• Anonym (Ps)

Uppfostrar man inte barn längre?

Rosmarin skrev 2015-03-19 21:14:21 följande:
    "Det var bättre förr och ju för desto bättre."

:)

TS. Förr uppfostrade man barn för att leva i ett auktoritärt samhälle där man lydde de som var högre i rang utan att ifrågasätta. Då passade en auktoritär uppfostran fint.

Idag förväntas vuxna kunna resonera, ta egna beslut och lyssna på andra. Då passar ett mindre auktoritärt och inkluderande sätt att uppfostra. För de som är vana vid den gamla skolan kan detta uppfattas som curling.

Sen finns det ju självklart de föräldrar som verkligen curlar sina barn, men de är i minoritet. Tror dock att pendeln kanske svängde lite för långt ett tag där under 70-talet med den fria uppfostran. Men det är väl inte direkt någon som sysslar med det idag.
    Jag jämför inte idag med år 1900 utan snarare 1980. Så auktoritärt var det inte men barn fick i normalfallet göra som föräldrar, lärare, grannar osv sa utan att käfta emot.

Jag är enormt imponerad *ironi* av de här föräldrarnas övertro på sina barns logiska resonemang och långsiktiga tänkande. Det finns liksom inte på många år men ändå envisas vissa med att samtala och diskutera...
  • Anonym (Ps)
    tankfull skrev 2015-03-20 08:23:06 följande:
    Oj, vad jag inte håller med!!! Är lärare och träffar barn vars föräldrar kommunicerar med barnen och de som inte har föräldrar som kommunicerar och förklarar. Vilken skillnad det är!!! Och det är INTE barn med föräldrar som bryr sig för mycket som får problem!
    Själv upplever jag exakt motsatsen intressant nog. Barn som kommer i pyjamas, som inte vill gå hem utan ska leka klart tills kompisen slutar mm och mesiga föräldrar som gullar med barnet och "diskuterar".

"Kian mamma blir ledsen om du inte följer med.
    -Jag vill leka.
     Men Kian det går inte. Vi ska gå hem och laga mat.
    - Jag vill inte.
    Snälla Kian du måste förstå att man får inte bara stanna.
    - Jag vill!!!"

• Anonym (Ps)
    Tom Araya skrev 2015-03-20 07:51:12 följande:
    Jag håller med om detta, dock med invändningen att jag gärna samtalar, förklarar och diskuterar just för att lära barnen det de saknar, men tills de lärt sig alternativt mognat/utvecklats så pass så bestämmer jag/vuxen/förälder.
    Det är självklar för mig med men tack för att du skrev det.
  • Anonym (Ps)
    nozpa skrev 2015-03-20 09:41:11 följande:
    Nu är jag ju då uppväxt under 80-talet. Min mamma tycker att jag har en hårdare uppfostran än vad jag och mitt syskon samt våra vänner hade. Så jag vet inte om jag kan hålla med dig.
    Intressant. Din upplevelse var alltså att den inte var hård (= att föräldrar bestämmer är inget som är skadligt för barn) medan du låter dina barn bestämma det mesta hemma för att ha mer att bestämma över? Kommer de alls att anse att du uppfostrade dem?
  • Anonym (Ps)
    nozpa skrev 2015-03-20 09:52:40 följande:
    Hur kunde du få det till det? Nej jag tycker inte att jag hade en hård uppfostran. Givetvis hade man cykelhjälm, man gick och la sig en viss tid, man åt det som serverades och gillade man inte något så lät man bli att äta just det. Fick såklart ingen bulle istället för middag.
    Mina barn får inte heller en bulle till middag, dom går också och lägger sig när vi anser det vara lämpligt och ska man cykla har man hjälm. Det är liksom ingen skillnad.

Hur menar du med "medan du låter dina barn bestämma det mesta hemma för att ha mer att bestämma över?"
    Då är det kanske inte dig och dina barn jag pratar om i tråden?
  • Anonym (Ps)
    tankfull skrev 2015-03-20 10:29:10 följande:
    Fast det där är ju bara ett exempel på en argumentation när barnet inte får som det vill och mamman inte säger till ordentligt. Att ge en förklaring till varför man ska gå hem (för att laga mat) tycker jag är bättre än att bara komma med " vi ska gå hem för att JAG säger så", men tonen är helt avgörande. Jag tycker inte att en "mesig" förälder är att likställa med en förälder som i olika sammanhang förklarar saker för barnet och samtalar med det. Att ett barn vill få leka, som i exemplet du tog, är högst förståeligt. Det är det barn vill helst av allt. Ett barn som är kuvat skulle troligtvis inte ens våga uttrycka det den önskar, och det är hemskt. Om man som vuxen ibland tar sig tid att leva i nuet som barn gör och inte alltid ha så bråttom med alla måsten så kan barn och vuxna få ut mycket av samvaron - och det tror jag faktiskt många föräldrar missar. Ett barn som uppfostras till att ständigt lägga sin egen vilja åt sidan blir ju väldigt behagligt för omgivningen, men frågan är hur barnet utvecklas som människa. Visst finns det föräldrar som är "mesar", oftast är det nog de föräldrar som varken orkar med konflikter eller orkar med att förklara saker för barnet.
    Ja det är ett exempel av många. Barnet vill inte gå hem, mamman bestämmer inte, barnet får göra som hen vill.

