• Redcat

Fertilitetsutredning

chbw skrev 2015-09-15 17:03:54 följande:

MEN FY vilken läkare. Så gör man inte! Ni borde verkligen prata med avdelningschefen! Och eventuellt även ta det högre upp. Vilken oempatisk gris rent ut sagt... Även skaffa en ny läkare som inte beter sig som ett svin... 

Att hans prov ska göras om är ju för o se om det var inflammationen som påverkade spermierna. Men alltså, ´på det sättet lägger man inte fram något... 

Bra att dina prover såg bra ut däremot! 

Jag tror blodproven kan kolla äggkvaliteten, men inte säker. 

Förstår att det inte känns bra när hon bemötte er på sättet hon gjorde. Jag har också haft återkommande depressioner sen jag var barn, men det var ingenting läkaren ens nämnde i vår utredning. Nä fy, vad upprörd jag blir av bemötandet och behandlingen ni fick!! :( 

kram 

Jag ska ringa till kuraton vi fick träffa och prata med henne hon var snäll och väldigt hjälpsam när vi träffade henne så hoppas hon fortfarande är det. Jag tänkte fråga henne hur man går tillväga när man vill byta doktor och berätta vad som hänt.

Jag förstord att det va något sådant mm man tycker ju att hon hade kunnat gjort de på ett bättre sätt..

Ja det är kul vi fick ju lite bra nyheter igår endå Okej hon sa inget om det och jag glömde bort att fråga så det va därför jag undrade

Okej :-/ va tråkigt, vet hur jobbigt det kan va

Det va så sjukt igår hon liksom försökte typ leta på så mycket fel som möjligt i våra papper och i våran historia. Hon hade inte haft tiden att försöka söka om min sambos operation men hon hade hittat allt som står under tiden han satt inne..det kändes som att hon redan innan vi kom dit hade bestämt att försöka ändra oss :-/

Tack för att du finns kram
  • Redcat
    Tess1984 skrev 2015-09-15 17:18:07 följande:

Amen fy fan vilken vidrig människa, jag säger som chbw, kontakta genast avdelningschefen och berätta om denna hemska upplevelse, sen hade jag bytat både läkare och klinik, har ni någon annan i närheten? Jag blev otroligt arg när jag läste ditt inlägg, så behandlar man inte människor, detta vi går igenom är oerhört känsligt och man ska inte hoppa på något på detta sätt du varit med om.

Är ledsen för din skull, sänder dig massa styrkande kramar

Jag ska kontakta kuraton och prata med henne. Ska även kolla upp idag om det finns någon annan klinik i närheten jag kände så också igår. Även om hon va dryg mot mig så va hon riktigt taskig mot min sambo. Jag tyckte så synd om han i går :-/ hon knäckte han totalt :-/

Tack så mycket och tack för allt stöd
  • Redcat
    chbw skrev 2015-09-15 17:08:35 följande:

Det starka testet (idag) tolkar jag som positivt. Vad tror ni?

Det svagare är från igår, la till det för att ha något att jämföra med... :p

Jag tolkar det också som positivt Va kul, håller tummarna för dig
  • Redcat
    Zazou skrev 2015-09-15 20:15:10 följande:

Redcat: är på gamla appen så kan inte citera men fy vad jag blev ledsen av ditt inlägg. Du som behöver allt stöd du kan få! Gris är ett snällt omdöme om den personen. Är det en privat klinik? Nu är jag kanske fördomsfull men tycker privata kliniker generellt har bättre service.

Jag har ingen relation med min mamma så har tyvärr inga "handskas med morsan"-råd. Men tror du att hon tyckte det var tufft att bli mamma ung och önskar att du får det lättare? Hon kanske menar väl men uttrycker det på fel sätt? Hur tror du hon skulle reagera när du berättar att du är gravid?

Okej haha tack jag behövde verkligen få skratta "gris är ett snällt omdöme om den personen". nej det är vårdcentralen vi har gått till. Jo jag har hört att dom ska vara bättre så ska kolla upp idag om det finns någon privat klinik i närheten

Jag vet att hon hade det tufft när vi va små. Hon och min pappa flyttade i sär när jag va två år. Och han va inte direkt den bästa pappan eller sambon (skällde ut henne när hon köpte strumpor åt oss för att han ville hällre lägga pengarna på sina bilar). Jag vet att hon menar väl och att hon vill skydda mig men som du skrev hon uttrycker sig på fel sätt. Jag tror att hon kommer reagera ungefär som när jag berättade och fick hem min hund (hon va emot det med). Hon kommer bli lite tokig men sen kommer hon bli förälskad i den lilla
  • Redcat
    chbw skrev 2015-09-16 18:19:52 följande:

vad bra! håller tummarna att hon fortfarande är bra =) 

Ja, det hade hon verkligen kunnat. Kanske bör gå en kurs i bemötande... 

