• lillamy1983

Sammanväxta tår!

För drygt 2v sedan så födde jag en alldeles ljuvlig liten tös! Döm av vår förvåning när vi på BB upptäcker att hon har sammanväxta tår! Andra o tredje tån (från stortån räknat) är sammanväxta typ 70% på ena foten och 50% på andra. 

Först blev vi chockade men snabbt lugnade när barnläkarn intygade att det inte är helt ovanligt och att det inte påverkar tårna eller foten överhuvudtaget... Men varken jag eller min sambo har då nånsin sett eller hört talas om det! Läkarn sa också att det oftast ligger i släkten, men varken jag eller min sambo känner till att vi skulle ha nåt sånt! Och vår andra lilla dotter på 3 år har helt normala tår. 

Så nu till min fråga: nån annan som har barn med sammanväxta tår? Eller nån som har det själv? Skulle bara va intressant att få höra om. Har era barn tyckt om sina tår? Nåt speciellt man ska säga till dom när dom växer upp? Till barnen alltså, inte till tårna haha Har hört att det kalls simhud också, fast det ser ju knappast ut som simhud. 

• Svar på tråden Sammanväxta tår!
  • mallar

Min bror har sammanväxta tår på båda fötterna. Alla utom stor och lilltån. Han är 20 nu och har inte opererat dem än.

Han hade även ring och långfinger sammanvuxna på båda händerna. Detta har de dock opererat när han var liten.

• Anonym (abc)

Mitt ena barn föddes med sammanhängande tår som opererades när hon var 3, det bestämdes redan när hon var spädbarn och åldern valdes på läkarens rekommendation. Jag har själv hopväxta tår och hade dels väldig komplex för det som ung men framförallt så är jag väldigt känslig i hopväxten. Det gör helt enkelt väldigt ont om jag tex råkar trampa på något precis där eller det kommer in någon liten sak när man går (helt sjukt hur mycket man egentligen stöter sina tår, man tänker inte på det när man inte är extra känslig).

Tajmingen för operationen var bra för bara några månader innan så "upptäckte" dottern sina hopväxta tår och att andra inte hade det och blev jätteledsen. Hon brukade gråta och dra i tårna och fråga varför de satt ihop och det spelade ingen roll vad vi sa om det.

Operationen gick bra men det var lite kämpigt efteråt där hon (som är väldigt vild) fick sitta stilla i soffan i typ en vecka.

• weasley

Vårt barn har också sammanväxta tår på båda fötterna, varken jag eller pappan har men däremot finns det i släkten (mammas kusiner har tydligen så).

• lillamy1983
    Anonym (abc) skrev 2015-03-24 05:46:14 följande:

Mitt ena barn föddes med sammanhängande tår som opererades när hon var 3, det bestämdes redan när hon var spädbarn och åldern valdes på läkarens rekommendation. Jag har själv hopväxta tår och hade dels väldig komplex för det som ung men framförallt så är jag väldigt känslig i hopväxten. Det gör helt enkelt väldigt ont om jag tex råkar trampa på något precis där eller det kommer in någon liten sak när man går (helt sjukt hur mycket man egentligen stöter sina tår, man tänker inte på det när man inte är extra känslig).

Tajmingen för operationen var bra för bara några månader innan så "upptäckte" dottern sina hopväxta tår och att andra inte hade det och blev jätteledsen. Hon brukade gråta och dra i tårna och fråga varför de satt ihop och det spelade ingen roll vad vi sa om det.

Operationen gick bra men det var lite kämpigt efteråt där hon (som är väldigt vild) fick sitta stilla i soffan i typ en vecka.

Jaha där ser man! Va bra att det blev bra Var det nyligen? Och var gjordes operationen??

Vi har ingen önskan om att operera och hoppas verkligen att hon kommer att tycka om sina tår som dom är. Men det kan vara bra att känna till vilka möjligheter som finns om hon mot förmodan skulle hata sina tår när hon växer upp. För här i götet verkar man inte göra såna operationer alls!

Tror du det finns nåt som hade fått dig att tycka bättre om dina egna tår som ung?? Nåt dina föräldrar kunde gjort/sagt? Vill så gärna göra rätt själv
  • lillamy1983
    weasley skrev 2015-03-24 14:30:00 följande:

Vårt barn har också sammanväxta tår på båda fötterna, varken jag eller pappan har men däremot finns det i släkten (mammas kusiner har tydligen så).

Jaha samma som oss då! Är det mycket sammanväxt? Är er unge glad i sina små tår?
  • Anonym (abc)
    lillamy1983 skrev 2015-03-24 17:22:39 följande:

Jaha där ser man! Va bra att det blev bra Var det nyligen? Och var gjordes operationen??

