nytt eller gammalt skrev 2015-03-20 21:03:30 följande:
Nä jag känner inte igen nåt i TS från min omgivning. Däremot så förstår jag att det är väldigt stor skillnad i syn på uppfostran mellan olika grupper i samhället eller hur man ska uttrycka det. Därför kan det mycket väl vara så att allas upplevelser ( i tråden) stämmer...
Sen är det fortfarande så att olika barn behöver olika mycket styrning från föräldrarna, och olika slags vägledning. Min son t ex har alltid fått "bestämma " själv över sina sovtider. Dvs han har fått lägga sig när han är trött. Och det funkar fortfarande efter 12 år. Medan andra barn kanske behöver fasta sovtider...
Så... se varje barn som individer med individuella behov och förutsättningar... Tycker jag.
Och döm inte andra föräldrar så snabbt. De allra flesta gör så gott de kan utifrån kunskap och förmåga. Jag tycker att många gör knasiga och ibland helt fel saker mot sina barn, men försöker vara ödmjuk...
Jag håller med dig i det du skriver. Fast jag är nog inte alltid så ödmjuk...måste erkänna att jag tycker att vissa föräldrar är riktiga puckon. Men jag tror som du att man måste ha i åtanke att barn har individuella behov och förutsättningar. Om man har en lugn flicka som gillar att sitta och lägga pärlplattor så är hon kanske inte lika krävande som en flicka som älskar att hoppa och klättra och inte kan låta bli möblerna (ja, jag talar av egen erfarenhet..) och då måste föräldern välja sina strider. Pärlplatteflickan kanske behöver fem tillsägelser per dag medan klätterflickan behöver femtio. Då kan det hända att föräldern till klätterflickan väljer att låta några saker passera utan att säga till eftersom tillsägelser kan mista sin effekt om de sker varje minut. Utifrån kan det då uppfattas som att föräldern är en slapp förälder och inte säger till sitt barn, trots att det inte är så. Jag, som har en dotter som klättrar högt upp i träd kan förundras över föräldrar som inte kan låta sina barn plaska lite med vatten en varm dag för att de kan bli lite blöta om kläderna. Så att man har olika syn på föräldraskap är helt sant. Och ingen har facit!