• Tom Araya

Uppfostrar man inte barn längre?

Rosmarin skrev 2015-03-20 22:43:36 följande:
    Det sista du skriver känner jag inte alls igen. Låter snarare som att barnet försöker bli av med skuld som den känner kommer riktas mot den.

Alternativet till att skuldbelägga skrev jag ju ovan. Berätta hur man ska göra istället.
    Vad ska ett barn göra istället för att slå eller trotsa/inte lyssna när man säger gör så/gör inte så?
  • Tom Araya
    Rosmarin skrev 2015-03-21 09:31:18 följande:
    Nej det tycker jag inte är skuldbeläggande :)

Precis så tycker jag man ska göra! Med anpassning beroende på ålder såklart. Förklara att det gör ont och att man ska kramas/prata osv istället. Gärna visa hur man ska göra. När barnet sen gör rätt så berömmer man det. (Positiv förstärkning. Funkar överlägset bäst för att skapa ett beteende enligt all forskning :)
    Kramas är nog inget alternativ i de lägen barn börjar slåss, prata kan dock vara det och vi pratar med barnen, inte slår dem, men de slåss i alla fall.
  • Tom Araya
    Illusion skrev 2015-03-21 11:11:57 följande:
    Det är ju svårt att diskutera det här eftersom man alltid hamnar i subjektiva upplevelser av olika händelser, men förhoppningsvis skrek barnen och lekte inte ljudligt.

Jag tycker att många vuxna har taskig barnsyn, t.ex. stör sig på små barn som  inte riktigt greppat hur man går på gångvägen utan sicksackar till följd. Då är det inte helt ovanligt att vuxna som går förbi (oftast äldre) suckar och stönar, och kanske till och med stöter till barnet medvetet (!). 

Jag har själv varit med om en rad händelser där vuxna människor beter sig riktigt illa mot barn. Jag blir fly förbannad, vilket de får reda på också. 
    Fast i de fall du nämner har ju föräldrarna glömt sitt ansvar över det barnen inte klarar, det ska ju inte gå ut över andra.
  • Tom Araya
    Illusion skrev 2015-03-21 18:57:34 följande:
    Det skulle jag inte säga. Barnet måste kunna gå själv också, men också få testa den friheten. Vissa rum är bättre, men det berättigar inte att vuxna tar till våld mot barnet om barnet är "i vägen" (eller så kanske det är den vuxne som är i vägen. Varför ska den vuxnes upplevelse alltid ha företräde?). Nu pratar jag om 2-3 åringar. Ibland kan det då hända att barnet kommer i "krock" med någon annan förbigående, där de vuxna snäser något olämpligt och kanske till och med puttar till barnen för att visa sitt missnöje. Helt oacceptabelt enligt min mening. Har man däremot koppel på barnet, ja då går det ju att ha 100 procentig koll, men det går nog inte ihop med de demokratiska värderingar (och barnkonventionen) som Sverige eftersträvar. 
    Jag säger inte att små barn inte ska få gå själva, men föräldrar har brustit i ansvar om det inte sker på ett sätt som är säkert för barnet och med hänsyn till andra.
  • Tom Araya
    Illusion skrev 2015-03-21 19:32:57 följande:
    Ja, det håller jag med om ang säkerheten. Barn ska dock inte behöva vara de enda som tar hänsyn, utan det är gemensam mark vi går på och där vuxna inte har företräde, något många vuxna glömmer. 
    Nej, och ej heller föräldrar och deras barn. Tar ni utrymme så att andra inte kommer fram så har du inte tagit hänsyn. Var sak har sin plats och tid.
  • Tom Araya
    Illusion skrev 2015-03-22 09:45:09 följande:
    Som sagt, subjektiva upplevelser av händelser. Jag har upplevelsen av att vuxna överlag anser sig stå över barn. Det var därför t.ex. barnkonventionen uppstod, eller titta på påföljden för barnmisshandel, det är låga straff för sådana lagöverträdelser. Varför? Diskussionen handlar dock inte om det, men det finns spår av en barnsyn hos människor som är allt annat än bra, vilket går att urskilja i vardagen hos vuxna människor menar jag. Just därför tar jag inte snacket om att föräldrar skulle vara hänsynslösa i vad gäller hur, var, när, de ger sitt barn rörelsefrihet. Det handlar snarare om kass barnsyn hos den vuxne. 
    Om jag tolkar dig rätt så menar du att det är mig det är fel på om jag irriterar mig på att du och ditt/dina barn tar plats och inte dig?
  • Tom Araya
    kenneth768768 skrev 2015-03-22 10:59:06 följande:
    Är det i Stockholm vuxna är så här mot små barn?

