• nozpa

Uppfostrar man inte barn längre?

Anonym (Ps) skrev 2015-03-20 06:41:11 följande:
    Jag jämför inte idag med år 1900 utan snarare 1980. Så auktoritärt var det inte men barn fick i normalfallet göra som föräldrar, lärare, grannar osv sa utan att käfta emot.

Jag är enormt imponerad *ironi* av de här föräldrarnas övertro på sina barns logiska resonemang och långsiktiga tänkande. Det finns liksom inte på många år men ändå envisas vissa med att samtala och diskutera...
    Nu är jag ju då uppväxt under 80-talet. Min mamma tycker att jag har en hårdare uppfostran än vad jag och mitt syskon samt våra vänner hade. Så jag vet inte om jag kan hålla med dig.
  • nozpa
    Anonym (Ps) skrev 2015-03-20 09:48:53 följande:
    Intressant. Din upplevelse var alltså att den inte var hård (= att föräldrar bestämmer är inget som är skadligt för barn) medan du låter dina barn bestämma det mesta hemma för att ha mer att bestämma över? Kommer de alls att anse att du uppfostrade dem?
    Hur kunde du få det till det? Nej jag tycker inte att jag hade en hård uppfostran. Givetvis hade man cykelhjälm, man gick och la sig en viss tid, man åt det som serverades och gillade man inte något så lät man bli att äta just det. Fick såklart ingen bulle istället för middag.
    Mina barn får inte heller en bulle till middag, dom går också och lägger sig när vi anser det vara lämpligt och ska man cykla har man hjälm. Det är liksom ingen skillnad.

Hur menar du med "medan du låter dina barn bestämma det mesta hemma för att ha mer att bestämma över?"
  • nozpa
    Anonym (Ps) skrev 2015-03-20 10:58:28 följande:
    Då är det kanske inte dig och dina barn jag pratar om i tråden?
    Nej, och jag tror inte att det är dagens föräldrar du pratar om. Det du pratar om har folk pratat om i alla tider. Det finns olika människor, människor gör olika. Sedan vilket årtionde det är är liksom skitsamma.
  • nozpa
    Rosmarin skrev 2015-03-20 12:28:09 följande:
    Vad exakt är problemet med detta exempel anser du?

Jag utgår från att föräldern inte ger efter, utan att de tillslut går hem.
    Jag förstår hur du tänker här, men att skuldbelägga barnet "mamma blir ledsen.." är inte rätt.
    Precis som många som uppmanar att barnen att krama mormor annars blir mormor ledsen.
  • nozpa
    Anonym (Vakna) skrev 2015-03-20 14:44:08 följande:

Det är nästa hopplöst att tro att ni är föräldrar här inne. 

Det TS är fakta, många av er gör er barn till monster. Hur fan skall dom ta motgångar i skolan och för den delen i arbetslivet!

Sluta curla och dalta med barnen, barn mår bra av ramar och regler. Visst skall du lyssna på dina barn men inte låta dom bestämma, ditten och datten.

Vad är det som vi föräldrar nu för tiden låter barnen bestämma då? Jag undrar verkligen, berätta vad barn får bestämma som dom inte fick bestämma på t ex 80-talet som ts har som referens.
  • nozpa
    Anonym (Ps) skrev 2015-03-20 15:10:38 följande:
    Dessa "småsaker" som de får göra som förskolebarn resulterar i att 9-10-11 åriga flickor springer i smink och klackskor på skolan. Småbarn svär och lever rövare och respekterar inte vuxna utan säger man något får man höra att man är en kärring eller något värre. Ungar får inte lära sig respekt för andra och andras saker utan betraktar världen som sin ägodel och ser sig själva som centrum i universum.
    Men ge mig exempel på dessa saker. Vad är det för saker barnen får bestämma som gör dom till 9-10 åriga vildar. Berätta.
  • nozpa
    Anonym (Ps) skrev 2015-03-20 15:58:03 följande:
    Allt möjligt. De bestämmer när de ska sova, äta, bada, komma in mm. Om de ska göra läxor eller inte. Om mammas lasagne duger till middag eller om hon ska fixa pannkakor istället. De bestämmer om mamma/pappa får åka och träna, om familjen ska hälsa på farfar eller inte osv. Om barnen inte "vill" så anses man ofta kränka dem idag... *kräks*
    Okej, vi har olika upplevelser helt enkelt. Jag känner inte igen det du beskriver från varken min egen uppväxt eller mina barns eller deras och våra vänner. Vet inte om det är vanligt, men det kanske det är?
  • nozpa
    SecretMe skrev 2015-03-20 17:27:21 följande:
    Har bara läst ts och undrar, när var "förr"?
    Vore väldigt intressant att veta.
    Ja det var då 80-talet som ts refererade till.
Svar på tråden Uppfostrar man inte barn längre?