• SecretMe

Uppfostrar man inte barn längre?

Anonym (Ps) skrev 2015-03-19 09:40:03 följande:

Jag har i flera år sett en alltmer utbredd trend från att föräldrar uppfostrade sina barn till att barnen bestämmer själva. Det känns konstigt att föräldrar har slutat ta ansvar och forma barnen så att de klarar sig i ett samhälle som blir allt tuffare.

Exempel:
    Förr köpte föräldrar en cykel och cykelhjälm och hjälmen var ett villkor för att cykeln fick användas. Idag väljer barnet cykel och cykelhjälm och barn behandlar sina cyklar brutalt, cyklar överallt och glömmer ofta hjälmen.

Förr bestämde föräldrar vad barnen skulle äta, passade det inte blev barnet utan. Idag ser man föräldrar som försöker truga på barnet en smörgås, men barnet vägrar och får en bautabulle istället.

Förr bestämde föräldrar läggtiden. Idag beklagar sig föräldrar över att barnprogrammen slutar så sent och att det är omöjligt att få barnen att lägga sig innan de har slutat.

Har bara läst ts och undrar, när var "förr"?
    Vore väldigt intressant att veta.
  • SecretMe
    nozpa skrev 2015-03-20 17:30:00 följande:
    Ja det var då 80-talet som ts refererade till.
    Ok tack!

Jag fick mitt första barn under tidigt 80-tal och mitt sista under sent 90-tal.
    Själv är jag född på 60-talet.

Förr köpte föräldrar en cykel och cykelhjälm och hjälmen var ett villkor för att cykeln fick användas. Idag väljer barnet cykel och cykelhjälm och barn behandlar sina cyklar brutalt, cyklar överallt och glömmer ofta hjälmen.

När jag fick cyklar existerade inga cykelhjälmar, båda mina barn har haft hjälm villkorslöst. Ingen hjälm, ingen cykel. Bara att välja.
    Nu för tiden är det lag på cykelhjälm upp till 15 år dessutom. Jag ser sällan ungar utan hjälm.

Förr bestämde föräldrar vad barnen skulle äta, passade det inte blev barnet utan. Idag ser man föräldrar som försöker truga på barnet en smörgås, men barnet vägrar och får en bautabulle istället.

Jag har alltid fört en dialog med familjen om vad vi ska äta. Alla äter minst en liten portion, det finns knäckebröd och smör till. Jag har aldrig lagat mat som jag vet att barnen inte tycker om "bara för att". Varför gör man det?

Själv däremot fick jag annan mat om jag inte ville ha det som serverades, och då pratar vi 60-70-tal.

Förr bestämde föräldrar läggtiden. Idag beklagar sig föräldrar över att barnprogrammen slutar så sent och att det är omöjligt att få barnen att lägga sig innan de har slutat.

Det där tror jag inte stämmer faktiskt.

TS, var har du fått allt det där ifrån?
    Har du egna barn eller är det bara vad du tror?
Svar på tråden Uppfostrar man inte barn längre?