• Jesssssica

Varför jobbar ni så mycket?

Först och främst vill jag säga att jag inte dömer någon utan att jag bara är extremt nyfiken på min fråga.

Jag förstår att man måste jobba för att överleva och jag förstår att många älskar sina arbeten och även har det som hobby. Vad jag däremot har oerhört svårt för att förstå är varför det är så viktigt med en karriär och ett heltidsarbete? Det innebär ju i längden att man ägnar den största tiden av sitt liv åt att jobba och att sova.Ytterst få timmar går till familj, vänner och andra fritidsintressen.
    Är det verkligen att leva?

Min största fasa är att arbeta heltid tills dess jag går i pension och sedan pang bom dö av en hjärtinfarkt två dagar senare. Eller ännu värre, att dö redan innan pensionen och allt jag då har gjort med mitt liv är att arbeta och sova. 

Så jag är nyfiken, varför jobbar du så mycket?

• Svar på tråden Varför jobbar ni så mycket?
  • Tow2Mater

Heltidsarbete är normalt 8 timmar. Normalt sover man 7-8 timmar, och har fritid 8 timmar. Sen har man normalt 2 av 7 dagar ledigt i veckan. Och lediga semestrar, helgdagar, klämdagar, vabdagar, mm mm. Hur kan du tycka man "ägnar den största tiden av sitt liv åt att jobba och att sova"?? Sover du så himla mycket??

• Jesssssica
    Tow2Mater skrev 2015-03-22 20:43:13 följande:

Heltidsarbete är normalt 8 timmar. Normalt sover man 7-8 timmar, och har fritid 8 timmar. Sen har man normalt 2 av 7 dagar ledigt i veckan. Och lediga semestrar, helgdagar, klämdagar, vabdagar, mm mm. Hur kan du tycka man "ägnar den största tiden av sitt liv åt att jobba och att sova"?? Sover du så himla mycket??

Normalt är arbetet 8 timmar men normalt har man väl också restid till arbetet vilket i regel gör att arbetsdagen blir längre. Många har också barn som ska lämnas på förskola och skola vilket gör att ännu mer tid går till att "resa",

Sömnen är ju olika för alla så där tycker jag inte vi kan säga vad som är normalt eller inte. 
  • Jasmin Karlsson

Jag jobbar ofrivilligt heltid. Jag är vikarie och låter arbetsgivarens intresse gå före mitt eget för att ha större chans att få fast tjänst. När jag har fast tjänst tror jag att jag har större möjligheter att själv välja hur mycket jag vill jobba.

• Jesssssica
    Jasmin Karlsson skrev 2015-03-22 20:48:36 följande:

Jag jobbar ofrivilligt heltid. Jag är vikarie och låter arbetsgivarens intresse gå före mitt eget för att ha större chans att få fast tjänst. När jag har fast tjänst tror jag att jag har större möjligheter att själv välja hur mycket jag vill jobba.

Varför är en fast tjänst så viktig för dig? Återigen, jag dömer inte uran är nyfiken på hur andra resonerar.
  • Jesssssica
    boundforglory skrev 2015-03-22 20:51:23 följande:

Vad ska man annars göra? Gå hemma och skrota?

Umgås med sina barn? Utöva fritidsintressen? Njuta av livet?
  • Tow2Mater
    Jesssssica skrev 2015-03-22 20:47:15 följande:
    Normalt är arbetet 8 timmar men normalt har man väl också restid till arbetet vilket i regel gör att arbetsdagen blir längre. Många har också barn som ska lämnas på förskola och skola vilket gör att ännu mer tid går till att "resa",
    Den positiva ser det som motion (folk som kan tar ju naturligtvis cykeln eller benen till jobbet) och tid man umgås med sina barn. Dvs del av fritiden minst lika mycket som del av jobbtiden. Den som inte gillar att jobba, och därmed vill ha en pessimistisk syn på jobb, ser denna tid enbart som jobbtid.
  • boundforglory
    Jesssssica skrev 2015-03-22 20:52:53 följande:
    Umgås med sina barn? Utöva fritidsintressen? Njuta av livet?
    Nu har jag inga barn men barnen har väl sitt större delen av livet, skola, kompisar och sånt?
    Njuta av livet vet jag inte vad det innebär, känns lagom abstrakt.
    Sen vill man också göra rätt för sig.
  • Cornellia

Förra året var jag ledig 160 dagar av 365 ungefär. Plus att jag är ledig ca 14 timmar varje dag jag jobbar. 
    Tycker att jag har rätt bra med ledighet, hinner absolut mer än att jobba och sova.

• Wyzzla

Jag skulle inte ha råd att jobba mindre än heltid. Tjänar redan kasst på heltid. Jobbar inom barnomsorgen. Så därför jobbar jag heltid.

Svar på tråden Varför jobbar ni så mycket?