Inlägg från: Lindsey Egot the only one |Visa alla inlägg
  • Lindsey Egot the only one

Nytt ord för neger?

Man kan ju inte säga afroeuropeer eftersom européer är vita och de vita amerikanerna kommer från Europa. Man får väl luska ut vilket land de kommer ifrån och säga jamaicanen, sydafrikanen osv

Palestrina skrev 2015-03-24 22:17:06 följande:
    Om jag vore kunden skulle jag antagligen säga "det var den mörkhyade killen", eller "han med afrikanskt utseende".
    Och egyptiern är inte afrikan då?
    Zpree skrev 2015-03-25 10:45:46 följande:

Man behöver inte säga nåt speciellt. Mörkhyade är ingen ras och alla är inte afrikaner. Mörkhyad skulle jag säga om jag skulle behöva beskriva en person närmare eller svart eftersom vi araber är vita mörkhyade och svarta. Sen skulle jag säga Kenyan om nån från Kenya eller svensk om nån från Sverige.

Fast en kenyan kan ju vara vit.

Säger att idag kommer Kevin från Kenya och hälsar på så då får vi tala engelska med honom. Sedan möts ni lite senare och alla förväntar sig en man från Kenya dvs svarthyad också dyker det upp em vit man.

Man kan inte heller säga att alla svarthyade är förtryckta.

Sedan har det uppkommit ett nytt problem i både Afrika och Sydamerika och det är inte den vita mannen utan den gula (asiaten) som med sina pengar köper upp och investerar som blådårar i både Afrika och Sydamerika. Först trodde folket att detta skulle ge arbetstillfällen men de kinesiska företagen tar med sig arbetskraft hemifrån. Hörde om detta på P1 i lördags förmiddag. Detta är ett nytt växande problem och det skapar en ny sorts rasism där hatet förflyttat sig något från den vite till den gula fast hatet mor den vita finns kvar.

Så rasism handlar egentligen inte om hudfärg mellan vit och icke vita utan mellan de som har utvecklingen, pengarna och förmågan att förändra till sin fördel
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-03-25 21:48:18 följande:
    Hahaha, förlåt! (fast jag saaaaaa ju att jag inte menar något ILLA med det, det är ett HELT NEUTRALT uttryck för MIG... Tungan ute)
    Hugg inte den handen som föder dig
    Pescetarian skrev 2015-03-26 12:09:50 följande:

Jag brukar bara säga "den mörka", när jag syftar till:

1. Barnets kompis på förskolan (från Thailand).

2. Barnets kompis i området där vi bor (från Sydamerika).

3. En annan kompis som barnet träffar då och då (från Afrika).

Och de stackars barnen har varken satt sin fot i Thailand, Sydamerika eller Afrika. Hur kan de då komma därifrån ?
Svar på tråden Nytt ord för neger?