• Ascendere

Uppfostrar man inte barn längre?

Som jag ser det är föräldraskap inget annat än ett specialfall av ledarskap. 
    I varje grupp finns det en eller flera ledare, formella eller informella. 
    I en familj måste det alltid vara någon av föräldrarna som har den rollen, allt annat leder till kaos och olycka. 
    Problemet som jag ser är att många föräldrar idag verkar anse detta vara "odemokratiskt" och gå emot  "principen om allas lika värde". Istället ska familjen sakna ledare och alla vara med och bestämma lika mycket. 
    Tyvärr är inte det en bra idé eftersom barn saknar omdöme och erfarenhet som de vuxna har, därför är det orättvist mot barnet att ge dem ett ansvar de inte har någon möjlighet att hantera. 

Som ledare kan man givetvis delegera ansvar och makt till andra medlemmar i gruppen, så det finns inget fel i att den vuxne låter barnen bestämma vissa saker när det passar. Det måste dock alltid vara den vuxne som bestämmer när och hur detta sker, och det är alltid den vuxnes ord som gäller i slutändan p g a dennes bättre omdöme och erfarenhet. 

Ibland tror jag att vi svenskar är demokratiskadade, och att vi tror att demokrati innebär att alla ska få sin vilja igenom hela tiden, även barn, annars blir man kränkt... 

• Ascendere
    Rosmarin skrev 2015-03-22 18:02:16 följande:
    Jag håller absolut med om att det är de vuxna som har makten och är ledarna i familjen.

Och precis som för alla ledare kan man välja olika ledarstilar. Vissa är mer auktoritära, andra delegerar mer och låter "medarbetarna" ta mycket ansvar. Vissa pekar med hela handen och andra diskuterar mycket för att få medarbetarna att förstå. Vissa får individer att prestera genom extern motivation (förmåner, beröm, undvika skäll) och andra intern motivation (intressen, glädje, högre grad av självbestämmande).

Det enda ledaren inte får göra är att abdikera från ledarskapet och sluta fatta beslut och stötta medarbetarna. Men enligt min uppfattning är detta inget stort problem i samhället idag. Varken i arbetslivet eller föräldraskapet. Men det låter på flera skribenter här som att majoriteten av alla föräldrar gjort det. Andra verkar tycka att det auktoritära ledarskapet är det enda som fungerar på barn. Konstigt enligt mig.
    Jepp, håller med fullständigt om de olika ledarstilarna.
    Och alla stilar kan funka bra i en familj beroende på individerna som ingår. 
    Jag tror därmed inte att man kan säga "ledarstil A är bäst  när det gäller barn" för det kan skilja så otroligt mycket.
    Vissa barn behöver tydliga gränser och omedelbar feedback när de gör fel, medans för andra funkar det bättre att ge 0-respons och positiv feedback när de gör rätt, helt olika från barn till barn vad som funkar bäst. 
  • Ascendere
    Sandraxx skrev 2015-03-23 15:25:59 följande:

Sen har jag en teori om att vi faktiskt missat något viktigt när vi tog bort den allmäna värnplikten - i militären fick ungdomarna en "uppfostran" må vara åt det extrema hållet, och fick kanske en liten annan syn på livet. :p

Ja, det tror jag med! Och att man fick lära sig att ibland är det läge att bara helt enkelt hugga i och hålla käft och "offra sig för laget", även om det är jobbigt/tråkigt/blött/kallt etc. 
Svar på tråden Uppfostrar man inte barn längre?