Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Varför jobbar ni så mycket?

Heltidsarbete är normalt 8 timmar. Normalt sover man 7-8 timmar, och har fritid 8 timmar. Sen har man normalt 2 av 7 dagar ledigt i veckan. Och lediga semestrar, helgdagar, klämdagar, vabdagar, mm mm. Hur kan du tycka man "ägnar den största tiden av sitt liv åt att jobba och att sova"?? Sover du så himla mycket??

• Tow2Mater
    Jesssssica skrev 2015-03-22 20:47:15 följande:
    Normalt är arbetet 8 timmar men normalt har man väl också restid till arbetet vilket i regel gör att arbetsdagen blir längre. Många har också barn som ska lämnas på förskola och skola vilket gör att ännu mer tid går till att "resa",
    Den positiva ser det som motion (folk som kan tar ju naturligtvis cykeln eller benen till jobbet) och tid man umgås med sina barn. Dvs del av fritiden minst lika mycket som del av jobbtiden. Den som inte gillar att jobba, och därmed vill ha en pessimistisk syn på jobb, ser denna tid enbart som jobbtid.
  • Tow2Mater
    Kim Possible skrev 2015-03-22 21:12:43 följande:

Jag har undrat precis tvärtom, varför det blivit en trend att inte vilja jobba.

Bidragssamhällets undersida....
  • Tow2Mater
    Tacksamt skrev 2015-03-23 17:56:31 följande:

Tror de flesta hellre har närvarande föräldrar.....

Hemskolar du?
  • Tow2Mater
    Tacksamt skrev 2015-03-23 18:07:28 följande:
    Ehh..nej. Varför undrar du?
    Eftersom du nämnde "närvarande föräldrar", ville jag bara fråga... Svårt att spendera sin tid med barnen om de är i skolan...
  • Tow2Mater
    Jorunn2 skrev 2015-03-23 19:12:35 följande:
    ...och nu glömde jag morgonbestyren - där går ju också minst en timme bort bara till praktiska, nödvändiga saker. Då är vi nere på två timmar. Som både ska räcka till kvalitetstid med barnen och partid med mannen... Nä..? Det går inte.
    Känner inte alls igen det du skriver. Tvärtom, mot bakgrund av ditt beskrivna heltidsarbetande liv känner jag mig mycket mycket effektiv! I alla situationer. :)
  • Tow2Mater
    Curlar skrev 2015-03-23 20:05:16 följande:

Höj skatten för föräldrar och sänk den för barnlösa.

Miljöbonus? :)
  • Tow2Mater
    Flashbulb skrev 2015-04-07 00:50:39 följande:

När ni är döende och påväg att dö kommer ni ångra att ni la så mkt tid på att arbeta. Den tiden skulle ha gått till nära o kära.

Varför det? Skulle du ångra att du t ex la tid på studier eller reste också? Att du spenderade så mycket tid med att gå ut med hunden istället för att spela datorspel med sonen?

Egentligen är det konstigt att tänka så, för när man dör minns man knappast hela sitt liv i ett perspektiv, utan man fokuserar just då på nuet och oftast är det just familjen som känns viktigast i det sammanhanget och den stunden, allt annat bleknar eftersom det inte finns, eller ens kan finnas, där som tröst. Det betyder ju inte att man direkt ångrar annat man gjort i livet, utom kanske om man rökte en massa eller drack massa alkohol etc och genom det kanske bidrog till sin död. Har man ingen familj i dödsstunden, kanske man ångrar att man aldrig skaffade en, fast man månaden innan var helt tillfreds med sitt val att leva utan. Den där "påväg-att-dö-ångern" ger jag inte mycket för, för man kommer antingen att ångra ganska mycket i ett irrationellt emotionellt nutidsfokuserat tänkande, eller inget alls.
  • Tow2Mater
    Flashbulb skrev 2015-04-09 07:46:37 följande:
    Har jag barn, partner och en familj så ja, då spenderar jag hellre den tiden med dem. Är jag ensam är det en annan sak.

Att spela datorspel med sin son och att gå ut med hunden är samma sak. Man umgås med familjemedlemmar. Det finns inget att ångra.
    Om jag forstår dig rätt skulle du ångra att du la tid på studier som ledde till att du fick ett hyfsat jobb och kunde forsorja dig själv och dina barn, och onskar du inte gjort det utan istället levt på socialbidrag. Toppen.

Och du kommer på din dosbädd anse hunden är en familjemedlem jämställd med dina barn, som du är glad du spenderade tid med, istället for att spendera den tiden med dina barn. Toppen igen.
Svar på tråden Varför jobbar ni så mycket?