Orolig inför läkemedelsberäkning
Hej!
Det är så att jag studerar till sjuksköterska och har börjat min första termin. Jag har hört att det finns något som heter läkemedelsberäkning, och jag fick genast panik då jag förstod att det handlar om matematik. Jag har frågat vissa som säger att det är superenkelt och att jag inte alls behöver vara orolig inför det, medan en annan har svårt och fått göra omtenta på det.
Läkemedelsberäkningen är inte ens aktuell just nu för mig, men jag vet att den kommer i framtiden och jag är rädd för att jag inte ska klara av det, och inte kan gå vidare i min utbildning. Jag har en spärr, har alltid haft det sedan barnsben, att jag inte kan matematik. Ibland funderar jag om det är något fel i mitt huvud varför jag har så pass svårt för det. Jag har däremot testat några uppgifter på google och jag klarade någon, men när jag sedan ser andra lite svårare uppgifter har jag ingen koll.
Detta oroar mig ganska mycket.
Har någon koll på hur ni tacklade denna mentala spärren och fixade uppgifterna? Har ni några tips till mig? Någon annan som har svårt för matematik?