• wssss

Kan någon ge mig lite feedback på mitt personliga brev?

Det är så att jag söker en del administrativa jobb och jag brukar inte få så många svar tillbaka. Kan någon kolla genom mitt personliga brev (nedan) och se vart problemen ligger? Ge gärna tips och exempel på vad som behöver ändras eller förbättras. Tack i förhand!! :)

Ansökan: Administratör

Jag har tidigare haft en del administrativt ansvar på mina tidigare positioner och jag tror att jag har den rätta bakgrunden och inställningen för att vara den personen som ni söker. Jag har sedan tidigare en kandidatexamen i företagsekonomi från Pacific Lutheran University i USA. Jag har även praktiserat som kundtjänstmedarbetare i USA under ett år . Här i Sverige har jag under ett år jobbat som kundtjänstmedarbetare på One Contact i ett av Comhems kundtjänstcenter, där arbetade jag med att ta emot inkommande samtal och hjälpa kunderna med frågor och ärenden. På mitt senaste jobb som marknadsundersökare arbetade jag med att utföra telefonintervjuer på uppdrag av svenska företag. Mina tidigare tjänster har inneburit mycket kundkontakt och jag har även stor telefonvana. Jag har också administrativ erfarenhet såsom fakturahantering, samt erfarenhet med att jobba med reklamationsärenden.

Jag söker tjänsten för att jobbet som administratör tilltalar mig. Dessutom är tjänsten såsom ni beskrev det i er annons skräddarsytt för mig då jag arbetat med liknande uppgifter på två olika ställen. Vidare låter arbetsuppgifterna väldigt kul och jag skulle gärna också vilja bredda på mina erfarenheter som administratör.

Som person är jag trevlig, positiv, lojal, ordningsam och alltid sugen på att lära mig mera. Älskar att sprida god stämning och jag värdesätter en god relation till mina kollegor. Eftersom jag både har jobbat och praktiserat i USA (under fem år) är mina kunskaper i engelska också mycket goda. Tycker även om att arbeta i en miljö där tempot är högt och där det krävs att man kan ta egna initiativ. 

Då det finns begränsningar i ett personligt brev ser jag fram emot ett möte så att ni kan få en bättre insikt om vem jag är och vad jag har att erbjuda ert företag.

Vänliga hälsningar

XXXX

• Svar på tråden Kan någon ge mig lite feedback på mitt personliga brev?
  • dagg03

Du borde fundera över vad som ska stå i ditt personliga brev och vad som ska stå i ditt cv.

Det känns som en stor del borde stå i ditt cv istället. Fokusera mer på varför arbetsgivaren ska anställa just dig och hur dina tidigare erfarenheter gör att just du passar till tjänsten. Försök att inte bara räkna upp allting du gjort tidigare.

Det känns även som att man inte får någon bild av vem du är. Så det skulle du kanske kunna lyfta fram lite mer.

En mer intresseväckande inledning vore nog också bra. Skriv en kort intresseväckande inledning.

Sedan undrar jag hur långt ditt personliga brev är? 3/4 av en A4 är tillräckligt. Maximalt en A4. Du behöver inte berätta allting du har gjort, fokusera på det som är mest relevant för tjänsten och hur de erfarenheterna gör att du passar för tjänsten.

• Anonym (Essi)

Jag håller helt med ovanstående, första stycket är alldeles för långt och innehållsrikt. Var du har arbetat och vad du gjort/utfört/ansvarat för/åstadkommit ska finnas med i CV-delen.
    Givetvis kan du ta upp och förstärka sånt som är högst relevant för den tjänst du söker. Men jag skulle också gärna se en tydligare uppdelning.

• wssss

Så jag bestämde mig för att skriva om brevet, kan någon ta en titt och säga vad dom tycker. Jag inkluderade även CV:t denna gången. Tack för er tid. :)

Hej!

Erfarna och kompetenta administratörer finns det gott om. Även de som är noggranna, flexibla och strukturerade.

Ändå vågar jag påstå att det är mig ni söker till tjänsten som administratör. Förutom ovan nämnda egenskaper kan jag stoltsera med en hög arbetsmoral och ett ordningssinne lite utöver det vanliga. Punktlighet och en trevlig attityd är andra självklarheter för mig.

Jag är en XX-årig kille med ett förflutet inom kundtjänst. Jag arbetade som kundtjänstmedarbetare i två år, men valde för ett par år sen att söka mig bort för att istället fokusera på den administrativa banan, där jag trivs som bäst.