Ja =) förstår att du glömde fråga med tanke på hur läkaren betedde sig mot er! 

ja.. Nu är det över ett år sen senast, men har legat på gränsen ett tag för depp igen. Har precis gått basutredning på psyk och fått bra svar (inte adhd och inte bipolär iallafall, "bara" återkommande depressioner och gad) o ska få lite hjälp därifrån, så känns tryggt =) tror till stor del nu att svajigheten kommer från att bäbisverkstan inte funkar, och att jag blev så dålig i min smärtsjukdom i vintras. Men har börjat stabiliseras o kännas bra, nu är det bara bäbis som fattas =) 

Men fy, ja det låter så på din beskrivning också, och det är ju verkligen så himla fel av henne!! :( Vilken människa. 

Gulledu! tack själv =) kramar! 

Jag tror det minsann var rättolkat av mig och er härinne, tror nämligen jag hade ägglossning igårkväll/inatt nån gång, för hade så himlans ont i äggstockarna, ffa vänster men även i höger. Så nu är det bara o fortsätta med myset här hemma och vänta... :p 

Hon va fortfarande bra hon skrev i vårat samtal och hon sa att är det så att vi ska på något mer möte med doktorn så får vi byta det hänger lite på hur hans nästa test ser ut hon sa att hon tycker att det va fel som hon hade gjort och sa att hon förstord oss. Hon läste också vad doktorn hade skrivit om mötet och hon tyckte att hon hade skrivit väldigt konstigt än vad hon brukar göra (doktorn har tydligen jobbat där länge), så hon trodde helt fullt på mig att doktorn hade behandlat oss fel. ska träffa kuratorn i mitten av november när vi fått svaret på hans test så ska vi prata med henne hur vi ska gå vidare känner mig mycket gladare efter att jag hade pratat med henne

Va skönt att det går framot för dig jag håller fortfarande på med min undersökning... Det verkar inte riktigt som att dom vill/kan göra en utredning på mig.. Har tjatat på dom varje gång jag har gått dit men det blir ingen förändring.. Jag håller tummarna för er att ni får en bäbis snart <3

Jag kände så också.. Men käns bättre nu när jag vet att det går framåt och att vi inte kommer behöva träffa henne igen

Kram
  • Redcat
    Tess1984 skrev 2015-09-17 09:23:09 följande:

Hej

Fick du tag på kuratorn? Hur gick samtalet i så fall?

Bra att söka sig till annan klinik, hoppas det snart löser sig för er.

Skulle din sambo ta om nytt spermaprov? Kram

Ja det gick någon dag men jag kom fram det gick jätte bra hon va jätte snäll och jätte förstående hon tyckte att det va så fel som hon hade gjort och har skrivit i att vi vill byta doktor ska träffa henne i mitten av november och prata om resultatet och hur vi ska gå vidare så käns mycket bättre nu

Ja han ska ta ett nytt i början av november så håller tummarna

Kram
  • Redcat
    chbw skrev 2015-09-16 18:19:52 följande:

Jag tror det minsann var rättolkat av mig och er härinne, tror nämligen jag hade ägglossning igårkväll/inatt nån gång, för hade så himlans ont i äggstockarna, ffa vänster men även i höger. Så nu är det bara o fortsätta med myset här hemma och vänta... :p 

Oj glömde svara på det sista du skrev

Va kul (inte så kul att du har ont men det är kul att du har ägglossning)

Håller tummarna för er och hoppas att det här är eran månad kram
  • Redcat
    chbw skrev 2015-09-22 18:01:28 följande:

Vad härligt att kuratorn fortfarande var bra, och verkligen trodde och förstod! Ibland vill de ju inte se att läkarna gör dumheter. Vad glad jag blir att hon lyssnade och att du känner dig bättre efter samtalet med henne! =) 

Jo.. okej. vad lustigt...? :o har du bara tagit blodprover hittills? 

