Inlägg från: Anonym (ISK) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ISK)

Amortera eller spara?

Det är andra tider nu. Synd att ni inte hängt med i vad som händer i ekonomin och ger gamla förlegade råd.

Det lönar sig ekonomiskt för dig att ta dom pengarna du får i bonus och investera dom i billiga fonder i en ISK=Investeringssparkonto.

Räntan är rekordlåg på lån och börsen rusar.

Hur mycket (kronor) kommer du att betala i ränta i månaden på lånet?

Jag kan ge ett exempel på avkastningen på ett av min lågrisks ISK. Betalar du mindre i ränta än det? då är i så fall mellanskillnaden ren vinst för dig.

Investerade ca 8000 kr i mitten på januari, 6000 kr i mitten på februari och nu i mitten på mars ytterligare 6000 kr, så idag har jag investerat totalt 20 000 kr och avkastningen (vinsten) är 2663 kr (och detta bara sedan i mitten på januari 2015). Vinsten skall ju givetvis beskattas men skatten är rekordlåg 0,027.

Så ekonomiskt sett skall du göra som bakmannen säger (är själv inte bankman men tycker det samma)

Investera din bonus i billiga index fonder, Europa och Sverige går bra nu, krydda med någon medicn eller teknology eller tillväxt fond och gör det i en ISK, gör det bums! så klirrar det mums (äh fy vilken tarvlig mening, den Bjur jag på :)

LYCKA TILL!
Svar på tråden Amortera eller spara?