Inlägg från: Anonym (Linn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Linn)

Uppfostrar man inte barn längre?

Anonym (Petra30+) skrev 2015-03-19 10:03:45 följande:

Bör tilläggas att 5 minuters vrål är i kortaste laget. Blir barnet inte kramat kan det skrika i 30 minuter eller mer.

Det är väl jättebra att hon kramar barnet, eller?
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Petra30+) skrev 2015-03-19 10:30:45 följande:
    Barnet (4 år) skriker ju för att teven stängs av. Behöver det då en kram?
    Ja, i vissa fall kan det behövas. En 4 åring är inte alltid stor nog att kunna hantera sina stoooora känslor över för oss "skitsaker". Då skadar det knappast att få tryggheten i en kram när känslorna blir så stora och barnet inte kan hantera dem. Uppenbarligen tycker mamman att det är det som fungerar bäst för just det barnet i just den situationen.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Petra30+) skrev 2015-03-19 10:42:22 följande:
    Absolut. Det stämmer  nog i många fall. Detta barnet kan även ha skrikfest efter att blivit nekad ett nytt bröd efter att det andra smulade lite för mycket. Samtidigt sitter fem andra vid samma bord och försöker äta. Barnet får skrika vidare,,
    Låter jobbigt för barnet, bra att mamman finns till hands då. En 4 årings känslor blir ofta för stora och är inte rationella.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Petra30+) skrev 2015-03-19 10:43:46 följande:
    Man kanske ska krama barnet då också. Det behöver nog en riktigt lång kram för det är ju så synd om barnet att brödet smulade och det inte får ett nytt...
    Varför inte? Uppenbart är ju att barnet har svårt med känslonvån. Att krama barnet och bekräfta att känslan är jobbig är inte fel. Däremot blir det fel om mamman tycker sund om barnet för att han inte får brödet eller ger med sig. Att krama bekräftar att känslan är jobbig, inte att barnet får som det vill eller att man tröstar barnet för att han inte får mer bröd.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Petra30+) skrev 2015-03-19 10:46:43 följande:
    Ja. Särskilt när barnet haft fria händer och regler fram tills det blir 4 år och man upptäcker att det inte är en bäbis längre, Då blir det jättejobbigt för barnet när det inte får bestämma och styra över sina föräldrar längre.
    Nu drar du in en hel massa annat. Mig veterligen diskuterade vi TV'n och situationen kring den. Är säker på att mamman gör det som fungerar bäst för hennes barn.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Petra30+) skrev 2015-03-19 10:46:43 följande:
    Ja. Särskilt när barnet haft fria händer och regler fram tills det blir 4 år och man upptäcker att det inte är en bäbis längre, Då blir det jättejobbigt för barnet när det inte får bestämma och styra över sina föräldrar längre.
    Nu drar du in en hel massa annat. Mig veterligen diskuterade vi TV'n och situationen kring den. Är säker på att mamman gör det som fungerar bäst för hennes barn.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Petra30+) skrev 2015-03-19 10:52:41 följande:
    Ja jag håller med dig egentligen. Det är mest att det utförs på fel sätt. Först en gränsdragning (barnet får ej ett nytt bröd som det är vant vid) och sen skrik så trumhinnorna sprängs på bordsgrannarna... Därefter kramar och föräldern ber om förlåtelse för att denne sagt att det inte blir ett nytt bröd. Samma när detta barn slår andra barn (då måste man be om ursäkt till barnet för att man sa till barnet att det inte får slå andra barn... det blev ju så ledset då för det har aldrig fått en tillsägelse om detta för det är ju "bara" fyra år)
    Det låter ju inte bra, jag syftar till att hjälpa barnet med dess känslor, givetvis skall det inte vara en tröst/be om ursäkt kram. Eller "förlåt att jag sa till när du slog Nisse".
Svar på tråden Uppfostrar man inte barn längre?