• Maalon

Fertilitetsutredning

Tess1984 skrev 2015-08-03 20:53:53 följande:
    Hej =)

Vi reste runt i 3 veckor, hehe ja det var verkligen en cool resa...vilket hotell bodde ni på i vegas? Vi bodde på flamingo hotell =)
    Vi var också i hollywood, det var en upplevelse...vi hade dessutom en cool bil som tog oss överallt. =)

Då förstår jag, jag hoppas också ni plussar denna månaden...hur gamla är ni??
    Vore kul om vi alla följdes åt i tråden till bebis =)

kramar så länge
    Förstår det! Är avundsjuk, fick verkligen mersmak på Usa! Vi bodde på New York New York, var på Flamingo och åt en kväll, godaste mexikanska på hela resan :D 
    Allt var så sjukt mäktigt verkligen!

Ja vad kul det vore! Känner inte alls att jag fått någon connection med folk i bim-tråden för augusti, så vore ultimat om man kunde följas åt med er som man snacket med lite mer och mer personligt :) 

Jag blir 24 i vinter och min sambo blir snart 30 :) Jag svensk och han norsk, bor som sagt en bit utanför Trondheim. Ni? 

Kram :)
  • Maalon
    chbw skrev 2015-08-03 23:30:29 följande:
    Okej :) haha grape skulle aldrig funka. Tycket det smakar förfärligt :p

Okej! :D kan tänka mig! Bara sett massa bilder men ser ju fantastiskt ut :)
    Jag brukar hälla ner den i en blender ihop med färska jordgubbar, då blir det nomnom :D haha

En vecka till (vad jag tror blir) bim idag, äl+7 alltså, känner jag mig själv rätt kommer jag börja leta symptom like a crazy person nu, haha!!
  • Maalon
    Tess1984 skrev 2015-08-04 10:24:13 följande:
    Japp, jag saknar USA jätte mycket, livet kändes mycket enklare och roligare där.
    Kände ingen press över att bli gravid utan levde dagen som det var.
    Nu när jag kom hem till Sverige igen upplever jag samma press, kanske inte som de första dagarna.

Vi åt också på den restaurangen tror jag, var det där dom hade stolar som såg ut som kvinnoben? Tror det fanns sådana stolar ute på uteserveringen. Coolt ställe i alla fall och jag gillade också maten.

Jag har också varit inne i en del trådar under årets lopp men denna är min favorit, roligt att man kan prata om allt annat också och inte bara gravidsnack. =)

Ah trevligt, jag har fyllt 31 i år och sambon fyller 35 nu i November. =)

Nu ska jag ta mig till stranden, ser ut som solchanser hela dagen, så ,man får passa på.. ha en bra dag. kramar
    Ja men eller hur! Jag håller med! 

Känns som att i andra trådar skitar folk lite i andra egentligen, man får bara svar vid positivt eller negativt test eller om man skrivit något dumt/felaktigt som folk direkt ska hoppa på och kritisera :P

Är det första barnet för er? 

Gud vad härligt det lät, här har vi underbart väder idag men jag ska strax åka iväg till jobbet, bummer :/ Njut lite extra för mig på stranden :)
  • Maalon
    chbw skrev 2015-08-04 16:08:59 följande:

okej, låter goare än bara grape iallafall ;) haha. 

oh spännande! haha, det gjorde jag med förra månaden. Det konstigaste var dock en märklig känsla som var extremt positiv.. Kanske iof för att kroppen äntligen är igång nu när jag äter levaxin =) för gravid var jag inte haha. Håller tummarna för er =)

är det första barnet? hur gamla är ni o får en fråga vars ni finns? =)
    Ligger väl nåt i det säkert, det blir ju en förändring för kroppen det också såklart.

Första barnet för oss. Jag blir snart 24 och sambon 30, bor utanför Trondheim. Ni?
  • Maalon
    chbw skrev 2015-08-04 17:30:29 följande:

jo.. =) 

okej! spännande. Ja utanför trondheim har du ju sagt! minnet funkar ja ;) haha

Jag blev nyss 24, sambon är 22, första barnet o strax utanför stockholm =) 

o du var på äl+7? känner du något? eller är det "som vanligt"? =)

Hehe ;)

