• Anonym (Ps)

Uppfostrar man inte barn längre?

Jag har i flera år sett en alltmer utbredd trend från att föräldrar uppfostrade sina barn till att barnen bestämmer själva. Det känns konstigt att föräldrar har slutat ta ansvar och forma barnen så att de klarar sig i ett samhälle som blir allt tuffare.

Exempel:
    Förr köpte föräldrar en cykel och cykelhjälm och hjälmen var ett villkor för att cykeln fick användas. Idag väljer barnet cykel och cykelhjälm och barn behandlar sina cyklar brutalt, cyklar överallt och glömmer ofta hjälmen.

Förr bestämde föräldrar vad barnen skulle äta, passade det inte blev barnet utan. Idag ser man föräldrar som försöker truga på barnet en smörgås, men barnet vägrar och får en bautabulle istället.

Förr bestämde föräldrar läggtiden. Idag beklagar sig föräldrar över att barnprogrammen slutar så sent och att det är omöjligt att få barnen att lägga sig innan de har slutat.

• Svar på tråden Uppfostrar man inte barn längre?
  • Anonym (wellpapp)

Det blir så här när de curlade barnen växer upp och får egna barn....

• Anonym (P)

Nej, det är ute att uppfostra ungar idag.

• Anonym (Ps)
    Anonym (wellpapp) skrev 2015-03-19 09:42:39 följande:

Det blir så här när de curlade barnen växer upp och får egna barn....

Kan ligga en sanning i det. Många yngre har curlats. Resultatet är att det skjutsas överallt och serverar middag framför tvn som en självklarhet idag.
  • Anonym (?!?!)

Eh väldigt konstiga förslag du radar upp ts. Var finns dessa familjen fu pratar om? För jag känner då INGEN som gör som du beskriver, men du kanske bara snackar goja?! Mao inte vet ett skit?

• SandraP81
    Anonym (P) skrev 2015-03-19 09:44:05 följande:

Nej, det är ute att uppfostra ungar idag.

Håller helt med. Idag samtalar man istället! Och känner efter!
  • Anonym (Ps)
    Anonym (?!?!) skrev 2015-03-19 09:51:30 följande:

Eh väldigt konstiga förslag du radar upp ts. Var finns dessa familjen fu pratar om? För jag känner då INGEN som gör som du beskriver, men du kanske bara snackar goja?! Mao inte vet ett skit?

Jag ser det dagligen. Morsor och farsor som inte orkar ta en diskussion med barnen utan låter dem gå i pyjamas till förskolan. Barn som inte vill komma in och äta utan som får stanna ute och leka, barn som slår andra och i bästa fall ser föräldern det och säger lamt att "Jag vet att du blir ledsen Ozchar men man får inte slå på andra barn."!
  • Anonym (Ps)
    SandraP81 skrev 2015-03-19 09:53:10 följande:
    Håller helt med. Idag samtalar man istället! Och känner efter!
    Just så! Och framförallt är det barnen som ska känna efter.. Barnens känslor och behov är viktigare än att kunna uppföra sig eller att kunna följa enkla regler.
  • tankfull

Men det är väl jätteolika hur föräldrar uppfostrar sina barn?! Det finns föräldrar som är släpphänta för att de inte orkar ta konflikter och det finns föräldrar som säger nej till barnen utan att reflektera varför. Jag låter min dotter ta en del beslut och lyssnar på hennes vilja eftersom jag tror att hon blir mer självständig om hon lär sig tänka efter själv och inte jämt ha nån som tar besluten åt henne. Därmed inte sagt att hon får bestämma ALLT! Det var någon som sa en sak jag tycker är klokt: "Jag låter mitt barn bestämma om han vill ta på sig den blå eller den gröna pyamasen. Att det är sovdags och att han ska gå och lägga sig är det inget snack om." Ungefär så försöker jag tänka som förälder! Det finns absolut kassa föräldrar i dag men det fanns det förr också! Hur tänker du då TS? Vad är det som gör att du tycker det var bättre förr?

• SchaefferBoy

Tyvärr är det såhär. Folk är kortsiktiga i Svenne-bananlandet. Tidigare var vi långsiktiga när vi byggde folkhemmet. Sen fick vi Quislingar i regeringen och hela mentaliteten i Sverige har förvandlats till kortsiktighet. Exempel Ericsson sålde mobildelen till Sony och regeringen bara "hoppades" på att Sony skulle ha kvar mobilverksamheten. Nu något år senare är resterande folk uppsagda och får gå på skattemedel.

Pissa i byxan en vargavinter och det är varmt en stund, men i långa loppet går det åthelvete.

Det har med lathet att göra såklart. Men det är ett korkat beteende. Dumskalleföräldrarna fattar inte att det är mycket jobbigare att vara omkring icke-uppfostrade barn, än uppfostrade.

Kortsiktigt finns inga konsekvenser för lata människor att låta bli uppfostra sina söndercurlade ungar om skitungarna blir ligister och vandaler finns inga repressalier. Bästa vore om föräldrar fick betala allt som deras barn har fördärvat, men i Svenne-bananlandet kommer det inte ske, här är vi för "goda" för att straffa de som bör straffas. Istället straffas de som blir drabbade av skiten.

• Litet My
    Anonym (?!?!) skrev 2015-03-19 09:51:30 följande:

Inte jag heller :/
Svar på tråden Uppfostrar man inte barn längre?