Inlägg från: Anonym (Ssk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ssk)

Orolig inför läkemedelsberäkning

Jag är inget geni i matte och har aldrig gillat det. Jag fick göra om tentan några gånger men lyckades tillslut. Första gången hade jag faktiskt gjort fel, men sen handlade det om slarvfel. Själva tentan är ju inte så lång och du kommer ju ha ca 4 timmar på sig att göra den.

Jag gjorde så att jag gjorde hela tentan sjukt noggrant. Med tydliga uträkningar och så. Sedan vände jag på papperet så jag inte såg mina egna uträkningar eller svar och gjorde om hela tentan. Sen gjorde jag så igen. Alltså jag gjorde tentan 3 gånger. Sedan jämförde jag mina svar och hade jag svarat samma svar tre gånger så var ju sannolikheten stor att det var rätt :) Ibland hade jag svarat olika och då upptäckte jag felet.

Du får ju också undervisning i själva matten. Det finns en bok som heter typ "läkemedelsberäkning för sjuksköterskor" (kanske). Ganska gammal bok, men där följer det med en cd-Rom som man kan använda i datorn. Det var bra tycker jag. Den innehöll matteuppgifter, svar, och små undervisande filmer.

Jag var också orolig över läkemedelsberäkningen men det ordnar sig! Du får använda miniräknare på tentan. Tror dét är två tentor och iaf på en får man använda miniräknare.

Det är ju viktigt att du som sjuksköterska kan räkna ut hur många tabletter en patient ska få för att dosen ska bli rätt. Eller hur mycket du ska späda en vätska för att styrkan på medicinen ska bli rätt. Men du kommer ju få undervisning i detta så du kommer lära dig :) Va lugn :)

Svar på tråden Orolig inför läkemedelsberäkning