Inlägg från: MadHatter |Visa alla inlägg
  • MadHatter

Varför jobbar ni så mycket?

Jag jobbar för att kunna försörja mig/min familj och för att bidra till samhället i stort. Jag försöker också jobba inom områden där jag känner att jag "behövs" och gör nytta i ett större sammanhang.

(Men jag skulle gärna jobbat mindre i specifika situationer om jag haft ekonomisk möjlighet.)

Jag jobbar dock inte ovanligt mycket, utan en vanlig heltid.

• MadHatter
    KiaL skrev 2015-03-23 23:07:15 följande:

Men vänta lite här nu! Vart har jag skrivit att jag dömer andra mammor?

Läs igen!

För jag skrev FÖRÄLDRAR inte mammor. Och mig veterligen så betyder föräldrar både mammor och pappor.

Min sambo har haft mycket tid med sina barn som jag också skrev. Han har sett till att vara hemma med barnen så mycket han kan under sommarloven bla.

Men då undrar du inte som ts då, som du skrev först för att du menar att man precis som din man kan jobba heltid och ändå ha tid för familjen?
  • MadHatter
    gbgumman skrev 2015-03-24 05:46:00 följande:

Menar du att alla andra kan välja att ta ledigt när som helst.

1 nej jag måste ansöka om ledigt och det är verkligen inte säker jag får.

2 jag har barn som går i skolan (många människor har det). Då får man vackert ANSÖKA om ledigt för loven.

Höll på att bli nekad sportlovet för att en kollega utan barn också ville vara ledig då.

Nästa år tillhör jag dem som har sist chans på sportlovet. Tror du man vågar boka något då? Skulle ge mycket för möjligheten att kunna veta när man får ledigt i förväg.

Jag är så trött på lärare som tror alla andra kan vara lediga när som helst. En märklig sak är att på mina barns skolor är det inte helt ovanligt att barnen kommer hem och säger att de har vikarie och deras lärare har ledigt och är i Thailand eller liknade. Så helt omöjligt verkar det inte vara.

Fast jag tror att hen skrev så för att den vars citat hen besvarade antydde att lärare var ett mindre arbetsamt jobb som betydde "jobba mindre" och att emme då gick i försvar.
  • MadHatter
    KiaL skrev 2015-03-25 17:04:47 följande:

Nej jag har svårt att förstå det fortfarande. Dessutom så skrev jag också att min sambo istället tog långledigt över sommaren för att vara med barnen så de slapp långa dagar på dagis/fritids.

Plus att han försökte va ledig under barnens andra lov. Han la upp det så för att få så mycket tid med familjen på sitt sätt. Och att han då måste sköta sitt företag.

Men jag har fortfarande svårt att förstå hur man väljer att jobba mycket om man inte behöver istället för att vara med familjen.

Men din man "behöver" väl inte ha eget företag?
Svar på tråden Varför jobbar ni så mycket?