Vi har ingen önskan om att operera och hoppas verkligen att hon kommer att tycka om sina tår som dom är. Men det kan vara bra att känna till vilka möjligheter som finns om hon mot förmodan skulle hata sina tår när hon växer upp. För här i götet verkar man inte göra såna operationer alls!

Tror du det finns nåt som hade fått dig att tycka bättre om dina egna tår som ung?? Nåt dina föräldrar kunde gjort/sagt? Vill så gärna göra rätt själv

Läkaren som opererades dotterns tår sa att det var bra att göra det, för sammanväxten g kan tydligen göra så att tårna inte riktigt växer som de ska, att de dras på något sätt. Fast det var ingenting som läkaren vi ursprungligen pratade med sa något om, har inte full koll då det var pappan som var på operationen.

Nej, jag tror inte mina föräldrar kunnat göra någonting. Jag ville bara vara som alla andra plus det där att jag ofta gjorde illa mig där gjorde ju att jag inte kunde se något som helst positivt i det.
  • lillamy1983
    Anonym (abc) skrev 2015-03-24 20:41:11 följande:

Läkaren som opererades dotterns tår sa att det var bra att göra det, för sammanväxten g kan tydligen göra så att tårna inte riktigt växer som de ska, att de dras på något sätt. Fast det var ingenting som läkaren vi ursprungligen pratade med sa något om, har inte full koll då det var pappan som var på operationen.

Nej, jag tror inte mina föräldrar kunnat göra någonting. Jag ville bara vara som alla andra plus det där att jag ofta gjorde illa mig där gjorde ju att jag inte kunde se något som helst positivt i det.

Ok! Ja jag antar att alla sammanväxningar ser ut och är annorlunda. Har väldigt svårt att tänka mig att det skulle påverka vår dotter på nåt sätt. Hoppas inte det i slla fall! Ser det mer som en kul personlig liten grej, söt till och med Samtidigt förstår jag såklart att ni valde att operera ert barn med din erfarenhet och så.
  • maja1234

oj.. jag blir jätteförvånad när jag läser detta! jag oc min mamma har sammanväxta pek o långtår, och jag har aldrig ens reflekterat över det! min kompis ungar har så också. trodde det var ganska vanligt o räknas väl knappast som nån "missbildning" haha. det är ju något som går i arv, precis som allt annat...

• Anonym (----)
    Håller med, fattar inte vad problemet är.. Det är ju inte konstigare än ett födelsemärke! I-landsproblem Obestämd
  • weasley
    lillamy1983 skrev 2015-03-24 17:24:11 följande:
    Jaha samma som oss då! Är det mycket sammanväxt? Är er unge glad i sina små tår?

Inte jättemycket, men kanske.. Haha ja, 40% eller så? Lite mindre än halva :)

Hon tycker nog ingenting om sina tår för hon är fortfarande ganska liten (två år) tror inte hon vet att inte alla har så än. Men förhoppningsvis blir det ingen stor grej i framtiden.

• Saethre

Såg din tråd och tänkte att jag skulle svara.

Jag har detta själv. Inget syndrom är konstaterat på mig men min nyfödda son (föddes i mars 2015) har muenke syndrom, ett syndrom som är en relation till en mutation i fgfr3 genen som i det stora hela innebär en förtidig slutning av skallbenens suturer (unicoronal). Nå nu till mig igen och mina tår, sitter här nu på Sahlgrenska och väntar att pojken ska opereras, fick träffa hans läkare igår och han utför även forskning kring detta med genetiken. Han frågade om antingen jag eller min fru har något i släkten. Men inget vi vet svarade vi. Dock så berättade jag att jag hört om sammanväxt mellan 2:a 3:e tårna varpå han undersökte pojken men inget fann. Då drog jag av mig min socka. Han blev alldeles lyrisk när jag visade tårna och han ville se min skallform. Men då den är helt normal utan några kraniofaciala missbildningar så ser man inte annat än på tårna att jag kan tänkas ha ett syndrom och är nu även ett fall själv för genetikforskning. Jag tycker nog att du skall be om en undersökning om ni inte redan fått det och att man kanske söker på Saethre-Chotzens syndrom då dessa sammanväxtningar förkommer bl.a där.

Det behöver inte innebära att man har eller får några problem vare sig med fot eller kanske viktigast med innlärning. Jag hade inga problem i skolan alls utan var som vilken annan elev som helst med ett avslut i den högre betygsskalan och utvecklingsmässigt så var jag iallafall på gående/springning lite halvtidig då jag gjorde det i 8månader så några utvecklingssvårigheter hade då inte jag.

