Det verkar som att våra undelivsbesvär inte tas på allvar, att allt bara är normalt.
    Jag blir så arg.

Svar på tråden Vill aldrig föda vaginalt igen!