Njaa, känner egentligen inte nånting som är direkt ovanligt tror jag. Är ofantligt trött idag, har gått och gäspat hela dagen och längtar bara hem till soffan, men det kan vara ovana att vakna tidigt efter fyra lediga dagar :p däremot så har jag en känsla i magen som jag haft sedan i lördags, en slags tyngd typ, nästan att jag kan jämföra den med känslan när man går runt och oroar sig över något, lite som att organen jag inte kan styra över är spända typ. Annars har jag fått stilla mig själv när jag liksom letar symptom, haha, men vi får se. Hade tänkt hålla ut och inte testa förrän äl+14, men kan hända att jag testar redan på fredag typ :p
  • Maalon
    chbw skrev 2015-08-04 18:15:54 följande:
    oh spännande!! =) jag började testa redan äl+7 för tålamodet finns inte riktigt där haha ;) Hoppas att det är något för er nu! =) 
    Fick ett riktigt ryck på sambon precis tidigare, textbook pms skulle jag säga, haha, men kanske kan tolkat som graviditetstecken också :P Han verkar vilja testa redan imorgonbitti, bara det att han är rädd att bli besviken, men vi får se, mitt tålamod är heller inget att hänga i julgranen direkt :P
  • Maalon
    chbw skrev 2015-08-04 20:33:38 följande:
    haha :p ja, pms o graviditetstecken ska ju kunna vara väldigt lika =) 
    okej! haha. svårt de där :D än är det ju tidigt, så blir det - finns det ju fortfarande stor chans att det blir ett + närmre/efter bim =)
    Ska försöka vänta ut helgen iallafall, som jag tänkt från början, meeen, som sagt :P haha
  • Maalon
    Tess1984 skrev 2015-08-05 08:27:38 följande:
    Japp vårt första barn. Vår resa började december 2011 när spiralen togs bort, månaden efter blev jag gravid men slutade i tidigt missfall sen månaden efter blev jag gravid igen men den graviditeten slutade också i missfall. Därefter valde vi en liten paus innan vi drog igång igen. Nu har vi försökt många månader utan tecken på graviditet, nästa månad drar jag igång med pergotime om jag inte redan är gravid, man vet ju aldrig. =)

Ja har också haft lite oregelbunden mens nu under årets lopp men jag vet inte om det beror på stress i detta fallet, kan ju bli svårare att pricka in den magiska dagen. Läkaren sa också att det är slumpen som avgör mycket, vi har helt enkelt haft otur. Det är ju en ganska avancerad process i kroppen att bli gravid, mycket som ska stämma.

Vad hittar du annats på om dagarna för att lindra lite av barnlängtan? =)
    Kram
    Beklagar missfallen :/ Hur gick ni tillväga när ni sökte hjälp? Via landstinget eller privat? 
    Båda jag och sambon har varsitt missfall bakom oss, men på varsitt håll. Båda efter oönskade graviditeter egentligen. Jag var bara 18 och missfallet upptäcktes när jag var på sjukhuset för att göra en abort. 

Ja vi får också höra det mycket, att man egentligen ska ha en himla tur när det faktiskt klaffar. Samtidigt blir jag så frustrerad iom att samma vänner just nu väntar barn trots p-piller eller efter en engångskväll... Stressen minskar ju heller inte av att alla hela tiden frågar när vi ska skaffa barn. Varje gång ljuger jag och säger att vi väntar in lite ifall jag kanske byter jobb eller att vi vill köpa större hus först. Men satan vad det svider när folk tar upp det, utan att ha förståelse för att det kan vara känsligt. 

Jag är väl en ganska typiskt svensk i Norge tror jag :P Jobbar tre små timmanställningar på butiker, extra mycket jobb under sommaren så på så sätt går tiden ganska fort egentligen. Har också anammat den norska livsstilen med mycket fiske och fjällturer, skönt för att rensa skallen ibland :) 
    Du då? Kanske du har några tips, haha? 

Tog faktiskt ett test imorse, kunde inte somna om efter att sambon vaknade så han föreslog att vi kunde ta ett. Vi räknade ju med att det skulle vara negativt och det var det, men nästan lite skönt för det tog ner oss på jorden igen, hehe. 

• Maalon
    Tess1984 skrev 2015-08-05 21:19:36 följande:
    Tack, beklagar ditt också. Hjärta

Jag kontaktade gynmottagningen på vår sjukhus här i staden. Först fick vi träffa en barnmorska som berättade om hur allt kommer gå till till.
    Sambon fick lämna spermaprov och jag fick ta blodprov. Efter det fick tid till läkare som gick igenom alla våra provsvar, jag fick tid till spolning av äggledaren och när allt såg bra ut fick vi behandlingsformen som först kommer bli pergotime. Funkar inte detta så kommer vi sättas i kö till IVF, hoppas vi blir gravida innan så man slipper gå igenom allt det.
    Jag måste säga att trots att utredningen var psykisk jobbig så är jag glad att jag gjorde den, man kan andas ut på något sätt. Plus att missfallen var jobbiga kan jag ändå tänka att då fungerar vi i alla fall men att vi hade otur och inte fick behålla. Man får försöka se det positiva i allt fast att det kan kännas eländigt ibland. =)

