Inlägg från: DickRex |Visa alla inlägg
  • DickRex

Nytt ord för neger?

Jag är av en generation som växte upp med en helt oproblematiskt hållning till ordet "neger". Humanister som Astrid Lindgren, Tage Danielsson och Beppe använde det ordet helt värdeneutralt, medan den som ville vara nedsättande använde ordet "nigger". Men nu är ordet "neger" smittat av andra tillmälen och någon luddig koppling till Amerikansk historik, och är idag lika fel som "nigger". Jag tycker att det är jättekonstigt, men jag böjer mig ödmjukt för den förskjutning i betydelse som skett och hävdar inte min stofila rätt att säga som jag alltid har sagt. Men frågan är vad jag ska säga? De alternativ som ligger närmast till hands är ju svart eller färgad, men med tanke på att även dessa ord (black, colored) numera kan anses kränkande i USA, och med tanke på hur ordet "neger" i Sverige påverkades av ordets statusutveckling i USA så kanske inte heller dessa håller så länge... I USA är det politiskt korrekta uttrycket idag "Afro-American", men Afroamerikan blir ju jättefel i Sverige där vi har många svarta utan koppling till Amerika. Afrikan kan ju också bli fel tänker jag, för en AfroEuropé kanske inte vill kallad Afrikan, som om hen endast hade Afrikanska rötter. Å andra sidan så kanske inte en person med helt Afrikanska rötte vill bli kallad för något annat än Afrikan, men då behöver vi ju två olika ord. Knepigt är det i alla fall, men några av de ord som jag kan tänka mig att vi måste välja mellan är:
    Svart
    Färgad
    AfroAmerikan (även om det är knäppt, men så är det ju i USA och vi... Ja...)
    Afrikan
    AfroEuropé

Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-25 07:53
    Ser att vissa frågar sig om det är nödvändigt att beskriva en människas färg eller ursprung, och det är ju naturligtvis inget självändamål. Men ibland behöver vi människor i samtal med varandra hänvisa till en person (i sonens parallellklass, på verkstaden osv) som vi inte känner till vid namn, men som vi kanske vet är skåning, väldigt lång och smal, har ring i näsan eller är asiat. I dessa fall är det helt oproblematiskt, men om det är en person med Afrikanskt ursprung, undantaget nordafrika, så kan vi absolut inte längre säga "neger", men kanske snart inte heller "svart" eller "färgad" som redan kritiseras.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-26 09:00
    ....så frågan är då vad vi ska ersätta "n-ordet" med? Och så kan man ju undra om vi behöver ett ersättningsord för den kvinnliga varianten "negress"? Skulle vi bestämma oss för att ersätta "n-ordet" med "svart" så är ju det naturliga att säga "svart kvinna", men om nu inte "svart" är OK så kan det ju bli en fråga kanske.
  • Svar på tråden Nytt ord för neger?
  • DickRex
    Almina skrev 2015-03-24 21:36:50 följande:

I vilka situationer behövs egentligen ett ord för detta?

När en kund kommer fram till kassan och hävdar att en säljare på golvet lovat "halva priset" på en produkt. Jag fråga vem, och kunden vänder sig och pekar på en grupp med tre säljare som försvinner in mellan hyllraderna. Det är Mustaffa, Erik och George (Egyptier, Svensk, Somalier tror jag) och kunden säger (för att kunden inte kommer ihåg Georges namn) "negern".
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • DickRex
    Amina03 skrev 2015-03-25 07:43:33 följande:

Men herregud, asså fyfan på dig som ens startar en tråd om detta" typ vad ska vi kalla dom där?"

Man säger mörkhyad, punkt slut. Alla är inte afroamerikaner, afrikaner,afroeuroper,..

Svart tycker jag också låter fel, dom är ingen färg, sen är dom mer bruna än svarta, ingen är ju direkt svart.

Mörkhyad, min man är mörkhyad och min lilla bebis likaså.

