• Anonym (Kajak i sommar?)

Kan man paddla kajak om man är överviktig?

Kan man paddla kajak om man är överviktig?

Jag paddlade för första gången på en nybörjardag för 1,5 år sedan och vägde då runt 75 kg och det var svårt att komma i kajaken den dagen för höfterna tog liksom i och jag satt obekvämt eftersom jag tyckte det var smalt om höft och rumpor där i.

Har gått upp i vikt sedan den gången till nästan 100kg och jag sitter och funderar på om det är möjligt för mig att ens paddla kajak längre? Vill så gärna göra det i sommar men jag vet inte om det går. Skulle bli så pinsamt att gå med i klubben som finns här i stan och det skulle visa sig att jag inte ens kommer i kajaken.

Erfarenheter av detta? Vad tror ni, är det möjligt att paddla med övervikt?

• Svar på tråden Kan man paddla kajak om man är överviktig?
  • Kjell2

Problemet är inte vikten i sig utan storleken på röven. Du får testa lite i olika modeller och se om du hittar en som är bekväm.

• Griseknoen35

Vad är det för kajak du testat? Det finns olika typer av kajaker och det finns även utifrån vikt. Tex min är är tävlingskajak för personer upp till 75kg. Den är väldigt smal och där även en smal person tar i kanterna med höfterna. Sedan sitter man på lite olika sätt utifrån vad det är för typ av kajak. Jag antar att det du paddlade var en havskajak och kolla vilken viktklass den ligger i och testa olika modeller. Det finns bredare och det finns smalare. Prata även med någon kunnig i föreningen där du vill paddla i, dem brukar vara väldigt duktiga på att hitta en kajak som passar. Du kan ju innan du går med säkert få testa deras olika modeller så att du vet hur det känns och funkar innan du betalar medlemsskap. Satt du obekvämt första gången du paddlade var säkert att du satt fel och att det var din första gång och inte van vid att sitta i en kajak.

Tack för svar! Jag har ingen aning om vad det var för kajak jag satt i för 1,5 år sedan. Kan ingenting om kajaker faktiskt, mer än att jag skulle vilja paddla en då förstås! :) Gillar havet och sådär liksom, verkar som en himla fin aktivitet!

Ska nog ta och maila klubben och fråga om detta så får jag se vad de säger.

Visste inte att det fanns olika storlekar på kajaker. Jag är förresten lite stor om rumpan, jag hoppas att inte det blir ett problem, vore tråkigt om det skulle skita sig pga det.

• Fia 28
    Anonym (Kajak i sommar?) skrev 2015-03-19 14:52:30 följande:

Tack för svar! Jag har ingen aning om vad det var för kajak jag satt i för 1,5 år sedan. Kan ingenting om kajaker faktiskt, mer än att jag skulle vilja paddla en då förstås! :) Gillar havet och sådär liksom, verkar som en himla fin aktivitet!

Ska nog ta och maila klubben och fråga om detta så får jag se vad de säger.

Visste inte att det fanns olika storlekar på kajaker. Jag är förresten lite stor om rumpan, jag hoppas att inte det blir ett problem, vore tråkigt om det skulle skita sig pga det.

Vi var och paddlade kajak på en möhippa för något år sen hos en klubb. Där var det en dam som var säkert 120kg+ och dessutom gravid, och det var inget problem att hitta en kanot som passade henne.
    Fia 28 skrev 2015-03-19 15:07:31 följande:
    Vi var och paddlade kajak på en möhippa för något år sen hos en klubb. Där var det en dam som var säkert 120kg+ och dessutom gravid, och det var inget problem att hitta en kanot som passade henne.
    Du skriver både kajak och kanot i ditt inlägg, vet inte vilken av dem du menar.

Kanot är ju inga problem att komma i, det är ju kajaken som är liten :)
  • Fia 28
    Anonym (Kajak i sommar?) skrev 2015-03-19 15:14:46 följande:

Det var en kajak hon paddlade.
  • Griseknoen35
    Anonym (Kajak i sommar?) skrev 2015-03-19 15:14:46 följande:

Kajak är en kanot. Kanot är samlingsnamn för alla typer av kanoter som kajak, canadensare mm. Precis som bil kan vara vilken bil som helst tex. kombi, sportbilar, cabrioleter mm.
    Griseknoen35 skrev 2015-03-19 15:53:09 följande:
    Kajak är en kanot. Kanot är samlingsnamn för alla typer av kanoter som kajak, canadensare mm. Precis som bil kan vara vilken bil som helst tex. kombi, sportbilar, cabrioleter mm.
    Där ser man! Det visste jag inte. Efter att ha spanat på google så kan jag säga att jag alltid trott att canadensare är en kanot och en kajak är en kajak hehe. Man lär sig nya saker hela tiden :)
Svar på tråden Kan man paddla kajak om man är överviktig?