• KiaL

Varför jobbar ni så mycket?

Har också undrat detsamma. Har hört en del föräldrar som nästan blivit osams om vem som ska slippa vara föräldraledig.

De vill ha barnen men inte va hemma med dem.

Min sambo har eget företag och jobbar väldigt mycket. Både helger och vardagar. Han gillar sitt jobb och trivs att vara på jobbet. Och tycker om att det alltid finns ordentligt med pengar.
    Istället  så kan han ta lite extradagar ledigt här och där samt ta ut många semesterveckor på sommaren så det yngsta barnet slipper fritids helt.

Jag är tvärtom. Barnen går före allt. Jag skiter i karriären och pengarna och är glad om jag får lön så att vi klarar oss. Därför har jag valt att jobba deltid natt för då får jag tid med allt som har med familjen att göra. Blir tillräckligt stimulerad av familjen och vännerna. Jobb är egentligen bara ett måste för att kunna leva.

• KiaL
    Kim Possible skrev 2015-03-23 22:41:03 följande:
    Så, du dömer andra mammor som gör andra val än du, men du dömer inte din man för att han gör det? 
    Men vänta lite här nu! Vart har jag skrivit att jag dömer andra mammor?
    Läs igen!
    För jag skrev FÖRÄLDRAR inte mammor. Och mig veterligen så betyder föräldrar både mammor och pappor.

Min sambo har haft mycket tid med sina barn som jag också skrev. Han har sett till att vara hemma med barnen så mycket han kan under sommarloven bla.
  • KiaL
    modsey skrev 2015-03-24 07:11:22 följande:
    "Har alltid undrat detsamma" skriver du.
    vad säger din man när du undrar det till honom??
    Bara för att min sambo gör det så betyder det väl inte att jag tycker det är okej.

Men det är hans liv som han bestämmer över. Han älskar sitt jobb och älskar att jobba och jag tycker väl det är bra att man gör det  till viss del. Han är egen företagare och kan styra sina tider ganska mycket.

Och skulle han kunna så skulle nog han vara hemma mycket mer men då skulle kanske företaget rasa och det vill han ju heller inte.
  • KiaL
    modsey skrev 2015-03-25 07:35:58 följande:
    så då förstår du väl egentligen andra som också gör det utan att som du skrev initialt behöva fundera så mycket över det.? Eftersom det till viss del är ok att han gör det måste det det ju vara så även för andra.
    Nej jag har svårt att förstå det fortfarande. Dessutom så skrev jag också att min sambo istället tog långledigt över sommaren för att vara med barnen så de slapp långa dagar på dagis/fritids.

Plus att han försökte va ledig under barnens andra lov. Han la upp det så för att få så mycket tid med familjen på sitt sätt. Och att han då måste sköta sitt företag.

Men jag har fortfarande svårt att förstå hur man väljer att jobba mycket om man inte behöver istället för att vara med familjen.
  • KiaL
    modsey skrev 2015-03-25 19:34:47 följande:
    fast din man behöver ju inte ha eget företag, utan han kan väl som alla andra du undrar över välja familjen mer och jobbet mindre? Eller gäller det bara kvinnorna??
    Men snälla vill ni inte förstå eller.. Jag har ju sagt att jag fortfarande har svårt att förstå hur man väljer jobbet före familjen och det gäller min sambo också..

Men bara för det så tänker jag inte tvinga honom att tänka annorlunda. Det är hans val även om jag inte håller med.

Å andra sidan så förstår jag honom också. Han startade det här företaget innan han fick familj och det är nåt han alltid velat göra. Så att sälja det och börja va bara anställd finns liksom inte på kartan.

Så istället har han som jag skrivit tidigare anpassat jobbet så han kan va mer ledig när barnen är det för att på så sätt få mer tid med familjen.
Svar på tråden Varför jobbar ni så mycket?