snedtak skrev 2015-04-07 18:43:56 följande:
Jag är precis som Vinterankan verkar vara fundersam över hur tid värderas. Ponera att jag jobbar 45 timmar i veckan och har råd att åka på semester med familjen och ägna oss åt sådant vi tycker är kul på helgerna utan att behöva tänka på pengar.
Är det då sämre än någon som jobbar 40 timmar och gymmar 5 timmar, men spenderar lika mycket/lite tid med familjen?
Något annat jag funderar på är varför en hobby skulle vara mer "ok" att ägna sig åt än ett jobb? Jag tycker det är mer meningsfullt att tex. utveckla solceller på jobbet (eller som en vän gör, teknik för att diagnosticera hjärnblödningar bättre) än att scrapbooka. Jag respekterar de som vill scrapbooka, och många har inte möjligheten att kunna arbeta med givande och roliga saker, men då vill jag att andra respekterar mina val.
jag håller så mycket med dig!
Jag jobbar kanske i snitt 45 timmar i veckan men har nada och noll hobbys som tar tid som golf, gym, körsång eller vad det nu är folk gör ( vilket jag självklart tycker är ok! )Enstaka gånger går jag ut med några kompisar eller med maken och äter eller ser en film och någon gång per år reser jag utan barn med maken eller kompisar en långhelg. All annan tid spenderar jag med barnen hemma eller gör saker vi tycker om att göra. Allt från ingenting, till äventyrsbad, grilla korv i skogen, åka slalom en vecka i fjällen, bila till sydeuropa, hyra hus på Västkusten osv. Vi kan unna oss det för att jag/ vi tjänar bra och med mindre jobbande skulle jag förutom mindre lön också få sämre arbetstider. Nu kan vi också unna oss och ger barnen ledigt i princip alla lov, sportlov, påsklov, jullov, höstlov och ett sommarlov på som i år 7 veckor. Inte heller det skulle vara möjligt om jag böt jobb
Så jag kan inte för mitt liv förstå hur jag skulle vara en bättre förälder om jag jobbade säg 10 timmar mindre i veckan och förlorade de fördelar mitt jobb och lön ger!? Och jag tror inte alls jag kommer ligga på min dödsbädd och ångra det valet.!