blomblad skrev 2015-03-21 15:20:51 följande:
Undrar hur det kommer sig att dom gör så! Jag var lite förberedd men kunde aldrig tro att det skulle börja INNAN syskonet ens har kommit. Det är ju väldigt irriterande! Rättade ni henne när hon sa fel? Eller hon kanske fortfarande pratar så?
de har väl sett många småbarn på förskolan och får för sig att "bebisarna", alltså de minsta barnen, ettåringarna, pratar just så. De har hört uttrycket bebisspråk och börjar förbereda sig: tränar språket innan bebisen kommer
det tog en stund innan jag märkte att dottern verkligen tror att bebisen kan förstå henne när hon förenklar orden och uttalar dem fel. Hon ville ju så gärna vara den som var bäst på att prata med bebisen. Hon fortfarande försöker översätta bebisens ord för oss. bebisen är 6 mån.
vi har sagt många ggr att hon får prata riktigt så bebisen får lära sig från henne, och att när 3-månaders säger neeeee då menar han inte "nej" och när han säger "BÄ"då menar han inte "blä jag vill inte ha det", utan han bara provar på att uttala ljud.
försök att få henne att förstå att bebisar runt 1år pratar inte bebisspråk, utan de försöker att säga vanliga ord men har inte lärt sig än att uttala dem ordentligt. DET FINNS INGET BEBISSPRÅK.
det är ungefär som när självgoda amerikaner i filmer träffar en spanjor (t.ex en spank servitör) och pratar "spanska" med dem genom att tilläga -ito: I wantito to orderito uno biffito!"
problemet är att både amerikaner i komedifilmer och småbarn är så envisa och struntar oftast i förklaringar, de vet bäst själva.
det värsta var när når 2-veckors bebis gapade och skrek, och dottern försökte också gapa för att hon hoppades att DET var kanske språket för nyfödda
nu är bebisen 6 mån och storasystern har ju förstått att det inte finns bebisspråk, men hon fortfarande avänder den ibland, delvis för att reta oss och lillebror, delvis för att vara envis, delvis för att det är lite kul, 5-6 åringar gillar ju alla språklekar: rimma ord, alla krakel-spektakel dikter, byta ut nåt ord i en bekant saga är en jättehöjdare, och då är även bebisspråk roligt