Nu har du nog gjort väldigt mycket av vad jag ber om (i min sidfot) att du inte ska göra. Jag vill bara hitta ett värdeneutralt ord att ersätta det nedvärderande ordet "neger" med. Vad är problemet? Vi har massor av liknande godtagbara och värdeneutrala ord (Asiat, Eskimå, Lång, Skåning). Vi har dessutom ersatt "Zigenare" med "Romer", så varför skulle det vara fel att söka ett värdeneutralt ord för "neger"? För det är väl inte så att du anser att det är så känsligt i sig att omnämna afrikanskt ursprung att vi inte får göra det? Det är ju ultrarasistiskt i så fall, och det verkar ju orimligt i din familj, så det tror jag inte om dig. Men jag fattar faktiskt inte vad som är så upprörande.

...och för övrigt så är "mörkhyad" naturligtvis en möjlig lösning i vissa fall, men lika omöjlig som "vit" för att referera till en kille i en vanlig Svensk skolklass. Det finns flera olika mörkhyade och flera vita. Ibland är mörkhyad inte tillräckligt särskiljande.
  • DickRex

Oj, ursäkta mig! Man ska tydligen inte säga Eskimå heller, utan Inuit (man måste tydligen vara påläst för att inte kränka). Just precis nu så pratar de på TV om "Nya SAOL" (googla på det), och i den så ger de alternativ till kränkande ord. "Inuit" och inte "Eskimå" alltså. Vad nya SAOL säger om "neger" får jag (eller någon) kolla upp.

• DickRex
    MadHatter skrev 2015-03-25 07:26:05 följande:

Jag förstår inte hur det kan vara ett problem (och sen håller jag inte med om att "neger" nånsin varit värdeneutralt).

Men "neger" var helt värdeneutralt för mig och många (nästan alla tror jag) andra när jag växte upp på 70-talet. Lika neutralt som "eskimå" var, vilket nu tydligen är kränkande det också. Värderingen i ett ord lägger vi människor dit i många fall, och är inget som finns där absolut. Ta bara ordet "idiot" som från början var en diagnos precis som "diabetiker", men idag har vi människor laddat det med något annat. Det är samma sak med det Svenska ordet "neger".
  • DickRex
    Palestrina skrev 2015-03-25 08:27:48 följande:
    Nu får du nog lov att försöka förklara på vilket sätt "neger" är mer särskiljande än "mörkhyad".
    Du får nog lov att tänka efter en gång till innan du får ett svar på den förhastade frågan
  • DickRex
    Palestrina skrev 2015-03-25 08:45:05 följande:
    Den är inte förhastad. Men kan du inte förklara, så kan du inte.
    Förstår inte vad du är ute efter när du ber mig förklara på vilket sätt "neger" är mer särskiljande än "mörkhyad? För mig är det uppenbart. Det finns mörkhyade folk med ursprung i alla världsdelar, medan "negrer" har sitt ursprung i en del av Afrika. Detta är så uppenbart och självklart att jag inte kan fatta vad du har i kikaren, eller inte har sett? 
  • DickRex
    puss skrev 2015-03-25 09:00:27 följande:
    Det var det för DIG.
    Jo, det var ju precis vad jag sa; för mig och många andra. Sa även att det inte finns någon absolut värdering i ord, utan att den varierar över tid. Jag har aldrig påstått att min uppfattning av något ord är absolut, men jag hävdar bestämt att de flesta av oss kring 50 använde ordet helt värdeneutralt på 70-talet. Det innebär inte att jag anser att det är neutralt idag eller att jag hävdar min rätt att använda det idag heller "bara för att så har jag alltid sagt", som om jag var någon jävla stofil. Men jag är inte heller så skitnödigt politiskt korrekt att jag låtsas som något annat heller. 
  • DickRex
    Trosliiisa skrev 2015-03-24 23:38:32 följande:

P.s både svart och mörkhyad går bra hälsar mina svarta/mörkhyade vänner ;) 
    (De undrar också varför vita/svenskar specifikt är så besatta av ordet "neger" och ska försvara det som om det handlade om något värdefullt, ingen har sagt att astrid lindgrens böcker ska censureras eller ord ska tas bort men de tycker det är liiiiite obehagligt och suspekt att av alla ord så ska just "neger" vara det som ska behållas och det ska skapas tusen trådar om ämnet och diskussioner i all evighet medans andra gamla ord inte ens nämns. De hälsar också att du kan säga "neger" om du vill men de kommer fortfarande titta på dig som den obildade tölp du är, ta det inte personligt.)

