• Kevlarsoul

Orolig inför läkemedelsberäkning

Hej!

Det är så att jag studerar till sjuksköterska och har börjat min första termin. Jag har hört att det finns något som heter läkemedelsberäkning, och jag fick genast panik då jag förstod att det handlar om matematik. Jag har frågat vissa som säger att det är superenkelt och att jag inte alls behöver vara orolig inför det, medan en annan har svårt och fått göra omtenta på det. 

Läkemedelsberäkningen är inte ens aktuell just nu för mig, men jag vet att den kommer i framtiden och jag är rädd för att jag inte ska klara av det, och inte kan gå vidare i min utbildning. Jag har en spärr, har alltid haft det sedan barnsben, att jag inte kan matematik. Ibland funderar jag om det är något fel i mitt huvud varför jag har så pass svårt för det. Jag har däremot testat några uppgifter på google och jag klarade någon, men när jag sedan ser andra lite svårare uppgifter har jag ingen koll. 

Detta oroar mig ganska mycket. 

Har någon koll på hur ni tacklade denna mentala spärren och fixade uppgifterna? Har ni några tips till mig? Någon annan som har svårt för matematik? 

• Svar på tråden Orolig inför läkemedelsberäkning
  • Kevlarsoul

Hej!

Tack. Jo jag har kollat en del och klarat av några uppgifter, men när det blir svårare blir jag låst och förstår inget. Undrar om någon är likadan och har svårt för matte men har kunnat tackla det på något vis. Främst mentala knep kanske, eller hur man har kunnat övervinna det. Ibland känns det som jag krånglar till det för mig själv och att jag behöver mer än bara träning. Är låst

• Anonym (Ssk)

Jag är inget geni i matte och har aldrig gillat det. Jag fick göra om tentan några gånger men lyckades tillslut. Första gången hade jag faktiskt gjort fel, men sen handlade det om slarvfel. Själva tentan är ju inte så lång och du kommer ju ha ca 4 timmar på sig att göra den.

Jag gjorde så att jag gjorde hela tentan sjukt noggrant. Med tydliga uträkningar och så. Sedan vände jag på papperet så jag inte såg mina egna uträkningar eller svar och gjorde om hela tentan. Sen gjorde jag så igen. Alltså jag gjorde tentan 3 gånger. Sedan jämförde jag mina svar och hade jag svarat samma svar tre gånger så var ju sannolikheten stor att det var rätt :) Ibland hade jag svarat olika och då upptäckte jag felet.

Du får ju också undervisning i själva matten. Det finns en bok som heter typ "läkemedelsberäkning för sjuksköterskor" (kanske). Ganska gammal bok, men där följer det med en cd-Rom som man kan använda i datorn. Det var bra tycker jag. Den innehöll matteuppgifter, svar, och små undervisande filmer.

Jag var också orolig över läkemedelsberäkningen men det ordnar sig! Du får använda miniräknare på tentan. Tror dét är två tentor och iaf på en får man använda miniräknare.

Det är ju viktigt att du som sjuksköterska kan räkna ut hur många tabletter en patient ska få för att dosen ska bli rätt. Eller hur mycket du ska späda en vätska för att styrkan på medicinen ska bli rätt. Men du kommer ju få undervisning i detta så du kommer lära dig :) Va lugn :)

• DinaMii

Du, jag har såå svårt för matte! Är sifferblind tror jag :p jag räknar seriöst 7+2 på fingrarna och kämpade länge och väl med matte B på gymnasiet.

Jag var livrädd för läkemedelsmatten!

Läkemedelsmatten kom, och jag klarade den! Nästa läkemedelsmattetenta kom, och jag fick skriva om den. So what? :)

Nu, som färdig syrra i 6 år har jag inga som helst problem med att lösa matten på jobbet! Och har jag det rådfrågar jag en kollega eller kollar i fass på hur jag ska göra. Vilket händer kanske 1 gng/år. Och då vill jag påminna dej om att jag inte kan matte, alls!

Det är helt olikt mot vad du läst tidigare. Det är lättare. Det är ett fåtal moment du ska kunna. Det lär du dej! Jag lovar! Klart du inte kan lösa alla dom frågorna nu, du har ju inte lärt dej hur du ska göra än..! Släpp det! Självförtroende! Och en omtenta eller två, det spelar ingen roll.... :)

Välkommen in i yrkeslivet! Ett absolut fantastiskt roligt yrke! Trots matte ;)

• Kevlarsoul

Tack för dom fina svaren! :)

• Anonym (Hmmmm)

Jag hoppas att det går bra! Ofta oroar man sig i onödan. Jag oroar mig ibland för att jag ska få fel mängd medicin av en sköterska, men det har hittills aldrig hänt (peppar, peppar).

Svar på tråden Orolig inför läkemedelsberäkning