Hoppas det går bra och lyck önskar er familj.

mvh // En förälder i liknande sitts

• lillamy1983a

Oj har varit borta från familjeliv ett tag!! Jaha där ser man. Nejdå något syndrom är det knappast fråga om här och klotrund liten skalle har hon. Och dessutom fick vi veta för några månader sedan att min mans farmor faktiskt hade såna tår! Tydligen ganska vanligt haha har dessutom en på mitt jobb med såna tår. Vi fick undersökning på ortopeden innan vi visste allt detta och då sa läkarn att det i de allra flesta fall är en isolerad detalj som inte ens journalförs. Så där kan ni pusta ut alla föräldrar till tvillingtår men himla kul att du delar med dig Saethre, mer sånt!! Intressant att höra om. Lycka till med din lille son, hoppas allt gått bra

• simhudjavisst

Ursäkta Sethre men varför nämner du inlärning och höga betyg i samma tråd som sammanväxta tår?! Vad i hela fridens namn skulle tårna ha med inlärning att göra?? Det är väl ändå väldigt onödigt att dra upp nån gammal myt om att smmanväxta tår skulle vara ett tecken på något syndrom. När det bara är sammanväxta fingrar eller tår utan andra symptom är det ALDRIG ett syndrom, utan bara en kosmetisk och förhållandevis vanlig detalj. 

Dina tår har ingalunda med din sons skallmissbildning att göra. Det är dessutom en väldigt märklig jämförelse. Det finns samtalsgrupper för föräldrar till barn med kraniofaciala missbildningar här på Familjeliv, där du kan få stöd. 

• simhudjavisst
    Saethre skrev 2015-08-25 03:54:43 följande:

Såg din tråd och tänkte att jag skulle svara.

Jag har detta själv. Inget syndrom är konstaterat på mig men min nyfödda son (föddes i mars 2015) har muenke syndrom, ett syndrom som är en relation till en mutation i fgfr3 genen som i det stora hela innebär en förtidig slutning av skallbenens suturer (unicoronal). Nå nu till mig igen och mina tår, sitter här nu på Sahlgrenska och väntar att pojken ska opereras, fick träffa hans läkare igår och han utför även forskning kring detta med genetiken. Han frågade om antingen jag eller min fru har något i släkten. Men inget vi vet svarade vi. Dock så berättade jag att jag hört om sammanväxt mellan 2:a 3:e tårna varpå han undersökte pojken men inget fann. Då drog jag av mig min socka. Han blev alldeles lyrisk när jag visade tårna och han ville se min skallform. Men då den är helt normal utan några kraniofaciala missbildningar så ser man inte annat än på tårna att jag kan tänkas ha ett syndrom och är nu även ett fall själv för genetikforskning. Jag tycker nog att du skall be om en undersökning om ni inte redan fått det och att man kanske söker på Saethre-Chotzens syndrom då dessa sammanväxtningar förkommer bl.a där.

Det behöver inte innebära att man har eller får några problem vare sig med fot eller kanske viktigast med innlärning. Jag hade inga problem i skolan alls utan var som vilken annan elev som helst med ett avslut i den högre betygsskalan och utvecklingsmässigt så var jag iallafall på gående/springning lite halvtidig då jag gjorde det i 8månader så några utvecklingssvårigheter hade då inte jag.

Hoppas det går bra och lyck önskar er familj.

mvh // En förälder i liknande sitts

Ursäkta Sethre men varför nämner du inlärning och höga betyg i samma tråd som sammanväxta tår?! Vad i hela fridens namn skulle tårna ha med inlärning att göra?? Det är väl ändå väldigt onödigt att dra upp nån gammal myt om att smmanväxta tår skulle vara ett tecken på något syndrom. När det bara är sammanväxta fingrar eller tår utan andra symptom är det ALDRIG ett syndrom, utan bara en kosmetisk och förhållandevis vanlig detalj. 

Dina tår har ingalunda med din sons skallmissbildning att göra. Det är dessutom en väldigt märklig jämförelse. Det finns samtalsgrupper för föräldrar till barn med kraniofaciala missbildningar här på Familjeliv, där du kan få stöd. 

• Kevva98

Hej, jag är nu 21 år och mina stortår är dom enda normala tår, min två tår brevid har alltid varit ihop växta sen jag föddes. Och dom två tårna längst ut sitter inte ihop med varandra men dom är små.

Jag har perfekt balans, jag kan springa, hoppa, sparka precis som alla andra. Och jag har aldrig ont i dom. MEN jag hatar mina tår, jag vill aldrig vara barfota, det är nästan bara mina föräldrar som vet om och har sett mina tår. Ingen flickvän har fått se eller veta, inte ens min ex sambo som jag var tillsammans med i 2år. Jag undviker att bada med kompisar. Lär erat barn att vara stolt över sina tår, att våga visa dom som ung kan kanske bygga om självförtroendet.. några år sent svar men hoppas du kan se det och ha någon nytta av det.. mvh kevin

Svar på tråden Sammanväxta tår!