Det finns många exempel. Det är inte svart eller vitt.. Att bestämma saker som rör uppfostran, kost, hälsa, rutiner osv hör till föräldrarollen, det är inte barnets ansvar. Med ålder kommer ökat argumenterande och självbestämmande.
  • Anonym (Ps)
    Rosmarin skrev 2015-03-20 12:28:09 följande:
    Vad exakt är problemet med detta exempel anser du?

Jag utgår från att föräldern inte ger efter, utan att de tillslut går hem.
    Problemet är att barnet fortsätter leka, föräldern gullar barnet klagar och de stannar kvar alldeles för länge över tiden.
  • Anonym (Ps)
    nozpa skrev 2015-03-20 14:49:48 följande:
    Vad är det som vi föräldrar nu för tiden låter barnen bestämma då? Jag undrar verkligen, berätta vad barn får bestämma som dom inte fick bestämma på t ex 80-talet som ts har som referens.
    Dessa "småsaker" som de får göra som förskolebarn resulterar i att 9-10-11 åriga flickor springer i smink och klackskor på skolan. Småbarn svär och lever rövare och respekterar inte vuxna utan säger man något får man höra att man är en kärring eller något värre. Ungar får inte lära sig respekt för andra och andras saker utan betraktar världen som sin ägodel och ser sig själva som centrum i universum.
  • Anonym (Ps)
    Rosmarin skrev 2015-03-20 12:32:42 följande:
    Men det du beskriver här låter ju helt horribelt. Här har något går helt fel. Detta är ju verkligen inte representativt för hur barn beter sig idag, i alla fall inte i min bekantskapskrets.
    "Enligt statistik från Arbetsmiljöverket 2011 misshandlas varje dag en lärare i skolan av elever.

Tidigare kunde idén om en skola för alla förenas med en ambition att fostra eleverna till medborgare. Denna ambition betonade skyldigheter väl så mycket som rättigheter. Men krav på anpassning ses nu närmast som ett övergrepp. Istället ska eleverna respekteras för vad de redan är, skolan ska anpassas till dem och inte tvärtom, och deras rättigheter villkoras inte av några skyldigheter.
    Sverige är landet där man inte får säga nej. Vill eleven ha kepsen på i klassrummet, så är det hans rätt. Vill han inte släppa taget om mobiltelefonen, så måste han få behålla den. Vill eleverna inte hålla tyst när läraren undervisar, så kan läraren få gå en kurs i röstpedagogik för att lära sig prata i bullriga miljöer.
    Man kan sätta in ljuddämpande skivor i taket. Man kan förse känsliga elever med hörselkåpor. Man kan göra allt utom att begära att de stökiga eleverna faktiskt ska hålla tyst och inte störa undervisningen." www.sydsvenskan.se/opinion/aktuella-fragor/i-sverige-far-larare-ofta-finna-sig-i-att-bli-krankta/
  • Anonym (Ps)
    nozpa skrev 2015-03-20 15:33:15 följande:
    Men ge mig exempel på dessa saker. Vad är det för saker barnen får bestämma som gör dom till 9-10 åriga vildar. Berätta.
    Allt möjligt. De bestämmer när de ska sova, äta, bada, komma in mm. Om de ska göra läxor eller inte. Om mammas lasagne duger till middag eller om hon ska fixa pannkakor istället. De bestämmer om mamma/pappa får åka och träna, om familjen ska hälsa på farfar eller inte osv. Om barnen inte "vill" så anses man ofta kränka dem idag... *kräks*
  • Anonym (Ps)
    Rosmarin skrev 2015-03-20 17:44:47 följande:
    Det är skillnad på att vara med och bestämma, och att bestämma allt.

Barnen ska definitivt vara med och bestämma (åldersanpassat) men de får också kompromissa som alla andra i familjen.
    Nej. Barn ska inte vara med och bestämma om  allt. Vissa saker naturligtvis och anpassat efter ålder. Andra saker bestämmer föräldrar.
  • Anonym (Ps)
    Anonym (trötter) skrev 2015-03-21 07:12:11 följande:

Jag jobbar på en förskola i en grupp där barnen är mellan 3-5 år. Jag började i januari i år och är i chock sedan dess. Barnen har INGEN respekt. Ber man dem om vad som helst, svarar dem: - ALDRIG I LIVET! De slåss, sparkar och bits, både med andra barn och mot personalen. De svär och är i det stora hela riktigt otrevliga.

Jag vet inte varför barnen är såhär men personalen gör ALLT de kan men föräldrarna - vad fan gör dem?