Genom mina tidigare arbetslivserfarenheter kan jag som administratör snabbt sätta mig in i den nya rollen. Arbetet som kundtjänstmedarbetare har gett mig erfarenheten av att vara lyhördförståelse för olika sorters människor, skapa nätverk, initiativtagande och ordning och reda. Att noga planera, kommunicera och prioritera arbetet för att leverera på bästa sätt.

Är övertygad om att jag skulle passa bra in i Ert företag som administratör. Med mitt sinne för planering som skapar ordning och struktur kan jag på så vis leverera vidare med stolta händer. Mitt driv, min vilja och engagemang gör arbetet effektivt och roligt. Mitt sociala och glada humör smittar alltid av sig och jag har på så vis lätt för att knyta och skapa nya kontakter.

På min fritid gillar jag att träna, läsa böcker, titta på sport och umgås med vänner.

Jag vill gärna träffa Er så jag får en möjlighet att presentera mig närmare.

Med vänliga hälsningar

XX

CV

Erfarenhetsbredd

·      Arbetat som gruppledare på IM där jag samordnade gruppens olika aktiviteter.

·      Gått ett antal vidareutbildningar inom kundrelation hos min tidigare arbetsgivare.

·      Arbetade under min utlandspraktik med att ta emot inkommande samtal och jag hade även en del administrativt ansvar.

·      Har arbetat i Sverige som kundtjänstmedarbetare under ett år på One Contact med en del administrativa ansvar.

ARBETSLIVSERFARENHET

2014 januari till 2014 augusti | Marknadsundersökare/ Svenska uppdrag AB

Här arbetade jag med att utföra telefonintervjuer på uppdrag av svenska företag.

2013 februari till 2013 juni | Telefonförsäljare/Kontaktpartner

Arbetsuppgifterna bestod ut av direkt försäljning till privat kunder över telefon. Försäljning kunde bestå av allt från bilagor till komplicerade mobilabonnemang.

2011 augusti till 2012 mars | Kundtjänstmedarbetare/ One Contact

Här arbetade jag på en av Comhems kundtjänstcenter. Arbetsuppgifterna bestod av att ta emot inkommande samtal, hantera reklamation, uppdatera kundernas service och hjälpa kunderna med frågorna de hade. Här infattade tjänsten en del administrativa ansvar såsom fakturahantering och orderhantering.

2009 juni till 2010 augusti | Kundtjänstmedarbetare/Verizon Communications

Arbetsuppgifterna bestod av att emot inkommande samtal, logga ärenden, hantera reklamation, hjälpa kunder med diverse frågor och att göra olika behovsanalyser. Jag hade också vissa administrativa uppgifter såsom fakturaärenden och orderhantering.Här ingick jag i en 3 månaders lång kundrelationsutbildning.

2008 september till 2009 mars | Medlemsvärvare/Individuell människohjälp

Värvade medlemmar ute på olika torg till en bistånds organisation som jobbar med att hjälpa utsatta människor runt om i världen.

Utbildning                           Typ av Utbildning                    Läroanstalt                                                         

2000-2004                            Gymnasium                                Malmö Latinskolan               

2005-2009                            Business Administration             Pacific Lutheran University            

Spåkkunskaper                 

Svenska                              Flytande

Engelska                             Flytande 

Danska                                Grund

Norska                                 Grund

Datakunskaper                
    Publisher, layoutprogram                                                                    
    Word och Works                                                           
    Excel
    Crystal ball, kalkylprogram                                                                                      
    Internet
    Outlook Express                

PowerPoint

Referenser

Lämnas gärna på begäran.

Annat

Examens bevis tas med på begäran vid en eventuell intervju.

• Alexi

Din inledning är ganska fånig faktiskt. Och skippa ordet stolt och stolthet och stoltsera, det låter också fånigt.

• dagg03

Se över språket, du har exempelvis flera särskrivningar. Exempelvis "examens bevis", "bistånds organisationer".

Denna meningen bör du omarbeta:

Arbetet som kundtjänstmedarbetare har gett mig erfarenhet av....

• dagg03

Undvik upprepningar, det räcker att skriva att du har ordningssinne en gång.

Det där med stolta händer kändes lite konstigt. Omarbeta den delen :)

• nanneN

Att lista "Internet" under datakunskaper skulle få en person insatt i IT att flyga i taket direkt.
    Internet är inget program eller något man kan. Om du med internet menar att du kan surfa borde du skriva något i stil med "Erfarenhet av Internet Explorer" eller liknande specifikt, att bara skriva internet är alldeles för vagt och betyder inte ett skit.
    Och dessutom, vem fan har inte erfarenhet av internet idag, känns ju helt irrelevant att lista som en kunskap.

