Rosmarin skrev 2015-03-24 21:26:19 följande:
Du har rätt i att empati inte är helt utvecklat vid födseln. Det var därför jag skrev att ska lära (träna) sina barn det. Och självklart sträcker sig empatin även utanför familjen. Respekt och empati händer ihop för mig.
Har du några exempel på när det inte räcker med empati och vanliga sociala koder (säga tack, vänta på sin tur osv)? Är inte riktigt med på vad du menar där.
Till att börja med är ju empati att känna med andra människor, att förstå känslor.
Förutom att detta är en del i utvecklingen som dröjer några år för barn (och ännu längre till full utveckling), så finns problemet även för vuxna att förstå
olika människors känslor. Det är lätt att utgå från en själv och glömma bort att andra reagerar, tycker och känner annorlunda.
Ytterligare en aspekt svår för barn är att analysera och förstå vad som givit upphov till det andra känner.
Människor i allmänhet och barn i synnerhet glömmer också väldigt lätt att tänka på andra än sig själv, vissa mer än andra. Det faller sig lätt så när barnets vilja går emot andras vilja eller gränser (exempelvis föräldrars, lärares, andra barn m.fl.).
Barn kan också ha svårt att förstå att ta hänsyn eftersom de har helt annan referensram för det än vad vuxna har.
Detta ger alltså inga tydliga gränser.
Mera konkreta exempel på där empati inte räcker är där inga andra människor än barnet är inblandat, att ge sig på döda ting.
Ett annat exempel är där ett beteende medför konsekvenser för någon på ett sätt som ligger utanför barnets tid och rum. Detta kan röra tider, ekonomi mm.
Dock tror jag som du på att lära, träna, stimulera och uppmuntra utveckling, men gränser kan behövas som "back up" när detta inte räcker hela vägen.