Inlägg från: Anonym (Ida) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ida)

Lagstifta om vaccinering. Ja eller nej?

Jag tycker faktiskt att föräldrar ska tvingas vaccinera sina barn. Varför? Jo, för att mina två kusiner inte blev vaccinerade som barn och den ena drabbades av mässlingen och till följd av den hjärnhinneinflammation som orsakade bestående hjärnskador.... Min kusins föräldrar ångrar sitt beslut att inte vaccinera.

• Anonym (Ida)
    Anonym (verkligeninte) skrev 2015-03-23 15:31:35 följande:

Fast det går liksom inte att säga så, för det finns de som får bestående hjärnskador PÅ GRUND AV vaccinet, jag känner två stycken. Det kan gå åt helvete hur man än gör, därför bör beslutet ligga i förälderns hand (eller den myndige vuxna).
    Fast nyttan med att vaccinera sig är fortfarande större än riskerna.
  • Anonym (Ida)

Faktum kvarstår ändå.. vaccination är betydligt säkrare än att chansa och därmed inte vaccinera. Jag förstår inte syftet med att låta bli. Det är beprövade vaccin som faktiskt räddar många liv! Jag hade inte chansat med mina barn!

Någon sa att man kan få hjärnhinneinflammation av vaccinet mot mässling, men det är bara enstaka fall. Ungefär 1-3 bland en miljon vaccinerade barn.. medans risken att man får hjärnhinneinflammation pga mässlingen är hela 1000 gånger större...

• Anonym (Ida)
    Jorunn2 skrev 2015-03-24 10:06:20 följande:
    Nej, man bestämmer fortfarande över sin egen kropp, och detta är väldigt grundläggande. Annars har vi snart tvångssterilisering, tvångsaborter och varför inte tvångsgiften och tvångsgraviditeter tillbaka.För att inte tala om tvångsmedicinering, tvångselchocker, tvångströja... Du är inne på ett mycket farligt spår. Och jag undrar fortfarande hur du tänker att det skulle gå till i praktiken? Poliser som bryter upp dörren och håller fast?
    Kan ju informera dig om att både tvångsmedicinering och ECT (det du kallar elchocker) under tvång är fullt lagligt i sverige när någon vårdas under tvångslagstiftning..
  • Anonym (Ida)
    Jorunn2 skrev 2015-03-24 14:25:33 följande:
    Nu är vi OT, men jag har faktiskt hört skräckhistorier från psykvården. Typ att tvångsvård ska omprövas var sjätte månad, men att det ofta bara är en formalitet. Det är redan tänkt att personen ska sitta där på nästan-livstid, typ. Det bara röstas igenom.
    Förstår inte hur du kan få obligatorisk vaccination som finns för att begränsa antalet personer som får allvarliga följdsjukdomar av tex mässlingen och förhindra epidemier där många dör, till obligatoriskt lugnande medel eller lobotomi för alla. Tror du vi skulle backa en jävla massa år inom psykiatrin för att folk hade varit tvungna att vaccinera sig emot bla röda hund...?

Vet att det inte hör till tråden, men tvångsvårdslagstiftningen är reglerad i lagen och det prövas i förvaltningsrätten, första gången efter att man varit inlagd på LPT i 1 månad, andra gången efter 4 månader och sedan prövas det var 6e månad.
    Och ingen sitter på LPT en livstid eftersom målet med tvångsvård är att patienten ska kunna övergå till frivilligvård eller skrivas ut, så snart som möjligt. Bara för att man fått förlängt sitt LPT i tex 6 månader betyder det inte att man måste vara kvar alla de månaderna. Läkarna ska avskriva tvångsvården så fort det är möjligt, vilket kan bli precis när som helst.
Svar på tråden Lagstifta om vaccinering. Ja eller nej?