• Cyanea

Äntligen gravid efter IVF i Mars 2015

Hej alla fantastiska kämpare! 

Idag var min officiella TD och det overkliga hände äntligen. Jag är gravid. Vårt första plus. Vår fina lilla prick sattes in den 2/3, FET nr. 2. 

Här vore det jättemysigt att skriva med andra som också försökt länge, gärna som gjort IVF, och följas åt på den spännande och skräckinjagande vägen framåt mot ett barn. 

• Svar på tråden Äntligen gravid efter IVF i Mars 2015
  • Hejmennej

Grattis! Roligt att vi blir några som kan följas åt.

Jag är i v 4+2 och har VUL 22a april vilket känns som en evighet. Vi har varit öppna med hela processen för familj och nära vänner för det är vad som passar bäst för oss. Men oavsett det så tycker jag att det är svårt för andra att förstå och skönt att följas åt här.

• Cyanea

Välkomna hit Hejmennej och Kazza! 

Då gör vi VUL samma vecka, Kazza! Vi ska göra det den 8:e tror jag. Skönt att det tog sig så snabbt, det låter som att det varit mycket motgångar för er. 

Hejmennej: Samma försök som vi då :) Symptomen kommer säkert, oroa dig inte. 

Här är det väldigt veligt. Jag har börjat blöda igen. Inga mängder, men tillräckligt för att få mig att undra om det är MF på gång. Kliniken har inte misströstat än så jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Är idag i v. 5+5 så det känns mindre bra... Jag hoppas att det beror på att jag är lättblödande och blir irriterad av mina Lutinus, men... det går inte att säga något än. Jag håller bara tummarna för att Pricken är kvar och mår bra därinne. Symptomen är kvar i alla fall. 

Ha det bra! 

• Kazza

Tack!

Håller tummarna för dig. det verkar vara ganska vanligt att det blöder lite. Hur länge till ska du ta lutinus? Jag har bara fyra tabletter kvar. Får kramp av dem men ingen blödning.

• Hejmennej

Ja, jag läste upp mot 25% av alla kvinnor har någon form av blödning under graviditeten.

Sen appropå symtom så är jag inte säker på att jag kommer få så många symtom, jag är inte så känslig mot hormoner, har aldrig PMS, märkte inte av något under själva IVF-behandlingen heller. Jag vet att min mamma inte hade några graviditetssymtom och tänker att det kanske finns en ärftlighet?

• Kazza

På ett sätt skönt med få symptom men jag tycker jag känner mig nojjig så fort det slutar mola i äggstockarna. Min mamma gick bort för ett par år sedan. Då trodde jag inte jag skulle kunna få några barn så vi pratade aldrig om hur det var för henne. Det får väl komma som en överraskning med illamående eller foglossning

Inser att jag undvikit information om graviditet fram till nu så har en del att ta igen. Bra med google men är ändå lite rädd att jag ska missa nåt viktigt. Antar att barnmorskan informerar när det blir dags för inskrivning.

På kvällen efter ET så läste jag på bipacksedeln till diabetesmedicinen att man inte skulle ta den när man var gravid så nästa vecka ska jag till sjukhuset och få insulin istället. Tur jag redan har övat med sprutor...

• längtar985

Hej! Jag ansluter mig här med. Vårt lilla frö sattes in den 11/3, td den 25/3 med ett stort plus. Vi har försökt i ca 3,5 år. Har 3 missfall i bagage. Men nu ska vi njuta av detta. Det är förresten vårt första ivf försö, fick 4 st i frysen.

• Cyanea
    Kazza skrev 2015-03-26 23:04:16 följande:

Tack!

Håller tummarna för dig. det verkar vara ganska vanligt att det blöder lite. Hur länge till ska du ta lutinus? Jag har bara fyra tabletter kvar. Får kramp av dem men ingen blödning.

Jo, det finns många trådar och skrivningar om det, men det känns extremt fel att blöda. Jag slutar liksom inte. Inte några mängder alls, men det syns ordentligt. Å andra sidan insåg jag idag att det inte vore konstigt om slemhinnan är irriterad, vi påbörjade FET 2 omedelbart efter det första så jag har tagit Lutinus längre än jag tror är tänkt. 

Jag har fått göra stimulerat FET så jag ska ta progesteron tills första ultraljudet som är om lite mindre än två veckor...! Men jag har börjat med Crinone istället från och med idag. 

Vi gjorde ett nytt gravtest idag som var väldigt, väldigt starkt även fast det inte var morgonurin. Jag vet att det kan vara falskt positivt länge efter MF, men... jag hade inte väntat mig att det skulle vara positivt fortfarande. Hoppas att det stämmer. 

Jag beklagar verkligen att din mamma gick bort :'( Känner igen det där med att inte tro att det någonsin blir barn och att man avskärmar sig från all info...! Jag tror inte att det är särskilt många viktiga saker du verkligen behöver känna till, det hade du vetat om i så fall ;) 
    Hejmennej skrev 2015-03-27 06:30:13 följande:

Ja, jag läste upp mot 25% av alla kvinnor har någon form av blödning under graviditeten.

Sen appropå symtom så är jag inte säker på att jag kommer få så många symtom, jag är inte så känslig mot hormoner, har aldrig PMS, märkte inte av något under själva IVF-behandlingen heller. Jag vet att min mamma inte hade några graviditetssymtom och tänker att det kanske finns en ärftlighet?

Haha, det låter himla skönt ;) Nej, förlåt, jag hade inte bytt bort mina symptom mot något, det är skönt på ett sadistiskt sätt...! Det är säkert ärftligt till viss del, min mamma mådde dåligt och både jag och syrran har tidigare visat överkänslighet mot hormoner (vi kan inte äta P-piller...) och jag har massor av symptom. Men då är ju det i sin ordning, att du inget känner :) 

Hoppas ni får en underbar helg, tjejer! 
  • Kazza

Grattis längtar!!! Vi är precis samtidiga du och jag, satte också tillbaka 11/3. :)

• Cyanea
    längtar985 skrev 2015-03-27 21:32:18 följande:

Hej! Jag ansluter mig här med. Vårt lilla frö sattes in den 11/3, td den 25/3 med ett stort plus. Vi har försökt i ca 3,5 år. Har 3 missfall i bagage. Men nu ska vi njuta av detta. Det är förresten vårt första ivf försö, fick 4 st i frysen.

Grattis till plus och välkommen hit :D Skönt att ni har fler i frysen också. Har ni tänkt på att om man får barn plus syskon på samma plock borde de vara "tvillingar"? Jag menar, de befruktades ju samtidigt fast föds olika ;) 
  • Kazza

Tycker också det känns bra med några till i frysen. Man är inte helt på noll om det skulle gå illa. Lättare mentalt att komma igång igen och försöka tänker jag. Fler barn på ett plock vore ju bättre än jag vågar hoppas. Men jo, tvillingar med lite mer plats att plaska i poolen hade varit förnämligt!

Skönt med så starkt gravtest Cyanea. Det borde väl åtminstone bli svagare efter hand vid MF. Jag skulle helst vilja prova typ varje dag men försöker behärska mig. Läste att man kan ta tempen, men vore ju dumt om den ändrade sig mycket så man blir orolig över det.

Däremot sa de på kliniken att det inte var bra att ha över 38 grader om man fick vanlig feber. Att man skulle försöka trycka ner den med Alvedon i så fall.

Svar på tråden Äntligen gravid efter IVF i Mars 2015