Jag håller med dig, det är en ganska jobbig fråga. Min tvillingsyster har precis fått barn och flera har frågat min när det är min tur efter det. Jag orkar faktiskt inte vara ärlig länge utan säger oftast att vi precis börjat prova, eller att jag inte vill ha barn just nu.
    Säger man som det är får man bara alla "Fertilitetsexperter" efter sig och dom vill jag gärna undvika ( slappna av, tänkt inte på.....blä blä blä har man nog hört hundra gånger....hehe

Åh det låter underbart i Norge, jag skulle mer än gärna campat eller vandrat i fjällen. Jag fiskar också en del men hatar att få upp fisken och döda den, haha....
    Vi har pratat om att åka till Trysil på skidsemester i framtiden, är det i närheten av där du bor? Jag har aldrig åkt skidor men det verkar sjukt skoj.

Ja det där med att testa kan ju vara så olika, om jag inte minns helt fel plussade jag ganska sent, kanske ett par dagar efter beräknad mens, förvisso slutade dessa graviditeter i missfall så jag vet inte om det hade varit annorlunda om jag fått behålla....

Nu ska jag slappa efter en stressig dag på jobb, jag jobbar också i butik. =)
    Vi hörs, kramar
    Tack <3

Fick ni vänta länge innan ni fick träffa barnmorska efter att ni tagit första kontakten? 
    Ska hålla tummarna stenhårt för er! Visst är det en trygghet att veta i bakhuvudet att IVF finns, men en sådan behandling bidrar säkert med en massa stress det också. Typiskt att vissa saker ska bli så komplicerat :/ Men ni har ju som du säger lyft fram det positiva och det tror iallafall jag att man kommer ganska långt på, ingen idé att sura ihop och ge upp. 

Haha så kul att du säger det, var och fiskade utan sambon för första gången igår, och självklart är det DÅ jag får två halvkilosfiskar som jag måste ta i och döda, jag som höll på att vända bilen när jag insåg att jag skulle behöva sätta masken på kroken själv, haha!! 
    Tror Trysil är 6-7 h härifrån, vi bor ute i skärgården på halvön norr om Trondheim, så inte när något egentligen :P 

Hoppas du får en skön och lugn kväll :)

Kram
  • Maalon
    Tess1984 skrev 2015-08-06 09:05:44 följande:

Jag tror jag ringde barnmorskan i februari och i mars hade vi tid hos henne, med allt tog det ett par månader, väntan på provsvar och spolning. Kommer aldrig glömma hur nervös jag var dagen vi skulle till läkaren, panikångest på hög nivå...

sen när han berättade att allt såg bra ut släpptes en sten från mitt hjärta. Nu får allt lösa sig när det är menat, barn kommer vi få frågan är bara när.. =)

Haha, vad roligt..starkt jobbat att fiska själv...har du tillagat fisken nu också? Älskar nyfångad fisk...mumsfilibaba...min styvpappa är både jägare och fiskare så det blir mycket fisk och vildsvin i vårt hem.

Glömde svara på din fråga igår, för att lindra min barnlängtan resor vi mycket, eller planerar i alla fall. Nu gjorde vi en fantastisk roadtrip i sommar och i höst har vi pratat lite om London eller Skottland. =)

Till våren drömmer jag om en solsemester och vem vet man är kanske preggo då.

Nej men mitt måtta nu är att leva livet, njuta av dagen och leva minut för minut.

Jag tänkte söka ett extra jobb nu i höst för jag vill komma från mitt jobb lite, har börjat öppna ett företag som jag vet att jag vill jobba med i framtiden. Annars gillar jag att pyssla i hemmet, måla, fota ute i naturen och massa annat.

Umgås ofta med barnfamiljer och det ser jag som en lärdom, barn är underbara och fulla av energi men kan också vara jobbiga och trotsiga, hehe...man får helt enkelt passa på att göra saker som man kan inte gör lika lätt sen. =)

Jag har googlat en massa bilder på Trondheim och det ser fantastiskt vacker ut, känns lite som Venedig på vissa bilder? =)

Bjuder på en fantastisk bild från grand canyon i sommar. =)

Ha en bra dag, kramar i massor

Låter som det gick ganska fort för er ändå, jag är livrädd att det ska vara så länga köer och liknande om jag kontaktar sjukhus, men nu gav du mig lite hopp :)

Ja dom grillades när jag kom hem, såååå gott verkligen! För någon månad sen åkte vi upp till Namsskogan och hyrde en stuga på en liten ö mitt i en fjällsjö, fick inte mycket fisk men dom vi fick grillades direkt på bål, helt klart top tre över allt jag ätit i hela mitt liv! Och så idylliskt dessutom :D

Härligt med resor, vad avundsjuk jag blir, dels roadtripen men det är ju så härligt att planera och drömma! Vi drömmer också om solsemester, hoppas kunna ta en restplats senare i år, bara för att se solen liksom x)

Åh vad spännande! Vad är det för typ av företag?