Jag har ALDRIG set det. Snarare har folk full koll på att här kommer ett litet barn gåendes och man måste ha koll så det inte blir en oavsiktlig krock. Du kanske borde flytta till min landsända.
    Tänker du lite längre så finns ju många möjliga orsaker till att andra inte kan ha full koll på dina barn, men färre ursäkter till att du inte har bättre koll på dina barn.
  • Tom Araya
    Illusion skrev 2015-03-22 11:20:03 följande:
    Allt är ju kontextuellt. Det finns liksom inget ja eller nej svar på din fråga. Det kan mycket väl vara så att det är berättigat att fnysa åt föräldern (aldrig åt ett litet barn), men oftast så är det inte det enligt min mening. Det hela brukar oftast bottna i dålig barnsyn och att man utgår från ett vuxens perspektiv mer än barnets perspektiv.

Sedan tycker jag att diskussionen i sig (det som TS tråd genererar), om att barn skulle ta alltför mycket utrymme på fel sätt, inte ger samhället något. Det relevanta för mig är att lyfta barnens röst och rättigheter i en värld där de mestadels åsidosätts. Det finns en etisk aspekt i det hela tänker jag. Problemet ligger således inte i att barn är bortskämda idag, problemet ligger snarare i att barns röst och rättigheter undergrävs. 
    Jag tycker det är lite slappt att som vuxen använda barns perspektiv för att inte ta sitt ansvar som vuxen. Barn har jag stort tålamod med om de inte beter sig direkt illa, utan bara är som barn är, men det är den vuxne jag ställer krav på och kan jag inte göra det så ska den inte förvänta sig allt för mycket av mig och andra vuxna heller. Här kommer även vuxnas roll som föredöme in, både inför barn och andra vuxna.

Jag vet inte vad det är för rättigheter för barn du tycker åsidosätts.
    Själv tycker jag  de grundläggande bitarna som hem, trygghet, kost, hälsa, kärlek, omtanke, utvecklingsstimulans är viktigast och självklara rättigheter. Jag tycker även barn ska vara fria från politisk och religiös påverkan (följs inte alltid).
    Även fostran, en fungerande skolgång i lugn och harmonisk miljö mm är en rättighet för barn.
    Det varierar i grad av hur mycket man ger barn av ovanstående.
  • Tom Araya
    Ascendere skrev 2015-03-22 12:22:42 följande:

Som jag ser det är föräldraskap inget annat än ett specialfall av ledarskap. 
    I varje grupp finns det en eller flera ledare, formella eller informella. 
    I en familj måste det alltid vara någon av föräldrarna som har den rollen, allt annat leder till kaos och olycka. 
    Problemet som jag ser är att många föräldrar idag verkar anse detta vara "odemokratiskt" och gå emot  "principen om allas lika värde". Istället ska familjen sakna ledare och alla vara med och bestämma lika mycket. 
    Tyvärr är inte det en bra idé eftersom barn saknar omdöme och erfarenhet som de vuxna har, därför är det orättvist mot barnet att ge dem ett ansvar de inte har någon möjlighet att hantera. 

Som ledare kan man givetvis delegera ansvar och makt till andra medlemmar i gruppen, så det finns inget fel i att den vuxne låter barnen bestämma vissa saker när det passar. Det måste dock alltid vara den vuxne som bestämmer när och hur detta sker, och det är alltid den vuxnes ord som gäller i slutändan p g a dennes bättre omdöme och erfarenhet. 

Ibland tror jag att vi svenskar är demokratiskadade, och att vi tror att demokrati innebär att alla ska få sin vilja igenom hela tiden, även barn, annars blir man kränkt... 

Jag håller med dig i det mesta utom i delegering av ansvar, min bestämda åsikt är att ansvar aldrig kan delegeras, bara uppgiften.
  • Tom Araya
    tankfull skrev 2015-03-22 14:11:33 följande:

Men det finns vuxna som retar sig på barn bara av princip, för att de inte gillar andras ungar. Då kan man vända ut och in på sig som förälder och det blir aldrig tillräckligt bra ändå.

Visst gör det det, men även de måste ju respekteras.
Svar på tråden Uppfostrar man inte barn längre?