• lillamy1983

Sammanväxta tår!

För drygt 2v sedan så födde jag en alldeles ljuvlig liten tös! Döm av vår förvåning när vi på BB upptäcker att hon har sammanväxta tår! Andra o tredje tån (från stortån räknat) är sammanväxta typ 70% på ena foten och 50% på andra. 

Först blev vi chockade men snabbt lugnade när barnläkarn intygade att det inte är helt ovanligt och att det inte påverkar tårna eller foten överhuvudtaget... Men varken jag eller min sambo har då nånsin sett eller hört talas om det! Läkarn sa också att det oftast ligger i släkten, men varken jag eller min sambo känner till att vi skulle ha nåt sånt! Och vår andra lilla dotter på 3 år har helt normala tår. 

Så nu till min fråga: nån annan som har barn med sammanväxta tår? Eller nån som har det själv? Skulle bara va intressant att få höra om. Har era barn tyckt om sina tår? Nåt speciellt man ska säga till dom när dom växer upp? Till barnen alltså, inte till tårna haha Har hört att det kalls simhud också, fast det ser ju knappast ut som simhud. 

• Svar på tråden Sammanväxta tår!
  • Joabeth

Rättelse #10: det kallas polydaktyli att ha extra fingrar eller tår.

Och man behöver endast röntga i enskilda fall av syndaktyli på tårna. Det är f.ö. nästan uteslutande ärftligt, dock kan genen hoppa över en eller flera generationer, eller visa sig olika mycket. Därför känner många inte till att man har det i släkten.

Min man har två sammanvuxna tår, våra barn inga.

• Anonym (Livet..)

Ola Salo har också tvillingtår :) ascoolt ju

• Anonym (Tidigt!)

Det är en missbildning och bör inte betraktas som "cool".

• Anonym (Tidigt!)
    JennyPDH skrev 2015-03-22 23:34:49 följande:

Anonym (Tidigt!) - och varför inte det?

Ja, vad tror du själv?
  • JennyPDH
    Anonym (Tidigt!) skrev 2015-03-22 23:36:13 följande:

Ja, vad tror du själv?

Vet inte, för att man är nazist kanske?
  • lillamy1983

Tack för alla intressanta svar! Hade varit väldigt intressant att få höra från någon som själv har "tvillingtår", eller en förälder Glad

• lillamy1983
    JennyPDH skrev 2015-03-22 23:44:36 följande:
    Vet inte, för att man är nazist kanske?
    Hahaha kan bara le och hålla med!! Flört
  • Anonym (Tidigt!)
    lillamy1983 skrev 2015-03-23 10:53:13 följande:

Hahaha kan bara le och hålla med!! 

Du kallar mig nazist? Efter att jag sagt att missbildningar inte är något att sträva efter?

Det säger mer om dig än om mig.
  • Anonym (lenalena)
    Anonym (Tidigt!) skrev 2015-03-23 12:04:33 följande:
    Du kallar mig nazist? Efter att jag sagt att missbildningar inte är något att sträva efter?

Det säger mer om dig än om mig.
    Genetiska missbildningar och de allra flesta mutationer i fosterstadiet - stora som små - är ingenting som varken går att eftersträva, förutsäga eller undvika. Som barnsjuksköterska vet jag vad jag talar om. Och om folk tycker det är fint eller cool med små defekter som dessa, så är det ju bara jättetrevligt för den som har det. Vad för slags människa ifrågasätter något sådant? Det var nog därför de skämtade med dig, inte för att de bokstavligen tror att du är nazist. För att du på inga som helst grunder dömer och säger till folk vad de bör tycka, och inte. Blir så trött när jag stöter på sådant obegåvat trams. Håll du sådant för dig själv, tycker jag.
Svar på tråden Sammanväxta tår!