Ja runt nidelven är det fantastiskt fint, och är väl inte helt fel att säga venedigkänsla, finns så mycket uteserveringar längs vattnet. Annars tycker jag att staden i sig är ganska grå och tråkig så fort man kommer en bit från vattnet.

Idag känner jag mig så himla gravid :p brösten gör så hiiiimla ont och det är en blodådra som är så svullen att jag fick panik och trodde det var en knöl. Illamående som ligget och guppar och inte vill försvinna. Ville såååå gärna testa imorse också, men lyckades hålla mig ;D

Underbar bild btw, vad duktig du är!
  • Maalon

Vi testade ikväll, både jag och sambon ser ett svagt, svagt streck. Vad tror ni? Nu ska vi vänta till själva bim-dagen att testa. Kan inte fatta att det kanske äntligen gick!
  • Maalon
    Tess1984 skrev 2015-08-07 20:45:41 följande:
    Wow, det ser ju ut som ett svagt plus faktiskt, eller antydan i alla fall....hoppas verkligen att det stämmer och att det blir starkare och starkare.
    När kommer ni testa nästa gång? Hur känner du dig i kroppen?
    Som PMS eller annorlunda? Spännande detta, du måste uppdatera.
    Håller tummarna för er. =)

Nu ska jag mysa framför en trevlig film tänkte jag efter en hel dag på jobb, ha en underbar kväll, kramar i massor
    Det syns mer irl än på bilden, jag måste anstränga mig för att se det här, men på själva testet syns det ganska klart ändå, även fast det är svagt :) Vi ska försöka vänta ut helgen, men kan häända att jag tar ett i smyg för sambon med morgonurin imorgon :P 

Jag har ofantligt ont i brösten, alltså riktigt jäkla ont, dom är inte bara ömma längre. Jag är tröttare än vad jag är vid pms, annars ganska likt bara det att brösten värker mer. 
    Det som skiljer sig från pms är att jag kan bli hungrig på tre sekuder, bara sådär, och får jag inte mat då blir jag illamående. 
    Uppdaterar såklart := 

Härligt, samma här :) Pitch Perfect 2 för oss :) 
  • Maalon

Blev ett test på morgonen idag, det är det nedre som är från idag, det övre är det jag la upp igår. Jag tror fasen jag anser mig vara gravid nu!! Ihhhhh!!!
  • Maalon
    Tess1984 skrev 2015-08-08 08:38:35 följande:
    JIPPIIE, stor grattis fina, så underbart....nu finns det hopp om att vi också ska lyckad...var detta ert 15 försök? Har du använt äggläggningstest under alla era försök? Har för mig att din mens lite oregelbunden? Detta måste ju kännas helt underbart, längtar tills jag också får plus på stickan. Gjorde ni något annorlunda denna månaden? hehe, alla tips önskas... kramar i massor till er...
    Jag kan inte riktigt greppa det än känner jag :P

Iochmed min långa cykel så är det här 8e försöket, men vi har försökt sedan juni 2014. Min cykel har sakta men säkert bilvit kortare och de här månaden gick den från 50 till 34 dagar. Det här var andra månaden med äl-tester, men kände också av min äl mycket mer än jag gjort innan, så var helt bombsäker på att det var då :) Annars gjorde vi inget annorlunda, vi hade sex på dag 4 och 1 innan äl, själva äl-dagen och dagen efter. Eftersom jag hade besök från Sverige i helgen som var så var jag kanske extra avslappnad och gick inte runt och tänkte på det på samma sätt som jag brukar, men vet inte. Hade en bra känsla om dn här månaden redan när jag kände av min äl så kraftigt.

Jobblördag för mig idag och fjälltur imorgon, sen får vi ringa jordmor och boka tid för ultraljud. Guuud jag har så mycket att sätta mig in i nu, kan inte fatta att det är sant! 

Kram <3
  • Maalon
    Iskristall skrev 2015-08-08 11:49:20 följande:

Grattis Maalon vad underbart!!!

Tack :) :)
  • Maalon

Håller tummarna så stenhårt för alla er tjejer <3 Fortsätter följa er, blev så glad i er så är inte redo att lämna er än <3

• Maalon
    chbw skrev 2015-08-10 22:28:39 följande:
    Kul att du blir kvar ändå =) du får uppdatera hur det går för er också!! =) 
    kram
    Absolut :)

Massa kramar till er :)
Svar på tråden Fertilitetsutredning