åh gulle, håller tummarna för er med såklart!! <3

Haha =) ja, jag tror jag haft äl iallafall. Kroppen har betett sig väldigt underligt. Får se hur det blir nu då. Hursomhelst så får jag ju hjälp om mensen skulle komma =) 

kramar

Ja det va så skönt kände verkligen att hoppet kom tillbaka har pratat med min doktor idag på psykmotagningen och ska börja trappa ner dosen på min antidepressiva medicin så jag inte tar så hög dos när jag blir gravid (tar högsta dosen man kan få nu, på den medicinen). Eftersom kuraton sa att troligtvis så kommer vi bli klara med hans undersökning i slutet av året eller i början på nästa år och när han är klar så kommer vi få våra alternativ på vad dom tycker vi ska göra och blir det så att vi gör provrörsbefruktning så kommer de sättas igång ganska snart efter att han är klar med sin undersökning jag känner lite att det är bäst att trappa ner i lugn tackt nu är att hoppa ner fort när jag blir gravid

Oj kanske skrev lite konstigt menade undersökning på vuxenpsykmottagningen på fertilitetsundersökningen så har jag targit blodprov och klamydia/gonorré prov (va tydliget ett standard prov) och så kände hon och kollade i mig med ultraljud (?). Blodproven såg bra ut och könssjukdomarna va negativa och hon sa att jag såg bra ut inuti och att jag hade många äggblåsor (tror jag hon sa, vet inte vad som menas med det?) i äggstockarna.

Håller tummarna att mensen inte kommer och att det vart ägglossning med ett bra ägg

Jag undrar föresten. När börjar man ta ägglossningstest i menscykeln? Har beställt hem för några dagar sen så hoppas jag får hem dom innan ägglossningen :-/

Va gullig du är jag är så glad att jag hittat en sånn underbar person att kunna skriva med :) kram
  • Redcat
    chbw skrev 2015-09-23 19:25:54 följande:

Så himla skönt!! =) 

Okej =) ja, låter smart att trappa ner långsamt istället för o sluta tvärt som du säger =) däremot sågår det ju o äta vissa mediciner trots graviditet =) Jag fick en antidepp-tablett utskriven i början av året som skulle vara snäll mot eventuellt foster, dock mådde jag så fysiskt dåligt på den så slutade efter 1.5 vecka.. :p 

Hur länge har den utredningen pågått? Jag började min utredning på vuxenpsyk i juni, och den var klar i början av september, dock var jag bara där vid fyra tillfällen, två i juni och två i juli, sen vänta pga sommaren haha.. :) 

okej =) jag tror aldrig de tog prov på gonorre/klamydia på mig, inte vad jag vet iallafall.. :O tog visserligen ett klamydiaprov som var negativt för nått år sen, pga läkaren ville kolla om mina endometriossmärtor var en infektion (vilket skulle va märkligt då jag haft endometriossmärtorna i tio år, och en infektion som pågått i tio år o klarat många och långa antibiotikakurer (pga bl.a. öroninflammationer, borrelia, bihåleinflammationer o rosacea) är en jäkla superinflammation o jag borde med andra ord varit rätt dålig.. O dessutom o få en klamydiainfektion i samband med första mensen och typ två år innan sexdebuten låter lite väl överdrivet, så vet inte vad hon tänkte? haha. 

Skönt att blodproven var bra iallafall =) och att det såg bra ut innuti. Sa hon nå mer om äggblåsorna? Jag hade många små äggblåsor och det tydde på pco eller pcos (och visade sig sen vara pcos också). 

Gulle =) ja nu är det bara vänta. Idag testade jag mest bara för att haha o såklart tognegativt. Men är ju bara 5-7 dagar efter äl, så bättre o vänta typ till måndag eller tisdag egentligen =) 

Det beror lite på hur lång cykel du har. Jag har appar också, och när jag har ca 3-5 dagar till trolig ägglossning brukar jag börja testa och testa till typ 2-3 dagar efter positivt utslag. Varifrån har du beställt? =) 

men åh vad gullig du är!! =) detsamma!! 

