SmalaSara skrev 2016-03-13 14:48:45 följande:
I inlägg 1415 skriver du om att media skriver saker som "inte stämmer" eller är "vinklat" och tar upp artikeln i SVD som exempel.
Du menar alltså att svd:s artikel är vinklad (?) (Alternativt att innehållet inte stämmer, men det finns ju inga faktafel)
Om SvD:s artikel ska anses vara vinklad så måste väl även SVT:s vara det?
Det ger du dock inte uttryck för i Diskussionen om public service. Du försvarar länge den artikeln och verkar mest tycka att definitionen är en obetydlig detalj. Anser du att även SVT:s artikel är vinklad?
Jag anser att SVD med sin rubriksättning i kombination med delar av brödtexten målar upp en felaktig bild.
Faktum är att hot och våld INTE har ökat lika mycket som antal människor som bor på asylboenden har ökat och då är blir det missvisande att tala om kraftiga ökningar.
Det är som att jag skulle jämföra antal brott i Island med antal brott i Sverige utan att ta hänsyn till att vi är flera gånger fler människor i Sverige och sedan förmedla slutsatsen att det begås många fler brott i Sverige än på Island. Ingen skulle tycka att det skulle vara acceptabel slutsats även om det säkert är sant att antal brott i absoluta tal är större i Sverige än på Island.
Det är möjligt att det inte finns något egentligt faktafel i SVDs artikel och jag vet inte om SVD har vinklat artikeln men rubriken och delar av texten är i alla fall missvisande.