• Illusion

Uppfostrar man inte barn längre?

Anonym (Ps) skrev 2015-03-21 09:49:09 följande:

Många ser det som sitt livsprojekt att se till att deras barn aldrig ska stöta på några svårigheter, de fungerar hela tiden som en sköld mellan sina barn och resten av världen och de är så oerhört rädda för att barnet ska känna sig sårat eller kränkt. Barnen ska växa upp curlade och fina. Aldrig få sig en näsbränna. Därför blir de sura när någon säger till deras barn."

Varför ska barn lindas in i bomull? Varför är det så förbannat hemskt att uppfostra sina barn och varför blir föräldrar arga när jag som utomstående säger till ungar som uppför sig illa medan föräldrarna bara fortsätter att dricka sin latte eller surfa på mobilen och själva struntar i barnens uppförande?

Fast att gardera sitt barn mot kränkningar kan inte innefattas av ett "curlade". 

Det beror på hur du säger till mitt barn, om det är berättigat överhuvudtaget. 
  • Illusion
    Tom Araya skrev 2015-03-19 22:51:09 följande:
    Var sak har sin plats och tid. Allt kan och ska inte diskuteras, vissa saker kan diskuteras och förklaras, men kanske inte varje gång i flera år, då har ju inte barnet förstått något av vad som du försökt förklara, vissa saker kan och ska diskuteras varje gång, för att det finns utrymme för att ta ställning i det enskilda fallet.

Många ser auktoritet som något fult och förstår då inte syftet med det.
    Auktoritet är ansvar. När man kan ta ansvaret får man bestämma.
    När det gäller barn så handlar det oftast om att de är just barn som inte kan/får/bör göra vissa saker, för de har inte nått den fysisk, psykiska och intellektuella mognads-, utvecklings- och kompetensnivån. Som vuxen/förälder har du i regel en större erfarenhet, kunskap och ansvar som barn inte har. Att förstå auktoritet handlar mycket om att förstå förhållandet mellan den som bestämmer och den som blir bestämd över och att detta är ett övergående stadium. När man har vad som krävs får man bestämma mer själv, först vad det gäller en själv och senare kanske även andra.
    I yrkeslivet handlar auktoritet ofta om ansvar och att samordna resurser när fler är inblandade.
    Det är ju skillnad att visa auktoritet och att vara auktoritär. 
  • Illusion
    Tom Araya skrev 2015-03-20 20:51:10 följande:
    Vad är fel i att skuldbelägga? Hur får man barn att förstå när de gör fel utan att de känner skuld? Är inte skuldkänsla en rätt naturlig konsekvens av att göra fel?
    Kör igen på samma visa. Skuldbelägga är ju inte samma sak som är skambelägga. 

(Håller alltså med). 
  • Illusion
    Anonym (Ps) skrev 2015-03-21 11:03:53 följande:
    Vi pratar inte om riktiga kränkningar utan det moderna Sveriges lättkränkthet. Dvs t.ex att folk blir kränkta för att grannen säger till ungarna att sluta skrika ute på gården.
    Det är ju svårt att diskutera det här eftersom man alltid hamnar i subjektiva upplevelser av olika händelser, men förhoppningsvis skrek barnen och lekte inte ljudligt.

Jag tycker att många vuxna har taskig barnsyn, t.ex. stör sig på små barn som  inte riktigt greppat hur man går på gångvägen utan sicksackar till följd. Då är det inte helt ovanligt att vuxna som går förbi (oftast äldre) suckar och stönar, och kanske till och med stöter till barnet medvetet (!). 

Jag har själv varit med om en rad händelser där vuxna människor beter sig riktigt illa mot barn. Jag blir fly förbannad, vilket de får reda på också. 
  • Illusion
    Anonym (Bella) skrev 2015-03-21 11:14:45 följande:
    Du kan ju börja gapa på mig när jag flyttar undan din unge för att komma förbi.
    Så ska du få höra ett och annat.

