Inlägg från: puss |Visa alla inlägg
  • puss

Nytt ord för neger?

Man kan ju spotta folk i ansiktet lite snällt utan att mena nåt illa med det.

Eftersom det är avsändarens intelligensnivå som avgör hur budskapet mottas. Tydligen.

• puss
    DickRex skrev 2015-03-25 08:34:40 följande:
    Men "neger" var helt värdeneutralt för mig och många (nästan alla tror jag) andra när jag växte upp på 70-talet. Lika neutralt som "eskimå" var, vilket nu tydligen är kränkande det också. Värderingen i ett ord lägger vi människor dit i många fall, och är inget som finns där absolut. Ta bara ordet "idiot" som från början var en diagnos precis som "diabetiker", men idag har vi människor laddat det med något annat. Det är samma sak med det Svenska ordet "neger".
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
    Det var det för DIG.
  • puss
    Auditanne skrev 2015-03-26 14:46:53 följande:

Jag hade nog beskrivit en svart person som "afrikan" av antingen nordlig, sydlig, östlig eller västlig sort.

Detta baserat på ett besök jag gjorde vid Ica Kvantums konditoriavdelning ett par månader tillbaka där jag ville köpa tårtan "Negrita" och fick se att namnet nu blivit ersatt av "Afrodite".

Och apropå detta, hur blir det i framtiden med vinsorten "Gato Negro" och skinkan "Pata negra"?

Namnbyte på dessa också eller bannade?

Varför ska "gato negro" ändras?
  • puss
    Auditanne skrev 2015-03-26 19:54:46 följande:
    Kanske för att "negro" får en del att tänka på ordet "neger" och ser det som kränkande för att det är så snarlikt? 

Om min favorittårta inte fick behålla sitt relativt oskyldiga namn "Negrita" så antar jag att samma öde kan komma att väntas för nämnda vin och skinksort. 
    Alltså, javisst

Folk tänker på neger, och då ska ordet negro ändras så folk inte tänker på neger.

Det är ju toppen.
Svar på tråden Nytt ord för neger?