Varför jobbar ni så mycket?
Hej TS
Jag bor i sthlm. Alla som bor här vet att bostadsmarknaden är mördande på ren svenska. En del bostadsrätter går t.o.m. upp med en halv miljon om året. Alla områden med bra skolor och gott rykte får man betala jättemycket pengar för. Alla hyresrätter är i princip upptagna och även de kostar jättemycket pengar i månaden, speciellt nyproduktionshus.
Faktum är att det går nästan inte att skaffa en stor familj i sthlm om man inte har en god ekonomi (på gränsen till smårik). Sen vill man ju helst unna sina barn resor, prylar, o.s.v. Nu kanske du tycker att tid tillsammans är viktigare än pengar men så enkelt är det inte. Barnen påverkas av den matriella världen vi lever i. Man blir indragen i det vare sig man vill eller inte.
Jag jobbar som systemutvecklare och tjänar 43 000 i månaden. Jag har jobbat hårt för att komma dit jag är idag och jag har siktet ställt på ännu mer. Jag skulle gladeligen jobba som lärare om jag fick lika bra betalt men så är inte verkligheten och jag skulle inte ha råd att bo i det stora fina huset jag gör idag om jag hade valt den vägen.
Där har du min förklaring:)