• snedtak

Varför jobbar ni så mycket?

Mrs Green skrev 2015-03-31 20:47:53 följande:

Jag har svårt att se heltid (40 tim/v) som att man jobbar mycket. Jag tycker det är helt normalt och inget jag funderar över. Mycket för mig är om man mer eller mindre konstant jobbar över 60-80 tim/vecka.

Mer än 55-60 timmar i veckan i långa loppet är mycket. Jag känner nog ingen som gör mer än 60 timmars-veckor i snitt över ett åt, och få som gör mer än 60 h-veckor även ibland. 50-55 är dock ganska vanligt inom mitt skrå.

Sedan är det ju en enorm skillnad om man jobbar 10 timmars-pass som typ brandvakt där man sitter still eller 10 timmar som key account manager där du träffar kunder/planerar/levererar 24/7.
  • snedtak

Jag är precis som Vinterankan verkar vara fundersam över hur tid värderas. Ponera att jag jobbar 45 timmar i veckan och har råd att åka på semester med familjen och ägna oss åt sådant vi tycker är kul på helgerna utan att behöva tänka på pengar.

Är det då sämre än någon som jobbar 40 timmar och gymmar 5 timmar, men spenderar lika mycket/lite tid med familjen?

Något annat jag funderar på är varför en hobby skulle vara mer "ok" att ägna sig åt än ett jobb? Jag tycker det är mer meningsfullt att tex. utveckla solceller på jobbet (eller som en vän gör, teknik för att diagnosticera hjärnblödningar bättre) än att scrapbooka. Jag respekterar de som vill scrapbooka, och många har inte möjligheten att kunna arbeta med givande och roliga saker, men då vill jag att andra respekterar mina val.

Svar på tråden Varför jobbar ni så mycket?