Inlägg från: Froststar |Visa alla inlägg
  • Froststar

Varför jobbar ni så mycket?

Hade inte både jag och min sambo jobbat heltid med det vi arbetar med hade vi inte haft råd med vår fritid, med hus och bilar. Och att betala all j*vla skatt för att andra ska kunna gå ner till deltid och ta hand om alla sina ungar och att gå och skrota. 

Om inte vi hade behövt betala så pass mycket skatt som vi gör (inkomstskatt, bilskatt, moms, allt möjligt annat) hade vi kunnat arbeta betydligt mindre, ha privata försäkringar för all vård och allt annat vi behöver och ändå kunnat ha råd med det som vi har nu.

Det kan vara bra att tänka lite längre än näsan räcker, vet du.

Genomsnittliga FL-ares inlägg framkallar kattens reaktioner.
  • Froststar
    Froststar skrev 2015-03-23 14:06:44 följande:

Hade inte både jag och min sambo jobbat heltid med det vi arbetar med hade vi inte haft råd med vår fritid, med hus och bilar. Och att betala all j*vla skatt för att andra ska kunna gå ner till deltid och ta hand om alla sina ungar och att gå och skrota. 

Om inte vi hade behövt betala så pass mycket skatt som vi gör (inkomstskatt, bilskatt, moms, allt möjligt annat) hade vi kunnat arbeta betydligt mindre, ha privata försäkringar för all vård och allt annat vi behöver och ändå kunnat ha råd med det som vi har nu.

Det kan vara bra att tänka lite längre än näsan räcker, vet du.

Väldigt provocerande TS för oss som tar vårt ansvar och inte gnäller över att vi måste ägna tid åt att lämna våra barn som vi själva skaffat på dagis. Vad har det överhuvudtaget med restiden för arbetet att göra? Jag slutar aldrig förvånas över vad det finns för människor därute.
  • Froststar
    Eisa skrev 2015-03-23 14:37:03 följande:
    Hur kan det vara provocerande att någon är nyfiken på något och därför ställer en fråga i all välmening?
    Pga de här formuleringarna:
    - "Först och främst vill jag säga att jag inte dömer någon"
    Väldigt konstig synvinkel och referensramar.

- "
    Vad jag däremot har oerhört svårt för att förstå är varför det är så viktigt med en karriär och ett heltidsarbete? Det innebär ju i längden att man ägnar den största tiden av sitt liv åt att jobba och att sova.Ytterst få timmar går till familj, vänner och andra fritidsintressen.
    Är det verkligen att leva?"
    Hon verkar glömma att vi andra som har faktiskt valt bort barn och som har satsat på välbetalda yrken som kräver lite mer faktiskt betalar en massa skatt för att andra ska kunna ägna sig åt sina ungar och slå sig för bröstet att de minsann är bra föräldrar som spenderar tiden med ungarna. Fast det hade de inte kunnat utan alla skattepengar som går till gratis MVC, BVC, barnbidrag, underhållsstöd, bostadsbidrag, socbidrag, osv. Som vi andra som arbetar inom den privata sektorn och betalar massor med skatt står för.

Det är faktiskt provocerande eftersom vi som har ansträngt oss och har bra bruttolöner ändå måste hålla andra med pengar och därmed får enbart ca hälften som disponibel inkomst. Utöver det betalar vi skatt på skatt för att momsen, bilskatten, pensionen, förtjänst på aktier, husförsäljning, etc, etc, etc i all evighet, har finansierats av redan skattade pengar. Tänk bara hur lite vi som ansträngt oss för att komma dit vi är hade behövt arbeta om inte vi fått finansiera andras lättja.
  • Froststar
    Tacksamt skrev 2015-03-23 14:32:27 följande:
    Ja,för vissa verkar det svårt att tänka längre än näsan räcker.....enough said.
    Då måste jag fråga dig: Hur blir det mitt ansvar eller en befogad extrakostnad för mig, att du ska få spendera extratid med dina fritidsintressen, d.v.s. dina barn?
  • Froststar
    Tacksamt skrev 2015-03-23 15:00:58 följande:
    What?!? Vad menar du? Förklara.
    Var och en får väl ta ansvar för sitt liv,eller?
    Fattar nada.
    Jag har inga barn.
    Ja, jag kanske misstolkade ditt inlägg. Trodde att du menade mig när du skrev sådär. Ber om ursäkt i så fall.
  • Froststar
    Jesssssica skrev 2015-03-23 18:49:05 följande:
    Öh. Bilskatten är väl ändå frivillig? Vill man inte betala bilskatt så har man ingen bil, eller väljer en med rimlig skatt. Man behöver ju inte inhandla nyaste modellen med flashigaste inredningen. 
    OK, det var det enda du fattade av det hela. Bra att veta vad det är för typ av personer man diskuterar med. Fast det borde jag fattat när någon inte vill vara "dömande" mot heltidsarbetare. Fin arbetsmoral folk har nuförtiden. Kanske sådana som deltidsarbetar bod enbart få "deltidsbarnbidrag", d.v.s. procentuellt lika mycket i bidrag som de arbetar. Samma med bostadsbidrag, underhållsstöd, betala resterande procent av vård och annat de nyttjar, osv. Få se hur kul det är då. 
  • Froststar
    Curlar skrev 2015-03-23 20:05:16 följande:

Jag jobbar ca 340 timmar i månaden, dom månader jag jobbar. Jag skulle gärna gå ner i arbetstid om skatten sänktes.
    Det bästa vore om föräldrarna tog mer ekonomiskt ansvar för sina barn, så skatten kunde sänkas för oss som valt bort barn. Höj skatten för föräldrar och sänk den för barnlösa.

Helt med på det där  
  • Froststar
    Illusion skrev 2015-03-23 21:54:33 följande:
    En input.

Att skaffa/ha barn är ju en form av samhällsansvar då det är det som håller samhället i rullning om man säger så. Det vore ju kontraproduktivt om det skulle slå ut sig genom ett ökat skattetryck för dessa. Jag kan verkligen visualisera mig den bilden där du är gammal och är behov av vård, men det finns ingen personal som kan hjälpa dig eftersom det i princip var skattemässigt straffbart att skaffa barn. 
    Det kanske inte finns ändå för att ungarna som växer upp ägnar sig åt fortplantning istället med ursäkten att deras massor med ungar kommer att växa upp och arbeta i vården sedan. Precis som deras föräldrar använde samma ursäkt för att slippa arbeta och få en massa bidrag.

Jag är mer av åsikten att alla betalar för sig själv. Livet blir helt enkelt det man själv gör det till istället för att förvänta sig att andra håller en flytande. 
Svar på tråden Varför jobbar ni så mycket?