Jag skiter i hur förbannad du blir, jag ska fram.
    Dina virriga ungar är inte gulliga utan är i vägen.
    Punkt slut.
    Jag vet att du skulle strunta i det. Egocentrism kallas det. 
  • Illusion
    Anonym (Bella) skrev 2015-03-21 12:26:52 följande:
    Ja, precis.
    Att de inte kan fatta att vi inte tycker att deras ungar är gulliga är inte vårt bekymmer.
    De är i vägen, väsnas, geggar och gud vet allt... och det är bara tröttsamt. Inte ett dugg gulligt.
    Det handlar inte om att barn är gulliga, det handlar om att ta ansvar för den maktobalans som råder mellan barn och vuxna där den vuxne har det största ansvaret. Barn har också rätt till rörelsefrihet och ska inte behöva hålla föräldern i handen hela tiden (såvida det inte riskerar barnets säkerhet). 
  • Illusion
    Tom Araya skrev 2015-03-21 11:49:15 följande:
    Fast i de fall du nämner har ju föräldrarna glömt sitt ansvar över det barnen inte klarar, det ska ju inte gå ut över andra.
    Det skulle jag inte säga. Barnet måste kunna gå själv också, men också få testa den friheten. Vissa rum är bättre, men det berättigar inte att vuxna tar till våld mot barnet om barnet är "i vägen" (eller så kanske det är den vuxne som är i vägen. Varför ska den vuxnes upplevelse alltid ha företräde?). Nu pratar jag om 2-3 åringar. Ibland kan det då hända att barnet kommer i "krock" med någon annan förbigående, där de vuxna snäser något olämpligt och kanske till och med puttar till barnen för att visa sitt missnöje. Helt oacceptabelt enligt min mening. Har man däremot koppel på barnet, ja då går det ju att ha 100 procentig koll, men det går nog inte ihop med de demokratiska värderingar (och barnkonventionen) som Sverige eftersträvar. 
  • Illusion
    Anonym (P) skrev 2015-03-21 19:08:30 följande:
    Bryter sele mot barnkonventionen?
    Att låta barnet gå i sele hela tiden är inte vidare humant. 
  • Illusion
    Tom Araya skrev 2015-03-21 19:27:24 följande:
    Jag säger inte att små barn inte ska få gå själva, men föräldrar har brustit i ansvar om det inte sker på ett sätt som är säkert för barnet och med hänsyn till andra.
    Ja, det håller jag med om ang säkerheten. Barn ska dock inte behöva vara de enda som tar hänsyn, utan det är gemensam mark vi går på och där vuxna inte har företräde, något många vuxna glömmer. 
  • Illusion
    Anonym (P) skrev 2015-03-22 07:29:46 följande:
    Så det är bättre att ungen kutar ut i gatan och blir påkörd?
    För att ta det extrema eller?
  • Illusion
    Tom Araya skrev 2015-03-21 20:30:19 följande:
    Nej, och ej heller föräldrar och deras barn. Tar ni utrymme så att andra inte kommer fram så har du inte tagit hänsyn. Var sak har sin plats och tid.
    Som sagt, subjektiva upplevelser av händelser. Jag har upplevelsen av att vuxna överlag anser sig stå över barn. Det var därför t.ex. barnkonventionen uppstod, eller titta på påföljden för barnmisshandel, det är låga straff för sådana lagöverträdelser. Varför? Diskussionen handlar dock inte om det, men det finns spår av en barnsyn hos människor som är allt annat än bra, vilket går att urskilja i vardagen hos vuxna människor menar jag. Just därför tar jag inte snacket om att föräldrar skulle vara hänsynslösa i vad gäller hur, var, när, de ger sitt barn rörelsefrihet. Det handlar snarare om kass barnsyn hos den vuxne. 
  • Illusion
    Anonym (P) skrev 2015-03-22 10:34:53 följande:
    Nej, inte alls. Vissa barn vägrar hålla handen och kutar iväg, vad ska man göra med dem tycker du? Sitta inne?
    Vilken lustig diskussion. 
  • Illusion
    kenneth768768 skrev 2015-03-22 10:59:06 följande:
    Är det i Stockholm vuxna är så här mot små barn?

