Inlägg från: Anonym (Bella) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bella)

Uppfostrar man inte barn längre?

Anonym (Ps) skrev 2015-03-21 09:49:09 följande:

Jag läste en artikel i Dn som beskriver mycket av det jag känner igen:

"Att tillrättavisa ett barn som gör något dumt mot någon eller som håller på med något farligt tycker Kim är en självklarhet. Men en del föräldrar blir både kränkta och förbannade, säger han.

??Många ser det som sitt livsprojekt att se till att deras barn aldrig ska stöta på några svårigheter, de fungerar hela tiden som en sköld mellan sina barn och resten av världen och de är så oerhört rädda för att barnet ska känna sig sårat eller kränkt. Barnen ska växa upp curlade och fina. Aldrig få sig en näsbränna. Därför blir de sura när någon säger till deras barn."

Varför ska barn lindas in i bomull? Varför är det så förbannat hemskt att uppfostra sina barn och varför blir föräldrar arga när jag som utomstående säger till ungar som uppför sig illa medan föräldrarna bara fortsätter att dricka sin latte eller surfa på mobilen och själva struntar i barnens uppförande?

Har du egna barn ts?
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Ps) skrev 2015-03-21 10:01:22 följande:
    Jag har 5 barn. Har du barn?
    Ja, två stycken.
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Ps) skrev 2015-03-21 10:27:26 följande:
    Kanonbra. Då har vi rett ut den frågan. Flört
    Undrade bara för de flesta som har åsikter om andras barn brukar inte ha egna.

Antar att dina ungar är väldigt väluppfostrade.
  • Anonym (Bella)
    Illusion skrev 2015-03-21 11:11:57 följande:
    Det är ju svårt att diskutera det här eftersom man alltid hamnar i subjektiva upplevelser av olika händelser, men förhoppningsvis skrek barnen och lekte inte ljudligt.

Jag tycker att många vuxna har taskig barnsyn, t.ex. stör sig på små barn som  inte riktigt greppat hur man går på gångvägen utan sicksackar till följd. Då är det inte helt ovanligt att vuxna som går förbi (oftast äldre) suckar och stönar, och kanske till och med stöter till barnet medvetet (!). 

Jag har själv varit med om en rad händelser där vuxna människor beter sig riktigt illa mot barn. Jag blir fly förbannad, vilket de får reda på också. 
    Du kan ju börja gapa på mig när jag flyttar undan din unge för att komma förbi.
    Så ska du få höra ett och annat.

Jag skiter i hur förbannad du blir, jag ska fram.
    Dina virriga ungar är inte gulliga utan är i vägen.
    Punkt slut.
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Flowerpot) skrev 2015-03-21 12:24:26 följande:
    Det är just det här som många självupptagna föräldrar har problem med att fatta. Deras ungars utvecklingsprocess är inte andras ansvar. Föräldrar får själva se till att deras ungar inte stör andra. Jag tänker inte snubbla över "söta, gulliga" småungar som beter sig som aspackade a-lagare mitt i affärer, trottoarer, övergångsställen, flygplatser och alla andra ställen som föräldrar tycker att andra ska akta sig för att deras ungar ska vingla fram.

Så jo, jag håller med dig, om någon skulle ens öppna käften över att jag flyttar på deras unge. För att inte snacka om att ungen kan bli nermejad och skadad av en kundvagn, en transportvagn på flygplatsen, en barnvagn eller annat. Eller tom översprungen för att den vinglar in framför en eller för att den inte syns helt enkelt. Synd om ungen men föräldrarna borde bötfällas för oaktsamhet.
    Ja, precis.
    Att de inte kan fatta att vi inte tycker att deras ungar är gulliga är inte vårt bekymmer.
    De är i vägen, väsnas, geggar och gud vet allt... och det är bara tröttsamt. Inte ett dugg gulligt.
  • Anonym (Bella)
    tankfull skrev 2015-03-21 11:32:20 följande:
    Wow.
    Skulle kunna säga detsamma.
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Barn uppfostras visst då...) skrev 2015-03-22 20:39:25 följande:
    Ha ! Har inte läst hela tråden MEN föräldrar generellt uppfostrar sina barn (BARN).

Mina barn har alltid cyklat med hjälm annars har de inte fått cykla alls, mina barn har alltid fått äta den mat som serverats, om den inte har passat så har de fått vara hungriga. Mina barn när de har varit små har alltid gått o lagt sig kl 20.00. Det är verkligen "inga" problem att fostra BARN. Dock en helt annan sak att "uppfostra" tonåringar .... Fy f_n säger jag bara. Ungarna är alldeles för medvetna om vad man får & inte får göra idag. Man får inte tillrättavisa gnm att ta dem hårt i armen elr säga ngt för då kan de anmäla sina föräldrar för både det ena o det andra..... och de är likadana mot sina lärare som mot sina föräldrar

Det finns ingen respekt, den försvann med internet....
    Så du menar att du tillrättavisar genom att utdela smärta till dina egna barn?
    Riktigt hemskt om du frågar mig.
    Helt rätt att de vet vad lagen säger.

Mina tonåringar har aldrig kroppsbestraffats fast å andra sidan skulle båda två kunna knyta både knut och rosett på mig utan att jag skulle kunna göra ett smack åt det. Det har inte heller hänt för vi visar varandra respekt.
Svar på tråden Uppfostrar man inte barn längre?