De är så för att föräldrarna inte uppfostrar dem. Idag är uppfostran jämställt med en kränkning på barnets integritet..
  • Anonym (Ps)
    Anonym (tjejan) skrev 2015-03-21 08:15:31 följande:
    Hördu TS, läser du bara de inlägg du håller med om? Du verkar ha bestämt dig för att INGEN uppfostrar sina barn längre! Se dig omkring och försök att hitta bra exempel, de finns!
    Det gör jag inte, hur så? Var har jag skrivit att det gäller ALLA? Visa mig det tack. Jag diskuterar den enorma mängd problemföräldrar med ouppfostrade barn som finns ute i landet. Vill du ha en diskussion om väluppfostrade barn så starta en egen tråd. Solig
  • Anonym (Ps)
    Anonym (tjejan) skrev 2015-03-21 09:18:05 följande:
    "Idag är uppfostran jämställt med en kränkning på barnets integritet". Så är det. Inget ifrågasättande. Ett generellt uttalande som talar om uppfostran som fenomen. Och ditt uttalande på slutet "vill du ha en diskussion om väluppfostrade barn så starta en egen tråd" visar ju att du inte är öppen för diskussion alls. Att diskutera ouppfostrade barn innebär väl ett ifrågasättande av saken som sådan, annars är det inte en diskussion alls. Vill man bara ha en typ av uttalanden är det väl rätt meningslöst att starta en diskussionstråd?
    Jaha? Det är min och många andra människors uppfattning. Naturligtvis finns det föräldrar som fortfarande uppfostrar sina barn men de är i minoritet. Så jag pratar om hur det är generellt. Har du ett problem med det?

Jag är öppen för diskussion angående fenomenet att föräldrar inte uppfostrar sina barn och varför man anser att man kränker barnens integritet om man bestämmer att barnen ska lägga sig, ta på sig kläder, göra läxor eller äta middag vid matbordet och inte gnälla skrika och slå sig till att få igenom sin egen vilja.

Du är välkommen att lämna denna tråd som du finner så ointressant. Ha en trevlig dag.Solig
  • Anonym (Ps)

Jag läste en artikel i Dn som beskriver mycket av det jag känner igen:

"Att tillrättavisa ett barn som gör något dumt mot någon eller som håller på med något farligt tycker Kim är en självklarhet. Men en del föräldrar blir både kränkta och förbannade, säger han.

??Många ser det som sitt livsprojekt att se till att deras barn aldrig ska stöta på några svårigheter, de fungerar hela tiden som en sköld mellan sina barn och resten av världen och de är så oerhört rädda för att barnet ska känna sig sårat eller kränkt. Barnen ska växa upp curlade och fina. Aldrig få sig en näsbränna. Därför blir de sura när någon säger till deras barn."

Varför ska barn lindas in i bomull? Varför är det så förbannat hemskt att uppfostra sina barn och varför blir föräldrar arga när jag som utomstående säger till ungar som uppför sig illa medan föräldrarna bara fortsätter att dricka sin latte eller surfa på mobilen och själva struntar i barnens uppförande?

• Anonym (Ps)
    Anonym (Bella) skrev 2015-03-21 09:58:19 följande:
    Har du egna barn ts?
    Jag har 5 barn. Har du barn?
  • Anonym (Ps)
    Anonym (Bella) skrev 2015-03-21 10:09:41 följande:
    Ja, två stycken.
    Kanonbra. Då har vi rett ut den frågan. Flört
  • Anonym (Ps)
    Anonym (Bella) skrev 2015-03-21 10:33:26 följande:
    Undrade bara för de flesta som har åsikter om andras barn brukar inte ha egna.

Antar att dina ungar är väldigt väluppfostrade.
    Ok det gäller inte mig.

Idag är de det men visst har vi haft våra problem när de var små. Vi fick skälla på dem när de cyklade runt på innergården kl 8 på helgerna och tjoade och levde rövare. Samma när de klättrade på taken. Eller när flickan gick över till grannen och plockade blommor i hans rabatt. Som exempel bara. Att svära fick inte förekomma och ingen av dem svor som små. Idag kan en och annan tonårshormon få dem att svära men det går fort över. Samma med att vara otrevlig eller uppkäftig. De fick helt enkelt lära sig lyda vuxna som gav dem tillsägelser.
  • Anonym (Ps)
    Illusion skrev 2015-03-21 11:00:59 följande:
    Fast att gardera sitt barn mot kränkningar kan inte innefattas av ett "curlade". 

Det beror på hur du säger till mitt barn, om det är berättigat överhuvudtaget. 
    Vi pratar inte om riktiga kränkningar utan det moderna Sveriges lättkränkthet. Dvs t.ex att folk blir kränkta för att grannen säger till ungarna att sluta skrika ute på gården.
  • Anonym (Ps)
    Mila76 skrev 2015-03-23 16:08:04 följande:
    Hur hade du löst situationen? Munkavle? 
    Man tar ungen och går ut!
Svar på tråden Uppfostrar man inte barn längre?