• Lambda

Högskoleantagning!

Har några frågor.

Förra året skickade jag in betyg till Antagning.se men sökte aldrig. Måste man skicka in betygen igen för att söka i år? Det syns inget på min sida, betyder det att dom inte fått mina betyg eller att dom inte lagt in betygen på min sida? Hur funkar hela den här cirkusen?
    Hjälp!!!

• Svar på tråden Högskoleantagning!
  • Inte jag
    Lambda skrev 2015-03-23 21:26:49 följande:

Nu har jag sökt och är så nervös! Hoppas mina meriter dyker upp om några dagar annars vet jag inte vad jag gör! 

De kommer dyka upp. Va inte orolig. Och skulle de inte dyka upp ring dom 
  • Lambda
    Inte jag skrev 2015-03-23 22:35:21 följande:

De kommer dyka upp. Va inte orolig. Och skulle de inte dyka upp ring dom 

Nu syns dom! Tack och lov vilken lättnad. Nu ska man bara vänta se och hoppas att man kommer in oxå ;)
  • Lambda

Vad betyder meritvärde 14 av Max 22?

• Inte jag
    Lambda skrev 2015-04-22 16:13:51 följande:

Vad betyder meritvärde 14 av Max 22?

Det är noåg att du har 14 i genomsnitt i ditt betyg av Max 22.
  • Lambda
    Inte jag skrev 2015-04-22 16:41:50 följande:
    Det är noåg att du har 14 i genomsnitt i ditt betyg av Max 22.
    Tror så jag med men nu undrar man om det ens finns en chans att komma in :/ Kan bara hoppas.
  • Lambda
    Inte jag skrev 2015-04-22 17:20:44 följande:

Står så hos alla så du har chans. Kolla på statistik.uhr.se så ser du vad som krävdes förra året för att komma i

Tack, ska kolla in och hålla mina tummar :)
  • mammaåten
    Inte jag skrev 2015-04-22 18:31:00 följande:
    Nu antog jag att hon skulle studera heltid
    Precis, och då är 86' fel. Då är det väl 70' ca, kommer inte ihåg exakta siffran nu
  • Inte jag
    mammaåten skrev 2015-04-23 10:45:27 följande:

Precis, och då är 86' fel. Då är det väl 70' ca, kommer inte ihåg exakta siffran nu

Om hon pluggar heltid så är det 86' på hösten och mindre på våren. Men nu gav du ju henne sidan där det står hur mycket hon får oavsett hur mycket hon pluggar. :)
  • Lambda

Hej igen.. lite mer frågor.

Har sökt program och även kurser då jag tvivlar på att jag kommer in på program med mina betyg. Men en kurs som är 30 p, är det en termin? Har jag då gjort fel som bara sökt första kursen och inte även kurs 2? Eller hinner man söka kurs 2 under termin 1? Kan säga att jag tycker det hela är en djungel och ingen har jag att fråga i min närhet.

• Inte jag
    Lambda skrev 2015-05-05 12:20:45 följande:

Hej igen.. lite mer frågor.

Har sökt program och även kurser då jag tvivlar på att jag kommer in på program med mina betyg. Men en kurs som är 30 p, är det en termin? Har jag då gjort fel som bara sökt första kursen och inte även kurs 2? Eller hinner man söka kurs 2 under termin 1? Kan säga att jag tycker det hela är en djungel och ingen har jag att fråga i min närhet.

30 p är en termin. Man kan söka kurs 2 i kurs 1. Senast den 15 oktober. Men du ser väl skillnaden på ett program och en kurs där du har sökt? Men du kan ju att kontakta studievägledaren på den skola du sökt till.
  • Lambda
    Inte jag skrev 2015-05-05 13:38:56 följande:
    30 p är en termin. Man kan söka kurs 2 i kurs 1. Senast den 15 oktober. Men du ser väl skillnaden på ett program och en kurs där du har sökt? Men du kan ju att kontakta studievägledaren på den skola du sökt till.
    Jodå, ser skillnad på program och kurs. Men bra att om jag måste välja kurs så att jag kan söka kurs 2 nästa ansökningstillfälle. Tänkte att jag lyckats med att misslyckas igen.
  • mammaåten

Står det tex Sociologi I (eller A)? Och på den du inte sökt Sociologi II (eller B)? I så fall är det helt okej, du kan inte söka den andra direkt i så fall då du inte har behörighet till den än.

• Lambda
    mammaåten skrev 2015-05-05 18:43:46 följande:

Står det tex Sociologi I (eller A)? Och på den du inte sökt Sociologi II (eller B)? I så fall är det helt okej, du kan inte söka den andra direkt i så fall då du inte har behörighet till den än.

Psykologi 1-30. Och en annan Psykologi 1.
  • mammaåten
    Lambda skrev 2015-05-05 20:09:19 följande:
    Psykologi 1-30. Och en annan Psykologi 1.

Jaha, då är det förmodligen samma kurs. Bara att den som inte är lika många poäng går att läsa enskilt. 

En 30hp kurs är oftast uppdelad i fyra delar, dvs 7,5hp var. Ibland går delarna på 7,5 hp att söka separat om man inte vill läsa hela kursen. Kan det stämma för dig att den ena delen är mindre än 30hp? 

Är båda 30hp kan den ena vara på distans och den andra inte

• Lambda
    mammaåten skrev 2015-05-05 21:47:25 följande:

Jaha, då är det förmodligen samma kurs. Bara att den som inte är lika många poäng går att läsa enskilt. 

En 30hp kurs är oftast uppdelad i fyra delar, dvs 7,5hp var. Ibland går delarna på 7,5 hp att söka separat om man inte vill läsa hela kursen. Kan det stämma för dig att den ena delen är mindre än 30hp? 

Är båda 30hp kan den ena vara på distans och den andra inte

Båda är 30 p men i olika orter. Den ena är distans och den andra inte. Men om jag förstått rätt nu kommer jag att kunna söka nästa kurs under tiden man pluggar första kursen. :) Fast helst skulle jag vilja komma in på program...
Svar på tråden Högskoleantagning!