• Pescetarian

Är 0,75 deciliter OKOKTA makaroner mycket eller lite för en FYRAÅRING?

Ännu en makaronitråd!

Frågan ni skall bevara står i RUBRIKEN (samt här nedan). ;)

Anser ni att 0,75 dl OKOKTA makaroner är för mycket, för lite, eller alldeles lagom för en fyraåring att äta?

(En portion: 0,75 dl okokta makaroner, 4 köttbullar, grönsaker).

Ni som anser att mängden är FÖR MYCKET, - hur mycket skulle NI ge en fyraåring?

Ni som anser att mängden är FÖR LITE, - hur mycket skulle NI ge en fyraåring?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är 0,75 deciliter OKOKTA makaroner mycket eller lite för en FYRAÅRING?
  • En blå giraff

Åt min äldsta hade det varit lagom vid 4 års ålder. Åt yngsta alldeles för mycket. Barn äter olika mycket helt enkelt. Men en helt orimlig mängd är det inte.

• Pescetarian
    En blå giraff skrev 2015-03-22 17:15:11 följande:

Åt min äldsta hade det varit lagom vid 4 års ålder. Åt yngsta alldeles för mycket. Barn äter olika mycket helt enkelt. Men en helt orimlig mängd är det inte.

Jag brukar göra mellan 0,50-0,75 dl. Det är ju ingen större skillnad. Jag brukar "sikta" på 0,50, men ibland blir det typ 15 makaroner till och då hamnar man på 0,75-sträcket.

Hur mycket åt din yngsta då?
  • Jag är bara jag

Ledsen ts,men det får bli annat. Tungan ute Det beror helt på barnet. För mig i den åldern var det garanterat för lite,jag åt som en gris. För ett annat barn är det kanske för mycket och för några lagom. Men överlag är det inte mycket,det kan jag inte tycka.

• Pescetarian
    Jag är bara jag skrev 2015-03-22 17:24:19 följande:

Ledsen ts,men det får bli annat.  Det beror helt på barnet. För mig i den åldern var det garanterat för lite,jag åt som en gris. För ett annat barn är det kanske för mycket och för några lagom. Men överlag är det inte mycket,det kan jag inte tycka.

Jag syftade på rent generellt - det genomsnittliga. Det finns alltid utstickare på ett eller annat vis.
  • Natulcien

Vi äter alltid tillsammans i vår familj, så jag mäter inte upp sonens pasta separat. Ibland äter han mycket pasta, ibland lite. Beror på dagsformen och vad som äts till pastan.
    Kött och grönsaker går alltid åt mer än pasta. Han har aldrig varit så förtjust i pasta.
    Men i genomsnitt så kanske det landar på ca 1-1,5 dl kokt pasta. Kanske kan matcha 0.75 dl okokt..?

• Anonym (matvrak)

Jag röstade lagom, men min 2,5åring åt mer än det till middag ikväll. Fler köttbullar också..

• isabelless

Viktigast är väl att barnet blir mätt? Oavsett om det är 0.75 dl eller 1.75 dl, det är väl bara att äta och som förälder märker man ju om barnet fortfarande är hungrigt eller inte!

• cosinus

Har absolut ingen aning i dl räknat. Men kokar jag 200 gram pasta så räcker det med marginal åt mina 4 barn. 4-åringen äter lika mycket som de som snart fyller 7, 9 och 11.

• fluu

Beror helt på barnet och behovet. Min unge skulle lätt äta det, hon är tre år.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Är 0,75 deciliter OKOKTA makaroner mycket eller lite för en FYRAÅRING?