Men jag hävdar ju inte att "neger" ska behållas, utan fråga var just vad vi ska säga istället i framtiden eftersom det nu anses kränkande? Jämför med orden "Zigenare" som nu är utbytt mot "Romer" eller "Eskimå" som numera ska heta "Inuit". "Neger" ska i framtiden heta...?
  • DickRex
    MadHatter skrev 2015-03-25 10:18:56 följande:
    Du kan ju inte jämföra med tex romer som ju definieras som en folkgrupp.

Det finns i detta fall ingen grupp som du ska byta namn på.
    Känner nog att det inte spelar någon roll om ordet ska beskriva en folkgrupp, ras, språkgrupp, folk med viss hudfärg eller vad som helst. Frågan var vad vi i framtiden ska kalla de ganska (för de flesta av oss) lätt identifierade människor som vi förr (60- och 70-tal) benämnde med det i Sverige då värdeneutrala "N-ordet"?
  • DickRex
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-03-25 10:18:13 följande:
    Men JESUS. 

Obildad bondtölp är ett helt värdeneutralt uttryck för mig och betyder "människa som inte känner till något om de svartas historia av bl a slaveri och förtryck". Så du är en obildad bondtölp. No offense! Foten i munnenObestämd 
    Jo, jag, men även Beppe, Astrid och Tage kände till slaveriets historia (och jag är i det avseendet inte obildad), men jag ser inte vad den har att göra med värdeneutrala betydelsen av det Svenska "N-ordet" för 50 år sedan? Att "N-ordet" inte är OK idag har jag inga problem med. Hade jag idag hävdat min rätt att använda det så hade jag även köpt din beskrivning av mig som "tölp", men som det är nu så tycker jag mest att det är du som beter dig dumt. Hoppas att det var medvetet just nu, och att du inte är sådan.
  • DickRex
    Palestrina skrev 2015-03-25 14:48:38 följande:
    Men jösses, läs vad du själv skriver i inlägg #28, och förklara på vilket sätt "neger" skulle vara mer särskiljande än "mörkhyad" i just den situation du beskriver, i ett svenskt klassrum.

Men förstår du fortfarande inte kommer här en förklaring: uppenbarligen har du behov av fler begrepp än bara "neger", varför begreppet i sig varken är tillräckligt särskiljande eller löser några problem för dig. Antingen får du utveckla en egen större nyansrikedom i språket, eller också använder du som föreslagits "mörkhyad" istället för "neger" i påkallade situationer, i kombination med alla andra tänkbara begrepp du känner behov av för att särskilja människor från varandra. Se där, problemet är löst.
    Fast jag tror nog att det är du som inte förstår att jättemånga fler personer är "mörkhyade" än "negrer", och därmed är mörkhyad inte ett lika särskiljande drag. Jag lägger ingen värdering i det, utan det bara är så. Tydligen så har vi ju dessutom tyckt oss behöva "N-ordet" (även orden indian, göteborgare, inuit, finne, rom osv), men när "N-ordet" inte längre är OK så vill jag bara veta vad vi ska använda istället som avser samma grupp av människor.
  • DickRex
    Kereza skrev 2015-03-25 15:59:45 följande i inlägg #51:
    Kan vi inte bara sluta utgå från att alla är onda rasister bara för att de ber om information och upplysning?! .............................
    Jag är så grymt glad att du tog dig tid att skriva ett så tydligt och nyanserat inlägg! Tack!