Jag har ALDRIG set det. Snarare har folk full koll på att här kommer ett litet barn gåendes och man måste ha koll så det inte blir en oavsiktlig krock. Du kanske borde flytta till min landsända.
    Stockholm. Bra beskrivet (oavsiktlig krock). :)
  • Illusion
    Anonym (P) skrev 2015-03-22 11:02:09 följande:
    Är det? Det var du som tyckte att sele är inhumant, jag bara ifrågasätter. Är det lika inhumant i vagnen? Fyller ju samma funktion.
    Det skrev jag ju inte. Att ha sele av säkerhetsskäl är en annan sak, att ha det för att göra det bekvämt för andra ser jag inte som ett etiskt förhållningssätt gentemot barn. 
  • Illusion
    Tom Araya skrev 2015-03-22 11:04:50 följande:
    Om jag tolkar dig rätt så menar du att det är mig det är fel på om jag irriterar mig på att du och ditt/dina barn tar plats och inte dig?
    Allt är ju kontextuellt. Det finns liksom inget ja eller nej svar på din fråga. Det kan mycket väl vara så att det är berättigat att fnysa åt föräldern (aldrig åt ett litet barn), men oftast så är det inte det enligt min mening. Det hela brukar oftast bottna i dålig barnsyn och att man utgår från ett vuxens perspektiv mer än barnets perspektiv.

Sedan tycker jag att diskussionen i sig (det som TS tråd genererar), om att barn skulle ta alltför mycket utrymme på fel sätt, inte ger samhället något. Det relevanta för mig är att lyfta barnens röst och rättigheter i en värld där de mestadels åsidosätts. Det finns en etisk aspekt i det hela tänker jag. Problemet ligger således inte i att barn är bortskämda idag, problemet ligger snarare i att barns röst och rättigheter undergrävs. 
  • Illusion
    Tom Araya skrev 2015-03-22 13:21:01 följande:
    Jag tycker det är lite slappt att som vuxen använda barns perspektiv för att inte ta sitt ansvar 
    Det tycker jag inte är att inta ett barnperspektiv, det vill säga genom att inte ta ansvar som vuxen för sitt eller andras barn. Snarare tvärtom. 
    Barn har jag stort tålamod med om de inte beter sig direkt illa, utan bara är som barn är, men det är den vuxne jag ställer krav på och kan jag inte göra det så ska den inte förvänta sig allt för mycket av mig och andra vuxna heller. Här kommer även vuxnas roll som föredöme in, både inför barn och andra vuxna.
    Det är ju toppen!
    Jag vet inte vad det är för rättigheter för barn du tycker åsidosätts. 
    Själv tycker jag  de grundläggande bitarna som hem, trygghet, kost, hälsa, kärlek, omtanke, utvecklingsstimulans är viktigast och självklara rättigheter. Jag tycker även barn ska vara fria från politisk och religiös påverkan (följs inte alltid).
    Även fostran, en fungerande skolgång i lugn och harmonisk miljö mm är en rättighet för barn.
    Det varierar i grad av hur mycket man ger barn av ovanstående.
    Det finns många rättigheter som barn har som inte tillgodoses i realiteten. Tyvärr är oftast barns rättigheter geografiskt satta. 
  • Illusion
    Anonym (P) skrev 2015-03-22 13:16:02 följande:
    Tror du verkligen att folk har sele på sina barn av bekvämlighets skäl?
    Jag är ledsen men jag känner inte för att diskutera med dig längre. Det blir en cirkeldiskussion. 
Svar på tråden Uppfostrar man inte barn längre?