• traveler

Varför jobbar ni så mycket?

Hej TS

Jag bor i sthlm. Alla som bor här vet att bostadsmarknaden är mördande på ren svenska. En del bostadsrätter går t.o.m. upp med en halv miljon om året. Alla områden med bra skolor och gott rykte får man betala jättemycket pengar för. Alla hyresrätter är i princip upptagna och även de kostar jättemycket pengar i månaden, speciellt nyproduktionshus.

Faktum är att det går nästan inte att skaffa en stor familj i sthlm om man inte har en god ekonomi (på gränsen till smårik). Sen vill man ju helst unna sina barn resor, prylar, o.s.v. Nu kanske du tycker att tid tillsammans är viktigare än pengar men så enkelt är det inte. Barnen påverkas av den matriella världen vi lever i. Man blir indragen i det vare sig man vill eller inte.

Jag jobbar som systemutvecklare och tjänar 43 000 i månaden. Jag har jobbat hårt för att komma dit jag är idag och jag har siktet ställt på ännu mer. Jag skulle gladeligen jobba som lärare om jag fick lika bra betalt men så är inte verkligheten och jag skulle inte ha råd att bo i det stora fina huset jag gör idag om jag hade valt den vägen.

Där har du min förklaring:) 

• traveler
    emme12345 skrev 2015-03-23 22:30:06 följande:

Hur kom du in på lärare i ditt resonemang?Jag är lärare och tjänar som du. Jag har fast arbetstid på i snitt 45,5 h i veckan, det är lärares avtal genom bilaga M som det heter om man inte har vanlig semestertjänst. Lägg där till att föräldrar ringer när det passar dem och inte mig, dvs på min arbetstid. Jag får dessutom lägga min arbetstid på min fritid för att det ska passa föräldrar att komma och få infomation om sitt barn dvs mina egna barn får stå tillbaka för andras arbeten. Visst är jag ledig lite längre på sommaren och har ett sport och påsklov men jag kan aldrig välja när jag vill vara ledig. Aldrig ta komp eller övertid på barntid vilket innebär att jag aldrig skulle kunna ta ledigt en vecka och åka på semester utanför loven. Så är vårt avtal skrivet så du får nog hitta en annan yrkesgrupp att jämföra dig med om vi ska "tycka synd om dig" . Jag gnäller dock inte med detta för jag har valt att bli lärare och älskar mitt jobb!

Hej Emme

Kul att du trivs på ditt jobb och att du har en bra lön. Men hur kommer det sig då att det ganska ofta pratas om lärarnas löner i skoldebatten?

Här är ett utdrag på gymnasielärares löner från lönestatistik.se. Man behöver kanske inte dra så stora växlar på den men det ger ju en liten fingervisning om att det inte är så många lärare som har den lönen du har
  • traveler

En annan bra anledning till att jobba hårt och tjäna pengar är att vi alla någon gång skall gå i pension och då kan det ju vara skönt att kunna unna sig någonting

• traveler

Lönestatistik för lärare i sthlm

gbgumman skrev 2015-03-24 09:48:03 följande:
    Vad är detta för siffror? Nyfiken
  • traveler
    nevermind skrev 2015-03-26 07:30:41 följande:

Det är inte höga inkomster som gör dig rik, det är låga utgifter som gör det. Jag har fått ut 12 000 netto i både februari och mars. Går hur bra som helst. Min sambo får mindre. Vi prioriterar livet.

Hej. Kul att ni mår bra men ag vet inte riktigt om jag håller med om att "låga utgifter gör dig rik", det låter snarare som att ni nöjer er med mindre eller inte har lika stora behov av att konsumera.
Svar på tråden Varför jobbar ni så mycket?