• wssss

Jag ändrade inledningen, vad tycks nu? var vänligen och skriv om ni upptäcker fler språkfel. tack!

Hej!

Annonsen på XX inspirerade verkligen och fångade direkt mitt intresse av att söka tjänsten. Arbetsuppgifterna går hand i hand med mina yrkeserfarenheter och kunskaper samt med mina mål i yrkeslivet.

Jag är en XX-årig kille med ett förflutet inom kundtjänst. Jag arbetade som kundtjänstmedarbetare i två år, men valde för ett par år sen att söka mig bort för att istället fokusera på den administrativa banan, där jag trivs som bäst.

Genom mina tidigare arbetslivserfarenheter kan jag som administratör snabbt sätta mig in i den nya rollen. Arbetet som kundtjänstmedarbetare har gett mig erfarenheten av att vara lyhördförståelse för olika sorters människor, skapa nätverk, initiativtagande och ordning och reda. Att noga planera, kommunicera och prioritera arbetet för att leverera på bästa sätt.

Är övertygad om att jag skulle passa bra in i Ert företag som administratör. Med mitt sinne för planering som skapar ordning och struktur kan jag på så vis leverera vidare med stolta händer. Mitt driv, min vilja och engagemang gör arbetet effektivt och roligt. Mitt sociala och glada humör smittar alltid av sig och jag har på så vis lätt för att knyta och skapa nya kontakter.

På min fritid gillar jag att träna, läsa böcker, titta på sport och umgås med vänner.

Jag vill gärna träffa Er så jag får en möjlighet att presentera mig närmare.

Med vänliga hälsningar

XX

CV

Erfarenhetsbredd

·      Arbetat som gruppledare på IM där jag samordnade gruppens olika aktiviteter.

·      Gått ett antal vidareutbildningar inom kundrelation hos min tidigare arbetsgivare.

·      Arbetade under min utlandspraktik med att ta emot inkommande samtal och jag hade även en del administrativt ansvar.

·      Har arbetat i Sverige som kundtjänstmedarbetare under ett år på One Contact med en del administrativa ansvar.

ARBETSLIVSERFARENHET

2014 januari till 2014 augusti | Marknadsundersökare/ Svenska uppdrag AB

Här arbetade jag med att utföra telefonintervjuer på uppdrag av svenska företag.

2013 februari till 2013 juni | Telefonförsäljare/Kontaktpartner

Arbetsuppgifterna bestod ut av direkt försäljning till privat kunder över telefon. Försäljning kunde bestå av allt från bilagor till komplicerade mobilabonnemang.

2011 augusti till 2012 mars | Kundtjänstmedarbetare/ One Contact

Här arbetade jag på en av Comhems kundtjänstcenter. Arbetsuppgifterna bestod av att ta emot inkommande samtal, hantera reklamation, uppdatera kundernas service och hjälpa kunderna med frågorna de hade. Här infattade tjänsten en del administrativa ansvar såsom fakturahantering och orderhantering.

2009 juni till 2010 augusti | Kundtjänstmedarbetare/Verizon Communications

Arbetsuppgifterna bestod av att emot inkommande samtal, logga ärenden, hantera reklamation, hjälpa kunder med diverse frågor och att göra olika behovsanalyser. Jag hade också vissa administrativa uppgifter såsom fakturaärenden och orderhantering.Här ingick jag i en 3 månaders lång kundrelationsutbildning.

2008 september till 2009 mars | Medlemsvärvare/Individuell människohjälp

Värvade medlemmar ute på olika torg till en biståndsorganisation som jobbar med att hjälpa utsatta människor runt om i världen.

Utbildning                           Typ av Utbildning                    Läroanstalt                                                         

2000-2004                            Gymnasium                                Malmö Latinskolan               

2005-2009                            Business Administration             Pacific Lutheran University            

Spåkkunskaper                 

Svenska                              Flytande

Engelska                             Flytande 

Danska                                Grund

Norska                                 Grund

Datakunskaper                
    Publisher, layoutprogram                                                                    
    Word och Works                                                           
    Excel
    Crystal ball, kalkylprogram                                                                                      
    Internet
    Outlook Express                 

PowerPoint

Referenser

Lämnas gärna på begäran.

Annat

Examensbevis tas med på begäran vid en eventuell intervju.

• ensam1

Hade det varit jag så hade jag helt skippat biten med datorkunskap eftersom du inte har några kunskaper utöver vad vem som helst förväntas ha. Att kunna office och att kunna surfa är väl baskunskaper idag och kan man ett ordbehandlingsprogram så klarar man av de flesta.

Svar på tråden Kan någon ge mig lite feedback på mitt personliga brev?