• DickRex
    Palestrina skrev 2015-03-26 08:38:50 följande:
    "Grupp av människor"? Nej, jag är ledsen, jag ser fortfarande inte behovet av ordet.
    Jag har själv ingen direkt åsikt om förekomsten av det ord jag söker, utan jag konstaterar bara att vi tydligen har haft ett behov av att säga asiat, skåning, kvinna, mörkhyad, inuit och även "n-ordet". Du och jag kan ju tycka vad vi vill om det, men förekomsten av "n-ordet" har fyllt en funktion. Kan du inte se det så får jag bara beklaga din begränsade förmåga på den punkten.
  • DickRex
    Ogenomtänkt skrev 2015-03-26 13:07:33 följande:

Det är nog 20 år sedan jag slutade använda ordet neger. Jag säger svart. Mörkhyad är för brett tycker jag, kan syfta på alla som inte är nordeuropéer eller asiater.

Men det är väl inget ord man använder så ofta ändå? Är det någon som bor i Sverige brukar det ju oftast vara en somalier eller Eritrean och då kan man ju säga det.

Jo jo, men nu var jag inte ute efter att lösa frågan i specifika situationer (som t.ex en där man vet att det är en Nigerian man avser) utan jag vill ha ett värdeneutralt ord som ersätter "neger".
  • DickRex
    MadHatter skrev 2015-03-26 12:04:41 följande:

Inget av de orden du jämför med är ju jämförbara med det ord du diskuterar. Mörkhyad är ett signalement, asiat betecknar vartifrån du kommer. Du kan säga afrikan för att få fram samma sak som om du säger europé, eller asiat.

Att ett ord fyller en funktion kan man ju argumentera med alla ord, det innebär ju inte att vare sig ordet eller "funktionen" är vettig.

Men snälla människa, du missar poängen så hejdlöst! Jag har naturligtvis inte nämnt och jämfört "ring i näsan", "skåning" och "n-ordet" för att de skulle vara jämförbara i någon annan betydelse än att vi i samtal använder alla dessa för att identifiera en människa vi inte lätt kan identifiera på ett annat sätt.
  • DickRex
    MadHatter skrev 2015-03-26 13:53:47 följande:
    Och jag förstår inte i vilket sammanhang som du behöver ett ord som betecknar samma sak som n-ordet.

För mig är själva den gruppering du är ute efter väldigt märklig och helt onödig.

Jag håller alltså inte med om att man inte kan identifiera en person utan att hitta på en grupp åt denne.

De andra grupperingarna du beskriver är ju endera signalament eller beskriver ett folkslag eller den plats man kommer ifrån.

Men jag förstår inte vilka det är du avser att ersättningsordet ska gruppera och varför dessa ska grupperas?

Jag misstänker att du kanske missar min poäng?
    Din poäng är OT, och jag struntar i grupperingen eller varför, utan jag vill bara veta vad alla de människor i Sverige ska säga som anser att "n-ordet" är praktiskt men fel att använda.
  • DickRex
    Auditanne skrev 2015-03-26 14:46:53 följande:

Jag hade nog beskrivit en svart person som "afrikan" av antingen nordlig, sydlig, östlig eller västlig sort.

Detta baserat på ett besök jag gjorde vid Ica Kvantums konditoriavdelning ett par månader tillbaka där jag ville köpa tårtan "Negrita" och fick se att namnet nu blivit ersatt av "Afrodite".

Och apropå detta, hur blir det i framtiden med vinsorten "Gato Negro" och skinkan "Pata negra"?

Namnbyte på dessa också eller bannade?

Svårt att tänka mig det eftersom betydelsen där bara är "svart". Tror att namnet på negerbollen (som innehåller cholkad och är brun) har en tänkt lustg koppling via chokladfärgen till neger.
  • DickRex
    Paulina P P skrev 2015-04-09 15:13:31 följande:

Varför hoppar du över alternativet "Afrosvensk" TS?

Ja, av samma anledning som jag hoppar över "Afroskånsk" eller "Afroskadisk". Det finns naturligtvis massor av kombinationer som jag kunde hittat på och tagit med, men förslag från dig och andra var ju lite av själva meningen med tråden. Afrosvensk är ett alternativ, men jag kanske tycker att det dåligt beskriver en person född i centrala Afrika och är lika lite Svensk som jag skulle vara Amerikan och jag flyttade till USA. Svensk-Amerikaner är (enligt mig) människor som bott i Amerika sedan unga år eller som har förfäder med Svenskt ursprung.
Svar på tråden Nytt ord för neger?