• DickRex

    Nytt ord för neger?

    Jag är av en generation som växte upp med en helt oproblematiskt hållning till ordet "neger". Humanister som Astrid Lindgren, Tage Danielsson och Beppe använde det ordet helt värdeneutralt, medan den som ville vara nedsättande använde ordet "nigger". Men nu är ordet "neger" smittat av andra tillmälen och någon luddig koppling till Amerikansk historik, och är idag lika fel som "nigger". Jag tycker att det är jättekonstigt, men jag böjer mig ödmjukt för den förskjutning i betydelse som skett och hävdar inte min stofila rätt att säga som jag alltid har sagt. Men frågan är vad jag ska säga? De alternativ som ligger närmast till hands är ju svart eller färgad, men med tanke på att även dessa ord (black, colored) numera kan anses kränkande i USA, och med tanke på hur ordet "neger" i Sverige påverkades av ordets statusutveckling i USA så kanske inte heller dessa håller så länge... I USA är det politiskt korrekta uttrycket idag "Afro-American", men Afroamerikan blir ju jättefel i Sverige där vi har många svarta utan koppling till Amerika. Afrikan kan ju också bli fel tänker jag, för en AfroEuropé kanske inte vill kallad Afrikan, som om hen endast hade Afrikanska rötter. Å andra sidan så kanske inte en person med helt Afrikanska rötte vill bli kallad för något annat än Afrikan, men då behöver vi ju två olika ord. Knepigt är det i alla fall, men några av de ord som jag kan tänka mig att vi måste välja mellan är:
    Svart
    Färgad
    AfroAmerikan (även om det är knäppt, men så är det ju i USA och vi... Ja...)
    Afrikan
    AfroEuropé


    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-25 07:53
    Ser att vissa frågar sig om det är nödvändigt att beskriva en människas färg eller ursprung, och det är ju naturligtvis inget självändamål. Men ibland behöver vi människor i samtal med varandra hänvisa till en person (i sonens parallellklass, på verkstaden osv) som vi inte känner till vid namn, men som vi kanske vet är skåning, väldigt lång och smal, har ring i näsan eller är asiat. I dessa fall är det helt oproblematiskt, men om det är en person med Afrikanskt ursprung, undantaget nordafrika, så kan vi absolut inte längre säga "neger", men kanske snart inte heller "svart" eller "färgad" som redan kritiseras.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-26 09:00
    ....så frågan är då vad vi ska ersätta "n-ordet" med? Och så kan man ju undra om vi behöver ett ersättningsord för den kvinnliga varianten "negress"? Skulle vi bestämma oss för att ersätta "n-ordet" med "svart" så är ju det naturliga att säga "svart kvinna", men om nu inte "svart" är OK så kan det ju bli en fråga kanske.
  • Svar på tråden Nytt ord för neger?
  • Förtryckt

    Jag tycker färgad är så käckt


    Dance, puppet, DANCE!!
  • Jag är bara jag

    Svart afrikan borde inte väcka anstöt,men gör det säkert. Neger var absolut inget skällsord på min tid heller så jag håller med om hysterin numer runt ordet. Afrikan säger ju inget alls förutom att personen kommer från afrika. Man kan alltså vara av vilket folkslag som helst  och ha vilken hudfärg som helst. Färgad,tja,då kan man vara vad som helst också. Mörkhyad också,de från t.e.x Bangladesh kan vara nog så mörka. Ett svårt ord att byta ut mot nåt som säger samma sak.

  • puss

    Man kan ju spotta folk i ansiktet lite snällt utan att mena nåt illa med det.

    Eftersom det är avsändarens intelligensnivå som avgör hur budskapet mottas. Tydligen.

  • Kereza

    Har för mig att många säger "svart" om sigsjälva, medan andra "svarta" blir arga för det då de är mer "bruna", bara som exempel och därför ogillar ordet. 

    "Färgad" bör man mig veterligen inte säga, eftersom det fortfarande antyder att "vit" är normen, och alla som inte är "vita" är "färgade" - men å andra sidan så är det väldigt populärt bland "färgade" att använda uttrycket "people of color" 

    Så jag är faktiskt också nyfiken på det här - jag växte upp med Tage Danielsson och Astrid Lindgren själv och sedan flyttade jag från Sverige, så...ja. Eftersom det inte är ok att säga 'neger' vore det bra med något annat, men det är svårt, när många säger "svart" och andra blir upprörda av det, och andra säger "färgad" och ytterligare andra blir upprörda av det :/  

    Tills vidare undviker jag situationer och ämnen där jag alls måste ordsätta det, och mina färgade kompisar är ok med "färgad" (när det alls kommer på tal, vilket är Nästan aldrig) så...ja.

    Det här är alltså ett väldigt babbligt sätt att säga "Jag vet inte, men jag vill gärna veta, eftersom jag inte heller vill bli kallad nedsättande ord, så jag förstår helt klart att människor vill få avgöra det själva, så jag följer din tråd och hoppas på bra info"

  • Lindsey Egot the only one

    Man kan ju inte säga afroeuropeer eftersom européer är vita och de vita amerikanerna kommer från Europa. Man får väl luska ut vilket land de kommer ifrån och säga jamaicanen, sydafrikanen osv

  • Förtryckt

    "svart/svarta" går väl bra?


    Dance, puppet, DANCE!!
  • Tow2Mater
    Almina skrev 2015-03-24 21:36:50 följande:

    I vilka situationer behövs egentligen ett ord för detta?


    Ibland t ex om man diskuterar saker man ser på nyheterna.

    Ordet i sig är väl lika onödigt som ordet "snippa", men det är precis som med det ordet ibland bekvämt att ha ett som inte får omgivningen att reagera för mycket.
Svar på tråden Nytt ord för neger?