Inlägg från: Palestrina |Visa alla inlägg
  • Palestrina

Nytt ord för neger?

DickRex skrev 2015-03-24 21:49:47 följande:
    När en kund kommer fram till kassan och hävdar att en säljare på golvet lovat "halva priset" på en produkt. Jag fråga vem, och kunden vänder sig och pekar på en grupp med tre säljare som försvinner in mellan hyllraderna. Det är Mustaffa, Erik och George (Egyptier, Svensk, Somalier tror jag) och kunden säger (för att kunden inte kommer ihåg Georges namn) "negern".
    Om jag vore kunden skulle jag antagligen säga "det var den mörkhyade killen", eller "han med afrikanskt utseende".
  • Palestrina
    ITpappan skrev 2015-03-24 23:41:06 följande:

Måste man säga något alls? Hudfärgen spelar ju ingen roll, eller hur?

Det handlar väl inte om att hudfärgen spelar någon roll, men ibland kan man behöva hänvisa till en person med hjälp av utseendet. Och då kan ju hudfärgen vara väldigt relevant.
  • Palestrina
    ITpappan skrev 2015-03-24 23:58:11 följande:
    Visst. Hur skiljer vi på vita och vita? ;)

Hudfärg behövs inte. Jag brukar inte använda den iaf för att skilja på människor. "Jo, det är hon med vit hudfärg, långt hår och röd jacka. "
    Men det är väl självklart att man inte behöver beskriva hudfärg i alla situationer. Men ifall du inte kan föreställa dig en situation där det kan vara hjälpsamt har du ganska svag fantasi. Och varför skulle det vara värre att säga någonting om hudfärgen än om t ex längden på en människa, eller färgen på håret?
  • Palestrina
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-03-25 00:32:07 följande:
    Och egyptiern är inte afrikan då?
    Det är klart att han är, men det är utseendet och inte etnicitet eller nationalitet jag talar om. Såvitt jag vet kan de båda lika gärna vara svenskar. Jag gissar att somaliern har lite mörkare hud, så att man ändå fattar vem som avses. Nu föreställde jag mig att de hade likadana jobbkläder på sig, men råkar de ha olika färg på tröjorna är det antagligen enklare att hänvisa till den.
  • Palestrina
    DickRex skrev 2015-03-25 08:16:12 följande:
    ...och för övrigt så är "mörkhyad" naturligtvis en möjlig lösning i vissa fall, men lika omöjlig som "vit" för att referera till en kille i en vanlig Svensk skolklass. Det finns flera olika mörkhyade och flera vita. Ibland är mörkhyad inte tillräckligt särskiljande.
    Nu får du nog lov att försöka förklara på vilket sätt "neger" är mer särskiljande än "mörkhyad".
  • Palestrina
    DickRex skrev 2015-03-25 08:38:30 följande:
    Du får nog lov att tänka efter en gång till innan du får ett svar på den förhastade frågan
    Den är inte förhastad. Men kan du inte förklara, så kan du inte.
  • Palestrina
    DickRex skrev 2015-03-25 09:08:31 följande:
    Förstår inte vad du är ute efter när du ber mig förklara på vilket sätt "neger" är mer särskiljande än "mörkhyad? För mig är det uppenbart. Det finns mörkhyade folk med ursprung i alla världsdelar, medan "negrer" har sitt ursprung i en del av Afrika. Detta är så uppenbart och självklart att jag inte kan fatta vad du har i kikaren, eller inte har sett? 
    Men jösses, läs vad du själv skriver i inlägg #28, och förklara på vilket sätt "neger" skulle vara mer särskiljande än "mörkhyad" i just den situation du beskriver, i ett svenskt klassrum.

Men förstår du fortfarande inte kommer här en förklaring: uppenbarligen har du behov av fler begrepp än bara "neger", varför begreppet i sig varken är tillräckligt särskiljande eller löser några problem för dig. Antingen får du utveckla en egen större nyansrikedom i språket, eller också använder du som föreslagits "mörkhyad" istället för "neger" i påkallade situationer, i kombination med alla andra tänkbara begrepp du känner behov av för att särskilja människor från varandra. Se där, problemet är löst.
  • Palestrina
    DickRex skrev 2015-03-25 17:13:16 följande:
    Fast jag tror nog att det är du som inte förstår att jättemånga fler personer är "mörkhyade" än "negrer", och därmed är mörkhyad inte ett lika särskiljande drag. Jag lägger ingen värdering i det, utan det bara är så. Tydligen så har vi ju dessutom tyckt oss behöva "N-ordet" (även orden indian, göteborgare, inuit, finne, rom osv), men när "N-ordet" inte längre är OK så vill jag bara veta vad vi ska använda istället som avser samma grupp av människor.
    "Grupp av människor"? Nej, jag är ledsen, jag ser fortfarande inte behovet av ordet.
Svar på tråden Nytt ord för neger?