Ooof skrev 2018-07-06 13:20:53 följande:
Känner att jag är helt lost när det kommer till valet i september. Jag har ingen aning om vad jag ska rösta på alls.
Är student, snart klar och har son på förskola, snart skola. Vill att den ska fungera, vill själv ha ett jobb... det är väl de två största grejerna i mitt liv just nu.
Du kan börja från andra hållet. Skriv upp samtliga partier på ett papper. Börja sedan med att stryka de partier du absolut inte kan tänka dig rösta på. Det som blir kvar får din röst. Även om "the last parti standing" inte är någon favorit så begränsar en röst på det partiet makten för de partier som du anser vara ännu sämre.
Glöm inte heller bort att det finns småpartier som du kan lägga din röst på. Även om de inte kommer in i riksdagen så kan de nå gränsen för att få sina valsedlar distribuerade eller för att få partistöd. Vilket är till stor hjälp för ett litet parti. Så din röst kan göra skillnad även om partiet du röstar på inte kommer in i riksdagen denna gång. Se bara hur SD har gått från att vara ett litet obskyrt parti som ingen hört talas om till att (om vi får tro opinionssiffrorna) bli ett av Sveriges största partier.