• Kevlarsoul

Orolig inför läkemedelsberäkning

Hej!

Det är så att jag studerar till sjuksköterska och har börjat min första termin. Jag har hört att det finns något som heter läkemedelsberäkning, och jag fick genast panik då jag förstod att det handlar om matematik. Jag har frågat vissa som säger att det är superenkelt och att jag inte alls behöver vara orolig inför det, medan en annan har svårt och fått göra omtenta på det. 

Läkemedelsberäkningen är inte ens aktuell just nu för mig, men jag vet att den kommer i framtiden och jag är rädd för att jag inte ska klara av det, och inte kan gå vidare i min utbildning. Jag har en spärr, har alltid haft det sedan barnsben, att jag inte kan matematik. Ibland funderar jag om det är något fel i mitt huvud varför jag har så pass svårt för det. Jag har däremot testat några uppgifter på google och jag klarade någon, men när jag sedan ser andra lite svårare uppgifter har jag ingen koll. 

Detta oroar mig ganska mycket. 

Har någon koll på hur ni tacklade denna mentala spärren och fixade uppgifterna? Har ni några tips till mig? Någon annan som har svårt för matematik? 

• Svar på tråden Orolig inför läkemedelsberäkning
  • Kevlarsoul

Hej!

Tack. Jo jag har kollat en del och klarat av några uppgifter, men när det blir svårare blir jag låst och förstår inget. Undrar om någon är likadan och har svårt för matte men har kunnat tackla det på något vis. Främst mentala knep kanske, eller hur man har kunnat övervinna det. Ibland känns det som jag krånglar till det för mig själv och att jag behöver mer än bara träning. Är låst

• Anonym (Ssk)

Jag är inget geni i matte och har aldrig gillat det. Jag fick göra om tentan några gånger men lyckades tillslut. Första gången hade jag faktiskt gjort fel, men sen handlade det om slarvfel. Själva tentan är ju inte så lång och du kommer ju ha ca 4 timmar på sig att göra den.