kram

Jo jag vet tror du pratar om sertalin (tror det stavas så), den brukar dom ge ut till gravida har testat den (man tar den på morgonen) och den funkade bra på mig i början när jag mådde som värst men när jag började må bättre så ändrade den om sig och gjorde mig "dum". Sa någon till mig vad är 31+32 så kunde jag inte räkna ut det min medicin är i klass 2 (klass 1 ingen risk, klass 2 finns risker, klass 3 får man inte ta. Klass 1 är typ bara Alvedon men antidepressiva är klass 2 eller 3)så jag kan äta den under graviditeten men inte i den dosen jag får. Vanliga högsta dosen är 45 mg men man kan gå upp på 60mg och det är det jag äter nu, fast ikväll ska jag ner på 45 och går det bra så kommer jag gå ner 15mg mer om någon vecka jag började utredningen för många månader sedan men det går väldigt sakta min doktor jag har slutar nästa vecka och hon har skickat mig vidare eftersom hon inte kunde ge mig en deagnos så har jag tur så kommer de gå fortfare nu

Hon sa något om att vi är så unga och då kollar man. Haha jag vet inte heller riktigt hur den doktorn tänkte det lät ju lite konstigt att dom kollade det men vem vet det kanske va någon rutinkontroll som dom måste göra? Men tycker också de lät konstigt att hon kollade dig för det

Tror att hon sa att dom var 3cm och att dom va i bra storlek är lite osäker på vad hon sa för storlek.. Jaha oj va tråkigt att du har det men det måste ju på ett sätt vara skönt att veta om det

Haha ja de är nog lite tidigt nu men håller tummarna att det går som det ska och att pluset kommer

Okej, enligt min app så är genomsnittliga cykeln 28 dagar (hadde 29 dagar förra månaden) så enligt min app så är jag i mina fertila dagar nu och ska ha ägglossning på söndag, enligt andra appen så har jag 33 dagar i genomsnitt och börjar mina fertila dagar i morgon oxh har min ägglossning på tisdag (andra appen är fertilityfriend och första är p tracker). Okej det lät smart ska nog göra så när jag får mina tester beställde ifrån wish

Du är också gullig <3 tack

Kramar
  • Redcat
    chbw skrev 2015-09-23 21:08:00 följande:

Nej, den jag fick hette nått annat haha. Minns inte vad mer än att min kropp verkligen mådde dåligt av dem, så var hellre utan. Har gad och mild recidiverande depression men mår bättre nu när kroppen gör mindre ont efter semestern =) Så det hänger nog mycket ihop med mina smärtskov =) 

Ja okej, men skönt o trappa ner, du får uppdatera om hur det går! =) 

Ja okej =) håller tummarna att du snart får bra svar! 

haha okej? lustigt. Ja, kan inte riktigt köpa hennes logik att det kan va därför jag har ont eftersom jag haft ont så länge.. :P 

okej =) Det låter bra iallafall! Ja, det är skönt o veta och skönt att veta att det är relativt enkelt att få hjälp av t.ex. sprutor för o få ägglossning! 

ja det är ju det haha! :D 

Okej. Då blir det väl lagom o börja testa på typ torsdag eller fredag =) Okej! Jag har därifrån o e hittills jättenöjd =) 

<3

kramar

Hihi okej det finns så många olika så det är ju säkert så att dom rekommenderar olika beroende på vart man bor det går bra med min nertrappning ska tillbaka till vuxenpsyk nästa vecka så då kommer jag trappa ner mer

Nej jag förstår inte riktigt den logiken heller

Ja det är ju skönt att det finns så mycket hjälp man kan få

Testerna han inte komma den här gången så får vänta tills nästa gång jag har haft så konstiga känningar den här månaden.. Hade jag inte vetat bättre så skulle jag kunna tro att jag har haft äl 2gånger :-/ jag brukar få ont i äggstocken där ägget släpps ifrån och jag vet hur känslan är sen jag tog tester förut. Jag fick ett sådant hugg i äggstocken i lördags så jag vek mig och så hade jag små smärtor hela dagen, sen så igår så fick jag ont igen :-/ vet inte riktigt vad som händer med min kropp. Jag har börjat tagit vitamin tillskott eftersom jag har blivit sjuk många gånger på grund av vitamin brist, kan de ha något med att min kropp är knäpp den här cykeln?

Jag är så glad att det snart är november då ska min sambo lämna ett till prov och så ska vi träffa kuraton igen Jag har vart i någon konstig bubbla i typ en vecka nu :-/ har inte känts som att utredningen riktigt börjat. Eftersom inget kommer hända förens i november.det är därför jag inte har vart inne här heller. Men nu käns det bättre ska på tallin kryssning den 2 nov så har mycket att se fram emot nu Hihi

Hur går det för dig?

Kramar
Svar på tråden Fertilitetsutredning