• Anonym (Förvånad)

Amortera eller spara?

Var på banken för nån vecka sedan för att lägga om bolån och förhandla om ränta. Har nu 23000 kvar på mitt topplån. Detta lån kommer vara betalt om ett år med den amorteringstakt jag har nu.

På marslönen kommer jag få bonus, så jag skulle kunna lösa det lånet redan nu. Men banktjänstemannen tyckte det var en sämre idé, menade att det är så billigt att låna pengar nu och att det är bättre att spara min bonus i ex ett investeringssparkonto.
    Där och då lät det ju logiskt men så har jag funderat vidare när jag kom hem. Vad menar han egentligen? Borde jag inte lösa lånet först istället för att spara pengarna?

• Svar på tråden Amortera eller spara?
  • Ms H

Vad skulle du få för superränta på det sparkontot?

• Anonym (1)

Haha klart bankgubben inte vill att du ska betala. Han tjänar ju på det.

Nä jag hade betalt på lånet om jag ni inte behövde pengarna till ngt annat viktigt.

• Inte jag

Jag hade amorterat för att få bort det plus att jag inte tror att det är så bra ränta på investeringskontot heller

• Anonym (Bank)

Investeringskonto, ISK, är et konto där du kan bl  a spara i fonder och på sikt tjäna mer än vad utlåningsräntan är.

Sedan beror det på hur din totala ekonomi ser ut. Har du redan pengar på banken för oförutsedda utgifter, så är det ju bättre att betala tillbaka lånet, annars tycker jag att det är bättre att spara bonusen som buffert.

• Anonym (pix)

Om jag vore du skulle jag betala lånet. Det betyder dessutom att du slipper amortera 2.000 i månaden och kan låta pengarna växa på något smart sätt.

• gbgumman

Om du inte har några pengar sparade så bör du ha det. Om du redan nu har ett sparkonto så tycker jag nog du kan betala av lånet. Har aldrig haft något topplån. Men skulle aldrig ställa mig utan pengar på banken jag lätt skulle komma åt.

• mammaåten

Säger som de andra, har du en liten buffert skulle jag betalat av det. När du betalat av det får du ju hela summan du betalar på det lånet att röra dig extra med varje månad - kanske spara undan?

Eftersom det är ett topplån skulle jag ha viljat ha undan det så snabbt som möjligt.

• Anonym (ISK)

Det är andra tider nu. Synd att ni inte hängt med i vad som händer i ekonomin och ger gamla förlegade råd.

Det lönar sig ekonomiskt för dig att ta dom pengarna du får i bonus och investera dom i billiga fonder i en ISK=Investeringssparkonto.

Räntan är rekordlåg på lån och börsen rusar.

Hur mycket (kronor) kommer du att betala i ränta i månaden på lånet?

Jag kan ge ett exempel på avkastningen på ett av min lågrisks ISK. Betalar du mindre i ränta än det? då är i så fall mellanskillnaden ren vinst för dig.

Investerade ca 8000 kr i mitten på januari, 6000 kr i mitten på februari och nu i mitten på mars ytterligare 6000 kr, så idag har jag investerat totalt 20 000 kr och avkastningen (vinsten) är 2663 kr (och detta bara sedan i mitten på januari 2015). Vinsten skall ju givetvis beskattas men skatten är rekordlåg 0,027.

Så ekonomiskt sett skall du göra som bakmannen säger (är själv inte bankman men tycker det samma)

Investera din bonus i billiga index fonder, Europa och Sverige går bra nu, krydda med någon medicn eller teknology eller tillväxt fond och gör det i en ISK, gör det bums! så klirrar det mums (äh fy vilken tarvlig mening, den Bjur jag på :)

LYCKA TILL!
  • Anonym (Förvånad)

Ja nu förstår jag hur han menade, min bankman,

Jag betalar 133 kr per månad i ränta på mitt topplån, amorterar 2200 kr per månad. Så om ett år är det lånet betalt, total ränteutgift för året blir 1596 kr. Avkastningen på ISK är sannolikt högre än räntan jag kommer betala så det är mer lönsamt att spara pengarna än att betala av lånet. Alldeles riktigt.

Tack för er input!

• Kjell2
    Anonym (Förvånad) skrev 2015-03-25 10:13:07 följande:

Ja nu förstår jag hur han menade, min bankman,

Jag betalar 133 kr per månad i ränta på mitt topplån, amorterar 2200 kr per månad. Så om ett år är det lånet betalt, total ränteutgift för året blir 1596 kr. Avkastningen på ISK är sannolikt högre än räntan jag kommer betala så det är mer lönsamt att spara pengarna än att betala av lånet. Alldeles riktigt.

Tack för er input!

Jag skulle nog ändå välja att få bort topplånet i första hand och även sen fortsätta att amortera ner bolånet en bit. Kanske i långsamare takt och parallell bygga upp en liten reserv.

Att sitta med en högt belånad bostad är ingen drömsits. Marginalerna blir små om det plötsligt händer något som flytt, räntekris, akutrenovering, sjukdom.

Svar på tråden Amortera eller spara?